בזק | בלעדי

קרא: "ביטול ההפרדה המבנית בבזק לא על הפרק"

בשיחה עם "גלובס" אומר שר התקשורת: "תפקידי לדאוג לצרכנים, ולא שוכנעתי שביטול ההפרדה המבנית יגדיל את התחרות" • האם עמדתו תשפיע על רוכשים פוטנציאליים?

איוב קרא / צלם: איל יצהר
איוב קרא / צלם: איל יצהר

"אני נגד ביטול ההפרדה המבנית בבזק. אני לא מוכן שבקדנציה שלי יוקם גוף חזק יותר מכל המתחרים האחרים שיפגע בתחרות. לא שוכנעתי שביטול ההפרדה המבנית בבזק זה משהו שתורם לתחרות, ולכן זה כרגע לא על הפרק", כך אומר שר התקשורת איוב קרא בשיחה עם "גלובס". עמדתו של השר עשויה להשפיע על רוכשים פוטנציאליים שקיוו להקלה רגולטורית בדמות ביטול ההפרדה המבנית בבזק.

הטיפול הרגולטורי בבזק, ובכלל זה ביטול ההפרדה המבנית, הוא נושא מהותי בעבודת משרד התקשורת. לאור החקירות סביב החברה, ביקש משרד התקשורת לבדוק מול היועץ המשפטי לממשלה האם המשרד יכול לטפל כרגיל בנושאים הקשורים לחברת בזק. לדברי השר קרא, המשרד אכן נמנע מלקדם סוגיות שונות הקשורות בבזק בתקופה האחרונה בשל החקירות.

למרות המגבלות, קרא מצפה שהחברה תקדם בכל מקרה את ההשקעה במיזם הסיבים האופטיים בשל החשיבות הגדולה של הנושא להתפתחות המשק. קרא הוסיף כי בזק פנתה למשרד התקשורת במטרה להניע את הפרויקט, והסוגיה תטופל על-ידי הדרג המקצועי במשרד. קרא הוסיף כי הוא סומך על שמילה מימון, ממלא מקום המנכ"ל, שידאג להצבת תנאים שיבטיחו את התחרות בשוק ולא יאפשרו לבזק לנצל את כוחה לרעה.

בנוגע להבטחות שניתנו בעבר לבזק בעניין ההפרדה המבנית, אמר קרא: "זה לא מעניין אותי. אני עושה את מה שנכון לעשות עכשיו. אם אני מבין שעכשיו ביטול ההפרדה הוא משהו שיפגע בתחרות, האם בגלל שמישהו הבטיח משהו לפני כמה שנים, צריך למנוע ממני להפעיל שיקול דעת? אין דבר כזה".

מנכ"ל חדש למשרד התקשורת?

מה לגבי מינוי מנכ"ל קבוע למשרד במקומו של שלמה פילבר? קרא אומר כי הוא התרשם מאוד מתת אלוף נתי כהן, קצין קשר ראשי, בעת הטיפול בהפרעות ממצרים לרשתות הסלולריות בישראל, ולכן הציע לו את התפקיד. נזכיר כי למשרד התקשורת אין מנכ"ל קבוע מאז השעייתו של שלמה פילבר מהתפקיד באוגוסט 2017.

לדברי קרא, המינוי ממתין כעת לאישור נציבות שירות המדינה בגלל הצורך בפינוי התקן עליו יושב כעת המנכ"ל המושעה שלמה פילבר. לאחר שיתקבל האישור מהנציבות, קרא צפוי להביא את המינוי לאישור הממשלה. קרא מעריך שהשילוב בין המנכ"ל המיועד נתי כהן לממלא המקום שמילה מימון, ייצור צוות מקצועי רציני וראוי במשרד, שיוכל להוביל אותו קדימה.

הוט תחויב להגיע לכל נקודה בארץ

בהתייחסו להוט ולעניין הפריסה שלה ברחבי הארץ אמר קרא: "אני רוצה שהוט תגיע לכל לקוח בארץ שרוצה ממנה שירות. נקודה. מה אכפת לי איך היא תגיע? שתגיע באמצעים אלחוטיים או קוויים, המטרה בסוף היא שהוט תתחרה כשחקן שווה מול כל יתר השחקנים, ולכן חייבנו אותה לפרוס תשתיות פיזיות בכמה מקומות, ובמקביל אנחנו נחייב אותה לתת שירות בכל מקום בארץ ולא משנה באיזה אמצעי היא תעשה את זה".

קרא סיכם ואמר שהוא מודע לביקורות כלפיו, ושבמגזרים מסוימים אולי לא לקחו את כוונותיו ברצינות, אך העשייה שלו, גם בתחום השידורים והסרת החסמים בפני כל מי שרוצה להעלות ערוץ טלוויזיה, מוכיחה שהדבר היחיד שעומד לנגד עיניו אותו הוא התחרות בענף.

מהי ההפרדה המבנית בבזק?

ההפרדה המבנית מחייבת את בזק להפריד בין פעילותה כחברת תשתיות לבין פעילויות אחרות שהיא משווקת כגון טלפוניה (בזק קווי), שיחות לחו"ל (בזק בינ"ל), סלולר (פלאפון) וטלוויזיה (יס), שמתופעלות ע"י החברות-הבנות שלה. המטרה היא לייצר תחרות בכל תחום בדרך של ניתוק בזק מהחברה-הבת.