פחות משכר מינימום לזרים, יותר עוני לישראלים

פרופ' שמחון משדר מסר ברור: אין תוקף אוניברסלי לשוויון בין עובדים מכל הלאומים, אפילו לא בשכר המינימום

יש הצעות כלכליות של מומחים, אפילו של פרופסורים ניאו-ליברליים, שהלב מתקומם נגדן עוד לפני שהמוח בודק אותן בקריטריונים של יעילות ויישימות - וזוהי ההצעה של פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, לפיה עובדים זרים בישראל יקבלו שכר נמוך יותר משכר המינימום הקבוע בחוק.

אין מחלוקת על כך שעובדים זרים בשכר נמוך הם גורם עיקרי לאי-שוויון בשכר, לפגיעה באנשי הצווארון הכחול במשק ולהעצמת פערים. יבוא הפועלים התאילנדים בחקלאות פגע בהכנסות הנשים הערביות ומשפחותיהן. יבוא עובדות סיעוד מהפיליפינים פוגע בעולות מרוסיה שמוכנות לעבוד באופן חלקי בסיעוד קשישים. יבוא פועלים סינים לעבודות הבניין פוגע בתעסוקת ערבים ופלסטינים ומנציח את הישענות ענף הבנייה על עבודת כפיים במקום על טכנולוגיה ותיעוש.

אין ספק כי הורדת שכר המינימום לעובדים זרים תביא לביקוש נוסף לעבודה זולה של פועלים זרים, ומזה תיגזר דרישה להגדלה מסיבית של המכסות ליבוא עובדים. מי שירוויחו עוד יותר הם כמובן קבלני יבוא כוח-האדם, ומי שיוחלש עוד יותר הם הישראלים המוחלשים ביותר כבר כיום.

המשוואה הכלכלית פשוטה: יותר עובדים זרים - יותר עוני לישראלים המוחלשים.

ברמה העקרונית והערכית, פרופ' שמחון מביא הישר ממשרד ראש הממשלה מסר ברור: אין יותר תוקף אוניברסלי לערך השוויון בין עובדים במשק מכל הלאומים, אפילו לא בשכר המינימום, והסולידריות בין עובדים אינה חלה על מי שאיננו אזרח ישראלי, כי הגויים האלה הרי יבואו לעבוד בגן העדן שלנו גם עבור חצי משכר המינימום.

כל אחד מוזמן לחשוב על המסר הזה ממשרד ראש הממשלה.

ואולי, למי שחובב קונספירציות, עיתוי היוזמה קשור למבקשי המקלט, ובעצם מדובר בתוספת לחץ עליהם, במסגרת המלחמה לגירושם מישראל.