תיק חבל מודיעין: יו"ר המועצה שמעון סוסן שוחרר ממעצר

עוד נקבע כי סוסן יורחק ממשרדי המועצה למשך 21 ימים, וייאסר עליו לעסוק בתפקידו כראש מועצה למשך 14 ימים • המשטרה: "השאלה היא לא אם החשוד עשה עבירות אלא כמה" • אתמול שוחרר למעצר-בית מנכ"ל המועצה האזורית, יוסי אלימלך

שמעון סוסן / צילום: אמיר מאירי
שמעון סוסן / צילום: אמיר מאירי

אחרי שאתמול (ד') הורה בית משפט השלום בראשון-לציון (השופט עמית מיכלס) על שחרורו למעצר-בית בן שבוע אחד של מנכ"ל המועצה האזורית חבל מודיעין, יוסי אלימלך; הורה היום בית המשפט על שחרורו של יו"ר המועצה שמעון סוסן, החשוד במתן שוחד, מרמה והפרת אמונים, בתנאים מגבילים. אלה כוללים בין היתר את הרחקתו של סוסן ממשרדי המועצה למשך 21 ימים, וכמו כן ייאסר על סוסן לעסוק בתפקידיו השונים בעניינים הקשורים למועצה במשך 14 ימים, וכן ייאסר עליו ליצור קשר עם מי מהמעורבים בפרשה למשך 45 ימים. להבטחת התנאים קבע השופט מיכלס כי על החשוד להפקיד 20,000 שקל.

בין החשודים בפרשה שהתפוצצה בתחילת השבוע, בנוסף על סוסן ואלימך, נמנים גם איש עסקים, קבלנים ויועצי תקשורת, שזהות חלקם טרם הותרה לפרסום.

פרשת השחיתות בחבל מודיעין

כזכור, ביום שני השבוע הותר לפרסום כי ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, שמעון סוסן, המקורב לשר האוצר משה כחלון ולאיש העסקים קובי מימון, נעצר במסגרת פרשת שחיתות חדשה, בחשד לעבירות רבות, ובהן שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס, עבירות לפי חוק הלבנת הון, סחיטה באיומים ועוד.

בית המשפט השלום בראשון-לציון החליט בתחילת השבוע על הארכת מעצרו של סוסן, כאשר היום כאמור הורה בית המשפט על שחרור בתנאים מגבילים.

חוקרי המשטרה, אשר ביקשו מעצר-בית למשך 14 ימים וכן הרחקה ממשרדי המועצה ואיסור עיסוק בענייני המועצה למשך 45 ימים, טענו בפני בית המשפט כי לאור ההתפתחויות שנעשו בחקירה בימים האחרונים, נראה על פניו כי החשוד (סוסן) עשה לכאורה עבירות פליליות בתיק, ונראה כי "השאלה היא לא אם החשוד עשה עבירות אלא כמה".

החשדות לכאורה אשר עלו כלפי סוסן במהלך הדיון הנוכחי כוללים, בין השאר, שני סעיפי שוחד, גניבת כספי עמותות, סחיטה באיומים, הטיית מכרזים ועוד פרשיות רבות המעלות חשד לכאורה לעבירות פליליות שביצע סוסן.

לשאלת בית המשפט מדוע דרוש מעצר-הבית, ענה חוקר המשטרה כי יש פעולות חקירה רבות לבצע, תוך שהוא מציין כי כבר נלקחה עדות מלמעלה מ-50 אנשים אשר מגיעים פעם שנייה ופעם שלישית לתת עדותם, וכמו כן יש עשרות מוצגים שנדרש לנתח.

עוד ציינו במשטרה כי הפרקליטות טוענת כי "מתגבשות ראיות לכאורה לשני אירועים פליליים, ואלה רק ההתפתחויות שהתרחשו ב-3 ימים האחרונים", תוך שנרמז על-ידי המשטרה כי סכומי כסף יצאו מקופת המועצה בהוראותיו של סוסן לגורמים שונים, תוך ביצוע מעשים פליליים בהקשר זה לכאורה. לאחר שנתן את דעתו לטענות הצדדים, בית המשפט מצא להיענות לבקשת המשטרה בחלקה.

בהמשך לאמור הורה בית המשפט, כאמור, על שחרורו של יו"ר המועצה שמעון סוסן בתנאים מגבילים. כאמור, אלה כוללים בין היתר את הרחקתו של סוסן ממשרדי המועצה למשך 21 ימים, איסור על סוסן לעסוק בתפקידיו השונים בעניינים הקשורים למועצה במשך 14 ימים. בנוסף ייאסר על סוסן ליצור קשר עם מי מהמעורבים בפרשה למשך 45 ימים. להבטחת התנאים קבע השופט מיכלס כי על החשוד להפקיד 20,000 שקל.

בנימוקיו להחלטתו ציין השופט כי הוא סבור כי "חומר החקירה שנאסף עד כה מקים חשש שחלק מהעבירות בוצעו על-פי החשד, גם אם לא בבניין המועצה עצמו, הרי שהן בוצעו מתוקף תפקידו של החשוד כראש מועצה, תוך ניצול כוחו ומעמדו".

בנוסף, בית המשפט ציין, בדומה להחלטתו מיום שני, כי "החשדות שנחקרים נגד החשוד הן מספר פרשיות נפרדות. רובן קשורות בדרך זו או אחרת לתפקידו של החשוד, למעמדו או לעניינים שונים הקשורים במועצה או בחבל מודיעין".

לבקשת בא-כוחו של סוסן, עו"ד עופר ברטל, הסכים בית המשפט כי סוסן ישתתף בטקס יום הזיכרון בשבוע הבא.

מנכ"ל המועצה האזורית שוחרר למעצר-בית

אתמול, כאמור, הורה בית המשפט על שחרורו למעצר-בית של יוסי אלימלך, מנכ"ל המועצה האזורית ואחיה של יועצת ראש הממשלה לשעבר פרח לרנר. אלימלך חשוד במספר פרשיות של מרמה, ומיוחסות לו, בין השאר, עבירות לפי חוק חובת מכרזים, כאשר לפי החשד, אלימלך הטה מכרזי המועצה במספר מקרים לקבלנים שהוא חפץ ביקרם.

בנוסף חשוד אלימלך בעבירות לפי החוק למניעת הטרדה מינית, כאשר לפי החשד הטריד מינית מספר נשים עובדות המועצה האזורית בעבר, תוך הפעלת יחסי מרות. בהקשר זה חשפו באי-כוחו של אלימלך, עורכי הדין אופיר סטרשנוב ואיתי לוי (במהלך הדיון הראשון בעניינו), כי לפני כ-4 חודשים קיבל אלימלך מכתב סחיטה, ככל הנראה מאחת המתלוננות בפרשה. בהקשר זה האחרון, במהלך הדיון אתמול נודע כי המשטרה גבתה מאשתו של אלימלך עדות בקשר לאותם ניסיונות סחיטה כאמור.

במסגרת הדיון, בית המשפט דן בבקשת השחרור ממעצר שהגישו סנגוריו של אלימלך. לאחר ששמע את טענות הצדדים, בית המשפט קבע כי אין להיעתר לבקשת המשטרה לקצוב את מעצר-הבית לשבועיים, תוך שהשופט מיכלס קבע (לאחר עיון בפעולות החקירה שנתבקשו על-ידי החוקרים) שהוא סבור כי "ניתן להסתפק בפרקי זמן קצרים מאלה שביקשה המבקשת (המשטרה - מ.ש.), הן בכל הנוגע למשך מעצר-הבית והן בכל הנוגע למשך ההרחקה ממשרד מועצת חבל מודיעין והגבלת העיסוק". בהתאם, בית המשפט הורה על שחרורו של החשוד בתנאים הבאים: אלימלך ישהה במעצר-בית עד יום שלישי הבא.

על אלימלך נאסר ליצור קשר עם המעורבים בפרשה למשך 60 ימים מהיום. עוד קבע בית המשפט כי אלימלך מורחק ממשרדי המועצה למשך 30 ימים, בהם ייאסר עליו לעסוק בתפקידיו השונים בעניינים הקשורים למועצה.

להבטחת התנאים קבע השופט מיכלס כי על החשוד להפקיד 20,000 שקל וכן התחייבות עצמית בסכום זהה שיבואו בנוסף על ערבות צד ג', שסיפק אחיו של החשוד.