ממתקים | בלעדי

מפעל כרמית יעבור לגליל ויקבל מענקים של עד 20 מ' ש'

מפעל הממתקים הוותיק יעבור בתוך 4 שנים מראשון-לציון לגליל, לשטח שגודלו פי שניים משטחו כיום • עלות המעבר מוערכת בכ-80 מיליון שקל • החברה תקבל הטבות בשל המעבר לאזור עדיפות א'

חברת הממתקים הוותיקה כרמית, שבשליטתו של איש העסקים לני סאקסטין, צפויה להעתיק את מקום פעילותה מראשון-לציון לצפון הארץ בשטח שיכפיל את גודלה - כך נודע ל"גלובס". כיום האתר המרכזי של החברה נמצא בראשון-לציון וכולל מפעל, מרכז הפצה ואת משרדי הנהלת החברה, וכעת היא מתכננת להעתיק את מקום מושבה לגליל, במהלך שעלותו הכוללת מוערכת בכ-80 מיליון שקל.

המעבר של כרמית צפוי להתרחש בתוך 3-4 שנים, כשהקרקע החדשה, שאליה יעבור המפעל, תכפיל את גודלו. המפעל של כרמית כיום משמש לייצור כל מוצרי החברה ומשתרע על פני שטח של כ-10,300 מ"ר, הכולל שטח ייצור ואחסנה. שטח הנכס הכולל שבו פועלת החברה בראשון-לציון הוא 16.3 אלף מ"ר.

על-פי הערכת שווי של שמאי המקרקעין ויועצי הנדל"ן ממשרד אחיקם ביתן ושות' שצורפה לדוחות הכספיים של כרמית, שוויו של הנכס נאמד בכ-25 מיליון שקל. השטח שבו שוכן המפעל כיום שייך לחברת ג'מוויו (חברה בבעלות דרום אפריקאית הרשומה בבריטניה), ורק חלק ממנו (4,312 מ"ר) נמצא בבעלות כרמית, כשהיתר השטח מושכר לה על-ידי החברה. השטח החדש שאליו צפויה לעבור כרמית באזור הגליל ישתרע על שטח כפול, בגודל של כ-25 אלף מ"ר, ושטחו של המפעל יגדל ל-12.5 אלף מ"ר (מכ-12 דונם לכ-24 דונם).

המעבר לאזור הגליל טומן בחובו הטבות משמעותיות עבור כרמית מבחינה פיננסית. חוק עידוד השקעות הון נותן הטבות לתעשיינים יצואנים (המייצאים לפחות 25% ממחזור המכירות) עד 20% מענקים על השקעות הוניות, כמו הקמת מבנה, מכונות, קווי ייצור וכו'. באזורים מסוימים ניתן לקבל תוספת של עד 10% נוספים, כך שבשלב ביצוע ההשקעות כרמית עשויה לקבל מהמדינה מענקים של עד 30% - שיגיעו לסכום מוערך של 20 מיליון שקל (בכפוף להיקפי השקעה).

בנוסף, החברה תהיה זכאית להטבות מפליגות יותר גם במיסוי: חברות יצואניות (מעל 25% מהמחזור) שנמצאות באזור עדיפות לאומית א' ליצואן, זכאיות למס מופחת של 7.5% בלבד. בנוסף, זכאיות החברות להטבות גם במשיכת דיבידנד (תשלום של 20% במקום 30%).

גם ברכישת הקרקע כרמית תהנה מתנאים טובים יותר בזכות המעבר צפונה, במסגרת ההטבות שמציע  משרד הכלכלה כדי לעודד תעשיינים: חברות שעוברות לאזור עדיפות לאומית א' יכולות לרכוש קרקע בפטור ממכרז ובמחיר מסובסד. "אנחנו על קרקע יקרה, באזור המרכז יש צפיפות גבוהה יותר, ארנונה יקרה", אומר מנכ"ל כרמית, מתניה שוורץ, ומוסיף כי "באופן טבעי תעשייה צריכה להיות במקום של פריפריה, איפה שיש יותר ידיים עובדות".

המעבר לפריפריה צפוי אם כן להטיב עם כרמית גם מבחינת מענקים ותוכניות תמיכה בעידוד ממשלתי, אך גם להיטיב עמה מבחינת האקלים. "מזג האוויר בצפון טוב יותר עבור המוצרים שלנו. פער של כמה מעלות הוא מאוד משמעותי בייצור ממתקים", אומר שוורץ.

עיקר רווחי החברה - משוקולד

כרמית  מייצרת דברי מתיקה מאז 1974, ונסחרת בבורסה בתל-אביב משנת 1993. בעל השליטה בחברה הוא לני סאקסטין, אשר מחזיק ב-49% ממניותיה (מהונה המונפק ומזכויות ההצבעה), והיא מעסיקה כ-160 עובדים. את המותג כרמית היא רכשה מחברת אסם ב-1996, והיא נקראת בשם זה מאז שנת 1999. החל מ-2016 החלה כרמית לפעול בשוק הצרכני המקומי והשוק הסיטונאי, עם מערך מכירות פנימי ועצמאי שהקימה ובאמצעות מפיץ לוגיסטי.

כרמית פועלת בשלושה תחומי פעילות מרכזיים: תחום השוקולד, תחום הסוכריות והמרשמלו, ותחום המאפה. כשליש מהייצור של החברה מיועד לשוק המקומי, שליש לתעשייה וכשליש נוסף ליצוא למדינות שונות, בהן בריטניה וארה"ב. בנוסף, פועלת כרמית בתחום היבוא (כ-10 מיליון שקל מהמכירות), ובמסגרתו החלה באחרונה לייבא מוצרים שונים בהם פריכיות, קרקרים ועוגיות.

תחום השוקולד הוא המשמעותי ביותר עבור החברה, והיווה ב-2017 יותר ממחצית מהמחזור שלה בשנה החולפת, שהסתכם בכ-142.4 מיליון שקל. כך, ההכנסות ממכירות שוקולד הסתכמו בשנה האחרונה בכ-80 מיליון שקל, בעוד שמכירות הסוכריות הסתכמו בכ-21.2 מיליון שקל וההכנסות ממכירות המאפים הסתכמו בכ-41.2 מיליון שקל. כמו כן, תחום השוקולד הוא שמניב את עיקר רווחי החברה לפני מס מפעילות רגילה, כשב-2017 הרווח התפעולי מתחום זה עמד על 4.4 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי לפני מס של 2.4 מיליון שקל מתחום המאפים. מנגד, תחום הסוכריות הסב לחברה הפסד מפעולות רגילות של כ-1.7 מיליון שקל בשנה שעברה.

סך הכנסות החברה גדלו ב-2017 בכ-5.4% ביחס ל-2016. מכירות תחום השוקולד עלו בתקופה זו בכ-4.2%, תחום הסוכריות חווה ירידה במכירות ואילו תחום המאפים הציג את הצמיחה הגבוהה ממגזרי הפעילות של כרמית - 18% גידול. הרווח התפעולי מפעולות רגילות של החברה צמח ב-2017 בכ-3%. נציין כי בשקלול 2015 עולה כי הרווח התפעולי מפעולות רגילות של כרמית לא ממש משתנה בין השנים, בעוד שהמכירות עולות. ב-2015 הסתכמו מכירות החברה בכ-128.3 מיליון שקל.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-4.9 מיליון שקל לעומת רווח נמוך יותר בהיקף של כ-806 אלף שקל ב-2016 ורווח של כ-2.8 מיליון שקל ב-2015. מהיכן נבע השיפור ברווח של החברה? בין היתר הוא קרה הודות להכנסות מימון חיוביות, של כ-1.8 מיליון שקל, וזאת בעיקר "כתוצאה משינוי בשווי ההוגן של עסקאות הגנה בתחום הקומודיטיס והמט"ח", כלומר, מרווחים מפעילות גידור פיננסית ולא מפעילות עסקית. בכל אופן, כרמית מציגה בכל אחת משלוש השנים האחרונות שיעור רווחיות גולמית יציב, ברמה של כ-22%.