משרד הפנים בוחן הרחבת הסכמי העבודה לתאגידים העירוניים

עובדי התאגידים זוכים לתנאים מופחתים ממקביליהם ברשויות, גם אם הם בעלי תפקידים זהים • בעבודת הצוות שותפים נציגים ממשרדי הפנים, האוצר ומההסתדרות • עלות המהלך לרשויות המקומיות עדיין לא נקבעה • במרכז השלטון המקומי אומרים כי לא הוזמנו לקחת חלק בדיונים

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן סיכמו בפגישה שקיימו בסוף השבוע על הקמת צוות מקצועי מיוחד שיגבש מתווה להסדרת הסכמי העבודה בתאגידים עירוניים.

במסגרת פעילותו, הצוות יגבש תוכנית להחלת הסכמי העבודה שמונהגים ברשויות המקומיות, גם על עובדי התאגידים העירוניים. לפי הערכה של גורמים במשרד הפנים, מדובר ביותר מ-10,000 עובדים בכל רחבי הארץ שמועסקים בכ-120 תאגידים עירוניים שתפקידם לספק שירותים שוטפים לתושבי הרשויות בתחומי החינוך, התרבות, הרווחה, תברואה ועוד. הצוות יגיש את הצעתו למתווה חדש במהלך החודשים הקרובים.

בפגישה השתתף גם סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר, דיאא אסדי. גורם שהשתתף בפגישה סיפר כי "מטרת הצוות החדש היא לפעול לתיקון עיוות ארוך שנים שבמסגרתו רשויות מקומיות רבות הוציאו פעילויות מוניציפליות מובהקות לתאגידים עירוניים, בניסיון לפסוח על הגבלות ביורוקרטיות שהקשו עליהן לקלוט עובדים".

אותו הגורם הוסיף ואמר כי אופן העסקת עובדים אלה במסגרת התאגידים העירוניים, חסך לרשויות המקומיות במשך השנים עלויות כספיות רבות, שכן הסכמי העבודה שמונהגים בהן ומיטיבים עם עובדיהן לא חלים על עובדים אלה. גורם בכיר במשרד הפנים סיפר כי "מדובר בעובדים שמשלמים להם פחות ממה שמשולם לעובדים שעובדים במסגרת הסכמים קיבוציים, גם אם הם בעלי תפקידים זהים. נוצר כאן מצב שעובדי התאגידים הם עובדים במעמד של עובדי קבלן או במעמד של עובדים סוג ב'. ברמה הנורמטיבית יש תמימות דעים בין כל הגורמים שמעורבים בנושא על כך שזו מציאות שצריך לשנות".

בגיבוש המתווה החדש מעורב גם שר הפנים, אריה דרעי שסבור כי עובדי התאגידים העירוניים מנוצלים, שכן הם לא נהנים ממלוא הזכויות שמהן נהנים עמיתיהם שמועסקים ישירות בידי הרשויות המקומיות.

מרכז השלטון: לא נמנע התאגדות

המודל שעומד לפני משרד הפנים וההסתדרות הכללית בנוגע לשיפור תנאי העסקתם של עובדי התאגידים העירוניים דומה לזה שגובש באחרונה בדימונה: בשבועות האחרונים נחתם הסכם חדש בין ראש עיריית דימונה, בני ביטון לבין יו"ר ההסתדרות, ניסנקורן ולפיו תנאי העסקתם של כ-550 עובדי הקרן לפיתוח דימונה, שהיא תאגיד עירוני, יושוו לאלה של עובדי עיריית דימונה.

הקרן לפיתוח דימונה פועלת בתחומי הפנאי, הספורט, התרבות, הפעלת הצהרונים וגני הילדים, מתן שירותי רווחה ובריאות לתושבים ועוד. עם פרסום ההודעה על ההסכם, שהוגדר "היסטורי", מסרה ההסתדרות כי מספר עובדי הקרן בדימונה יגדל משמעותית בשנים הקרובות ואף עשוי להכפיל את עצמו בעקבות החתימה על "הסכם הגג" שמוביל משרד האוצר בדימונה.

לפי הערכות, המשמעות הכספית של החלת ההסכם הקיבוצי שמונהג בעיריית דימונה על עובדי הקרן היא כ-2.5 מיליון שקל בשנה, על הוצאות שכר ותשלומים נוספים לעובדים.

גורמים שמעורבים בתוכנית טוענים כי מרכז השלטון המקומי כבר הביע את מורת רוחו מהתוכנית, בשל העלויות הכספיות הכבדות שיושתו בשל מהלך זה על קופותיהן של הרשויות המקומיות. עם זאת, גורמים בהסתדרות ובמשרד הפנים שמעורבים בגיבוש המתווה התקשו להעריך בשלב זה את היקף עלותו הכספית.

יישום המסקנות: תחילת 2019

במרכז השלטון המקומי אמרו היום ל"גלובס" כי נציגיו לא הוזמנו כלל לקחת חלק בדיוני הוועדה החדשה וממילא, המרכז טרם גיבש עמדה סדורה על הנושא. משם נמסר בתגובה כי "וודאי שלא נמנע מאף אחד לממש את זכותו להתאגד, ואין לנו כל רצון או יכולת לעצור מהלך כזה".

בין התאגידים העירוניים הגדולים והמוכרים שתנאי העסקתם של עובדיהם עשויים להשתפר בעקבות המהלך נמצא רנה קאסן בירושלים, שהיא זרוע ביצועית של עיריית ירושלים ומינהל החינוך שלה לניהול של בתי ספר תיכוניים ואספקת שירותי חינוך לאוכלוסייה. לפי נתוני משרד הפנים ברנה קאסן מועסקים כ-2000 עובדים. עוד כ-1800 עובדים מועסקים במפעלי בית עמנואל, שאותו מפעילה עיריית רמת גן כזרוע ביצועית בתחום החינוך.

עם הקמת הצוות, מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן ושר הפנים, אריה דרעי הנחו את חבריו להגיש את ההמלצות בקרוב וזאת, במטרה לאפשר את החלת את המתווה החדש כבר בתחילת 2019. זאת, תוך הקפדה על שימור הגמישות הניהולית בתאגידים העירוניים ושימור יכולות הפעילות שלהם באופן שיאפשר להם להמשיך להוות מנוף כלכלי המסייע לפיתוח הרשויות מטעמן הם פועלים.

אבי ניסנקורן אמר בתגובה לדברים כי "זו חובה מוסרית להסדיר את תנאי העסקתם של עובדי התאגידים ברחבי הארץ. אני סמוך ובטוח שבשיתוף פעולה עם משרד הפנים ועם הרשויות המקומיות נוכל להביא בשורה לעובדים אלה וההסתדרות הכללית תמשיך לפעול לצמצום צורות העסקה פוגעניות".

תאגידים עירוניים

חברות עירוניות שהוקמו במטרה לספק שירותים מוניציפליים לציבור התושבים באופן שעוקף את המגבלות הקיימות על היקף המועסקים. לדוגמה מפעלי בית עמנואל שפועלת כזרוע חינוך ביצועית של עיריית ר"ג.