הקו המהיר | בלעדי

כ"ץ הבטיח ערב סוכות? עוד עיכוב בהשקת הקו לירושלים

ל"גלובס" נודע כי בישיבה המצומצמת שהתקיימה אמש בין בכירי רכבת ישראל לבכירי משרד התחבורה הוחלט להודיע היום לשר כ"ץ כי מסתמן עיכוב נוסף בהשקת הקו המהיר • גורם בענף התחבורה: "שר התחבורה הולך להיות מופתע בפעם השנייה"

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כ"ץ הבטיח ערב סוכות, רק לא ציין באיזו שנה: מסתמן כי גם המועד החדש להשקת הקו המהיר לירושלים עליו הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ לפני חודשיים, ערב סוכות, אינו ריאלי. ל"גלובס" נודע כי בישיבה המצומצמת שהתקיימה אמש בין בכירי רכבת ישראל לבכירי משרד התחבורה הוחלט להודיע היום לשר כ"ץ כי מסתמן עיכוב נוסף בהשקת הקו המהיר. הסיבה העיקרית לדחייה המסתמנת הפעם, נעוצה בקושי של הקבלן הספרדי "סמי" לבצע תאומי תכנון רבים מול הגורמים הרגולטוריים, למשל קבלת אישורי עבודה, או במילים אחרות להתמודד עם הבירוקרטיה הישראלית.

הודות לחשיפת "גלובס" נדחה לפני חודשיים מועד סיום הפרויקט בחצי שנה, אך כבר אז טענו המומחים שאין סיכוי סביר לעמוד גם בלוחות הזמנים החדשים שנקבעו - לא ערב ראש השנה ולא ערב סוכות.

"שר התחבורה הולך להיות מופתע בפעם השנייה", אומר בשיחה עם "גלובס" גורם בענף התחבורה שמלווה את פרויקט החשמול של הרכבת. נזכיר, כי בהתייחסות פומבית ראשונה בפברואר לדחיית הפעלת הקו , אמר כ"ץ כי ההודעה של רכבת ישראל לבורסה "יצאה בלי שידע".

הפעם, הישיבה הוזמנה בדחיפות כנראה כדי ליידע את כ"ץ בזמן, וקדמה לה פגישה של הקבלן הספרדי עם הנהלת הרכבת בנוכחות עורכי דינם של שני הצדדים, בה ביקשה סמי לסייע לה בנושא התאימום מול המשרדים הממשלתיים.

נושא "התיאומים", נציין, מופיע בחוזה עליו חתומה סמי, ולמרות זאת, הקושי של החברה הספרדית ברור. "זה היה צפוי שהקבלן שהגיע מחו"ל בפעם הראשונה לישראל יתקשה בנושאים האלה", אומר בשיחה עם "גלובס" אותו גורם. לדבריו, הדבר עלול להעלות את מחיר הפרויקט, זאת במידה ויצטרכו להיעזר בגוף חיצוני שיבצע את תכנוני התאום.

"רק צוברים את הקנסות ולא גובים אותם"

מהמידע שהגיע לידי "גלובס", נושא נוסף שעלה בישיבה אמש, הוא נושא הקנסות בגין אי עמידה בלוחות הזמנים של הפרויקט - מדובר באבני הדרך שנקבעו בעת חתימה על החוזה. לרכבת ישראל עומדת הזכות לקנוס את חברת סמי האחראית על חשמול הקו המהיר לירושלים וקווי רכבת נוספים, על הפיגורים המצטברים והצפויים - בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. הרי על-פי ההסכם בינה לבין רכבת ישראל הייתה סמי אמורה לסיים את תשתיות החשמול של הרכבת עד אוקטובר אשתקד.

אלא שמבדיקת "גלובס" עולה כי הרכבת מסרבת לתבוע את קבלן העבודות הספרדי המבצע את פרויקט החשמול בהיקף של 2 מיליארד שקל. "הבעיה היא שחלק מהעיכובים נגרמו כתוצאה מחוסר ודאות משפטית בשנה הראשונה לזכייתו, והוא יכול לבקש להכיר בכך", אומר בשיחה עם "גלובס" גורם בכיר שמכיר את הפרויקט במשך שנים.

סמי זכתה במכרז החשמול של רכב ישראל עוד דצמבר 2015, אך בפועל, עבודות החשמול נדחו בשנה בשל עתירה שהוגשה נגד זכייתה במכרז. המדינה העניקה לפרויקט קו הרכבת לירושלים העדיפות העליונה ולכן במהלך התקופה של התהליכים המשפטיים, סוכם על החרגת העבודות על חשמול הקו מההליך המשפטי - כדי לא לעכבן. למרות ההחרגה, סמי לא החלה בביצוע הפרוייקט, ככל הנראה משום שלא היה ברור האם באמת תמשיך בו נוכח התביעות נגד זכייתה.

סוגיה נוספת ולא פחות חשובה בנושא גביית הקנסות תוך כדי ביצוע פרויקטים הנדסיים מורכבים היא החשש "להבריח" את קבלן. זאת, משום הקנסות לא תמיד פרופורציוניים לתשלומים לקבלן. לדברי הגורם הבכיר, "במקרה הספציפי הזה, סמי עדיין לא ראתה שקל עבור הפרויקט הזה. זאת, מפני שערבויות אותן הפקידה למדינה ביום החתימה הן עבור חישמול של כל 13 הקווים בפרויקט, וכרגע היא עובדת רק על המקטע הראשון של 60 ק"מ ת"א - ירושלים".

לדברי אותו הגורם, "במהלך כל התקופה הזאת הקבלן עובד - משלם משכורות, משלם ציוד, משלם חומרים. בדרך כלל במקרים כאלה לא גובים את הקנסות האלה במזומן, כלומר, בעת התשלומים עבור ביצוע אבני הדרך, אלא מודיעים לקבלן על הזכות להתחשבן איתו בזמן שמתאים - כדי לא להכניס את המערכת ל'סחרור' נוסף עקב בעיות תזרימיות, אתה רק צובר את הקנסות ולא גובה אותם וזה המצב כיום של הרכבת מול סמי".

האם הקנסות שכבר כיום נאמדים במיליוני שקלים ושייכים לציבור ייגבו בסופו של דבר? לדברי המקור, "בפרויקטים הנדסיים רבים בענף התשתיות בסופו של דבר כמעט ולא קונסים את הקבלנים כי תמיד יש להם טיעונים כנגד - שגם המדינה או הנהלת החברה עיכבו את ביצוע הפרויקט, ויש צורך להכיר גם בטיעוני האלה - אין כאן אמת אחת".