השליטה בבורסה תעבור למשקיעים זרים; תנפיק 30% ממניותיה

השליטה בבורסה בת"א יוצאת מידי הבנקים: תמכור כ-19.9% ממניותיה לקרן ההשקעות האמריקאית Manikay Partners לפי שווי חברה של 551 מיליון שקל, כשבמקביל "מספר משקיעים בינלאומיים" ירכשו עוד 51.8% ממניות הבורסה

איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון
איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון

יומיים לפני שפגה תקופת האופציה שקיבלה מחברי הבורסה לטובת מציאת רוכש אסטרטגי למניות השליטה בבורסה (כ-72%) פגה, מתברר כי הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, בניהול איתי בן-זאב, לא הצליחה למצוא את הרוכש שחיפשה, כשהיא מודיעה כי תמכור כ-19.9% ממניותיה לקרן ההשקעות האמריקאית Manikay Partners לפי שווי חברה של 551 מיליון שקל, כשבמקביל "מספר משקיעים בינלאומיים" ירכשו עוד 51.8% ממניות הבורסה.

מתוך המניות שירכשו המשקיעים הנוספים לפחות 30% ממניות הבורסה יופקדו בידי נאמן עד שיונפקו לציבור הרחב, כשבתום ההליך ייוותרו בידי המשקיעים הנוספים כאמור החזקות בשיעור של כ-21.8% בבורסה.

עוד פירטה הבורסה כי ה-30% לפחות האמורים ממניות הבורסה יונפקו לציבור באופן ישיר, "ללא משקיעים מוסדיים", כבר ברבעון האחרון של 2018. לפיכך, בתום ההליך צפויים חברי הבורסה שלא מוכרים את מניותיהם במסגרת האופציה שנתנו להנהלה להחזיק בכ-22.3% ממניותיה, כשעובדי הבורסה יחזיקו בידיהם סך כולל של כ-6%, שיחולקו ביניהם על פי ותק. 

מבנה ההחזקות הצפוי
 מבנה ההחזקות הצפוי

בן-זאב חיפש בחודשים האחרונים, ללא הצלחה אחר בורסה זרה שתרכוש את השליטה בבורסה המקומית כחלק ממהלך אסטרטגי. עתה הוא מתייחס להנפקת המניות הצפויה של הבורסה, שעד כה דובר על כך שתקרה "רק" ב-2019, באומרו כי "הציבור הישראלי צריך ליהנות מהצלחת הכלכלה הישראלית ומצמיחתה. הבורסה היא הפלטפורמה המתאימה והנכונה ביותר לשיתוף הציבור, ולכן אין נכון מכך שחלק משמעותי ממנה יונפק לציבור הרחב".

בבורסה מספרים כי קרן מניקיי "היא בעלת ניסיון עשיר והתמחות מיוחדת בעולם הבורסאי והשקיעה והייתה מעורבת במספר בורסות מובילות ברחבי העולם". עוד הם מפרטים כי מניקיי היא חברת השקעות אלטרנטיביות ש"מתמחה בין היתר ברכישת נתחים מבורסות בעולם".

ההסכם שעליו חתמה הבורסה נעשה בהמשך למנדט שקיבל בינואר השנה מרוב בעלי המניות הנוכחיים - הבנקים ובתי ההשקעות שהינם חברי הבורסה - שאישרו לו (בהתאם לבקשתו) לשמש כגורם מתווך בעסקה למכירת מניותיהם בבורסה לצד שלישי. במסגרת זו הם העניקו לו אופציה לתקופה של כשלושה חודשים, שתפוג בעוד יומיים, ב-18 באפריל. בחודשים אלה חיפשה הבורסה אחר רוכשים שהינם בורסות מובילות בעולם או רשתות בורסות בינלאומיות - אך זה לא יצא לפועל.

החוק שאפשר את שינוי מבנה הבעלות בבורסה קבע כי חברי הבורסה, שהינם בעלי המניות הנוכחיים בה, יורשו ליהנות מרווחים ממכירת הבורסה רק עד לשווי בורסה של 500 מיליון שקל, כשכל תמורה מעבר לרף זה לא תועבר לבעלי המניות הנוכחיים.