הריבית נותרה ללא שינוי; פלוג: מוטרדת מהמגמה בשוק הדיור

הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי הודיעה כי בכוונתה "להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כל עוד הדבר יידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך תחום היעד" • פלוג: "ההאטה בענף הבנייה יוצאת דופן על רקע ההתרחבות בפעילות הכלכלית במשק"

על פי ההחלטה שהתפרסמה היום (ב'), בנק ישראל ישאיר את הריבית הנוכחית, העומדת על 0.1%, על כנה. 

"הנתונים והתחזיות לגבי הכלכלה העולמית מצביעים על התבססות השיפור, אך מסתמנת ירידה במומנטום, וגוברים הסיכונים להמשך הצמיחה", נמסר מבנק ישראל, "התגברו החששות ל'מלחמת סחר' וגברו הסיכונים הגיאו-פוליטיים. ה-Fed העלה את הריבית, כצפוי, וצפוי להעלות אותה עוד פעמיים השנה". עוד נכתב כי הסיבות להשארת הריבית הן כי "מאז החלטת הריבית האחרונה לא חל שינוי משמעותי בשער החליפין: בתחילת התקופה התחזק השקל בכ-2% במונחי השער הנומינלי האפקטיבי, ולאחר מכן חל פיחות בשיעור דומה".

בהודעה הדגישו כי סביבת האינפלציה מוסיפה להיות נמוכה מהיעד אך מסתמנת בה עלייה - מדד המחירים לצרכן עלה בפברואר ובמארס בשיעור מעט גבוה מהתחזיות. בשנה האחרונה נרשמה אינפלציה של 0.2%, כאשר אינפלציית המוצרים הבלתי סחירים ממשיכה לרדת.

"הציפיות פורוורד לשנה השנייה", נכתב בהודעה, "מצויות מעט מעל הגבול התחתון של היעד, והציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים מעוגנות בתוך היעד. מאז החלטת הריבית האחרונה לא חל שינוי משמעותי בשער החליפין: בתחילת התקופה התחזק השקל בכ-2%, ולאחר מכן חל פיחות בשיעור דומה".

בהודעת הריבית מציין בנק ישראל גם כי הנתונים משוק הדיור ממשיכים להצביע על האטה בפעילות: עליית מחירי הדירות נבלמה, ונרשמה אף ירידה של 2.4% במחירי הדירות בחמשת החודשים האחרונים שלגביהם התפרסמו נתונים. היקף העסקאות ממשיך לרדת, במיוחד בקרב משפרי דיור. במהלך 2017 ירדו התחלות הבנייה וגמר הבנייה, אם כי במחצית השנייה של השנה גדלו היתרי הבנייה.

"הסיכונים לצמיחה העולמית גברו"

"ההאטה בענף הבנייה יוצאת דופן על רקע ההתרחבות בפעילות הכלכלית במשק", אמרה נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, במסיבת עיתונאים לרגל פרסום התחזית הכלכלית של חטיבת המחקר של בנק ישראל. לדבריה ההאטה משתקפת בירידה בהשקעות בבנייה במספר התחלות הבנייה ובמשרות בענף הבנייה". בהתייחסה לסימנים הגוברים למלחמת סחר עולמית אמרה פלוג כי "המונח חזר לשלוט בשיח הכלכלי העולמי" וכי למרות שבשלב זה לא ננקטו צעדים שיש להם השפעה על הסחר "הסיכונים לצמיחה העולמית גברו". בהתייחסה לשער החליפין אמרה פלוג כי הוא התייצב בשנה האחרונה לאחר שנים של ייסוף. לדבריה הייסוף המשמעותי בשער השקל שחל בדצמבר ובינואר נבלם ומאז המפגש הקודם חל פיחות של מעל 3% בשער השקל. למרות זאת הודתה פלוג כי רמת שער החליפין עדיין מקשה על ייצוא הסחורות והוא ממשיך לבטא "ייסוף יתר". להערכת הנגידה פער הריביות לטובת ארה"ב צפויה לסייע להחליש את השקל וכך גם הצמצום בעודף במאזן התשלומים.

הנגידה ציינה כי מאז הקיץ שעבר מורגשת התעוררות באינפלציה. השפעת הורדות המחירים של הממשלה מסתכמת בכ-0.4%. "מתגברות העדויות לכך שלהתגברות הסביבה התחרותית במשק יש השפעה מתגברת על האינפלציה", אמרה הנגידה וציינה את התגברות הרכישות באינטרנט. פלוג אמרה כי קשה לכמת את ההשפעות אך ברור כי הן מעכבות את חזרת האינפלציה ליעד. 

"מוטרדת מהמגמה"

בתשובה לשאלה על ירידת מחירי הדירות, אמרה פלוג: "אני חושבת שאם ירידת המחירים שראינו עד עכשיו תימשך, אלה חדשות טובות", והוסיפה כי היא מקווה שלא נראה האטה בקצב התחלות הבנייה.

באשר להפחתת מסים, אמרה פלוג כי "ההכנסות מגביית מסים אינן מצביעות על עודף שמצדיק הורדת מסים". פלוג נשאלה לגבי הפרסום על הקמת וועדת איתור לבחירת נגיד הבנק הבא, והשיבה כי "מה שחשוב זה לא מי יהיה הנגיד הבא, אלא שעצמאות המוסד הזה תישמר, והיכולת לבטא את ההמלצות שלנו על בסיס עבודה מקצועית תישמר". 

בנוגע למחירי הדירות, אמרה פלוג: "אני מוטרדת מהמגמה של השנה האחרונה, אבל אנחנו עדיין ברמה בהחלט גבוהה של התחלות. למרות הירידה שראינו במספר התחלות הבנייה ב-2017, עדיין מספר התחלות הבנייה הוא בסביבות ה-50 אלף יחידות דיור, שזה קצת מעל לצורך שנגזר מהצרכים הדמוגרפיים, והסימן המעודד שראינו זה הגידול במספר ההיתרים".