פסח יקר: זינוק במחירי הנופש בישראל ובחו"ל בתקופת החג

לפי נתוני הלמ"ס, זהו הזינוק החד ביותר בחודש מארס מאז שנת 1991 • העלייה במחירי הנופש בארץ בחודש החולף לעומת מארס 2017 - 14%; בחו"ל - 7%

נתב"ג / צילום: שאטרסטוק
נתב"ג / צילום: שאטרסטוק

המלונאים וספקי שירותי התיירות בישראל ניצלו היטב את חג הפסח: מחירי הנופש בישראל זינקו בחודש מארס ב-14% לעומת מארס 2017 - כך עולה מהשוואת הנתונים בסעיף "הבראה, נופש, בידור וטיולים" במדד המחירים לצרכן שפרסמה אתמול (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מול נתוני אותו סעיף במארס 2017. מדובר בזינוק החד ביותר במחירי החופשות בארץ (בהשוואה למארס שנה קודם) מאז שנת 1991. מחירי הלמ"ס לחופשה בארץ כוללים אירוח במלונות ואירוח כפרי (ללא השכרת רכב).

גם במחירי החופשות בחו"ל נרשמה בחודש מארס השנה עלייה חדה של כ-7% (לעומת מארס 2017) בעוד שמחירי שכירת רכב זינקו בלא פחות מ-28%.

מדד המחירים הכללי עלה בחודש מארס בשיעור מזערי של 0.3% וב-12 החודשים האחרונים רשמו המחירים בישראל עלייה של 0.2% בלבד. בדיקת הלמ"ס למחירי הנופש בחו"ל מתייחסת למחיר הטיסה והשהייה בחו"ל על בסיס נתוני חברות ויעדים בשקלול שער המט"ח. בהקשר זה נציין כי שער הדולר במארס האחרון משקף ירידה ביחס למארס אשתקד: 3.64 שקלים בממוצע ב-2017 לעומת 3.49 במארס 2018.

עליית מחירי הנופש בחג הפסח
 עליית מחירי הנופש בחג הפסח

בהשוואה בין נתוני הנופש בחודש מארס השנה לחודש מארס אשתקד בולטת העובדה שערב חג הפסח חל השנה ב-30 במארס בעוד שבשנה שעברה החג חל כולו בחודש אפריל (ערב החג היה ב-10 באפריל). ואולם מדובר בתופעה שקרתה בעבר בעוד שבדיקת "גלובס" מעלה כי זינוק חד כל-כך משנה לשנה לא נרשם לפחות מאז שנת 1991, שנת תחילת הבדיקה. ב-2013 שבה חל חג הפסח ב-25 במארס נרשם זינוק של 12% במחירי חופשות בישראל לעומת מארס 2012, הנתון הגבוה ביותר עד השנה.

בחודש מארס האחרון עמדה תנועת הנוסעים בנתב"ג (הלוך ושוב) על 1.7 מיליון נוסעים - גידול של 25% ביחס לשנה קודמת, בין היתר לאור תזמון החג כאמור. עם זאת, פתיחת השמיים והעמקת התחרות היו אמורים להוביל לכך שנשלם פחות, אולם נתוני הלמ"ס, כאמור, מראים אחרת.

הזינוק במחירי החופשות בישראל ובחו"ל יכול להיות מוסבר בניצול של הביקושים הגבוהים לבתי המלון בארץ - נתוני הלמ"ס מעידים על תפוסת שיא בבתי המלון בחודשים האחרונים, הן של ישראלים והן של תיירים, לאחר שכבר בשנה שעברה הסתיימה ההתאוששות מהשפל שאליו נקלעה התיירות הנכנסת בעקבות מבצע צוק איתן. לשם המחשה: בחודש מארס האחרון ביקרו בישראל 400 אלף תיירים, גידול של 34% ביחס למארס אשתקד. רוב התיירים לנים בתל-אביב ובירושלים ומכאן שגם המחירים בערים הללו משקפים רמה גבוהה יותר בהיבט הלינה בבתי המלון (גם במדדים בינלאומיים). התייר הישראלי מעדיף לנפוש בעיקר באילת ובים המלח - בפסח לבדו נרשמו שיעורי תפוסות גבוהים במיוחד ביעדים אלה - מה שמשפיע ישירות על המחירים.

"עליית המחירים של הנופש בארץ היא תוצאה של הביקוש, הן מצד הנופשים הישראלים והן מצד הזרים" אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב דש. לדבריו, "כניסות התיירים לישראל נמצאות בשיא. גם הישראלים יוצאים לבתי מלון במספרים מאוד גבוהים. בתי מלון מנצלים זאת ומייקרים את המחירים, שגם לפני כן היו יקרים מאוד בהשוואה כמעט לכל יעד בחו"ל.

"העליות החדות של המחירים בתחומי התיירות מעידות שבישראל קיים מחסור בתשתיות לתיירות, שבא לידי ביטוי בתקופות שהכלכלה נמצאת במצב טוב יחסית. בנוסף, על אף שמחירי הנופש בחו"ל מתייקרים, הישראלים נוהרים לחו"ל בהיקפים שלא ראינו בעבר. התחרות בתחום הנסיעות לחו"ל עדיין חלשה. רק לצורך ההמחשה, למרות כל המאמצים של הממשלה והתחזקות השקל בחמש השנים האחרונות, הסעיף במדד המחירים בישראל שמתייחס למחירים של הנסיעות לחו"ל נותר כמעט ללא שינוי, זאת בשעה שבארה"ב הוא ירד באותה תקופה ב-15%. המספרים מדברים בעד עצמם".

"ירידה של 30% במחיר הממוצע"

לפי מנכ"לית קבוצת הדקה ה-90, דנה לביא, המחיר הממוצע שאנחנו משלמים עבור חופשה בחו"ל (בעיקר ביעדים הקרובים) ירד בכ-30%. "אנחנו רואים שאותה עסקה משקפת מחיר זול יותר כפועל יוצא של התחרות ופתיחת השמיים - יש עלייה בביקוש כשיותר אנשים יוצאים לחו"ל ובתדירות גדולה יותר, ומנגד המחירים ירדו", אומרת לביא ומנגד מדגישה כי מחירי החופשה בישראל משקפים התייקרות או סטגנציה. "התפוסות טובות יחסית הודות לגידול בתיירים והציבור הישראלי לא נהנה ממבצעים כפי שהיו נהוגים בעבר".

מנתונים שמספקת קבוצת הדקה ה-90 עולה כי תדירות היציאה לחופשים (בארץ ובחו"ל) עומדת על שלוש פעמים בשנה והיא משקפת גידול ביחס לשנים קודמות, מכאן שגם היקף ההוצאה של משקי הבית על חופשות גדל. המספרים מלמדים שהגידול מתייחס בעיקר ליציאות לחו"ל - ב-2017 עמדה תנועת הנוסעים בנתב"ג על יותר מ-20 מיליון איש, ובבמארס 2018 תנועת הנוסעים לחו"ל עמדה על 1.7 מיליון לעומת 1.36 מיליון בשנה קודמת.

במקביל ענף התיירות בישראל נמצא גם הוא בתקופה טובה, כפי שהגדיר ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל במסיבת עיתונאים בה הציגה הרשת הקמת של 5 בתי מלון.