עדת המדינה קיבלה 300 א' ש' תמורת עדותה נגד קירשנבאום

לבקשת "גלובס", צו איסור הפרסום על היותה של נלי דינוביצקי עדת מדינה הוסר היום • לדינוביצקי ובן זוגה יוחסו בעבר מעשי נוכלות, לרבות זיוף מסמכים והתחמקות שיטתית מנושים • השופט לפרקליטות: "צריך לעשות בדק-בית"

פאינה קירשנבאום / צלם: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צלם: שלומי יוסף

מבוכה לפרקליטות: העדה סיפרה שקיבלה דמי מחיה בנוסף לתשלום שסוכם במסגרת הסכם עדת המדינה, הפרקליטות לא הכירה את העניין, הדיון נפסק על-מנת להביא את המסמכים הרלוונטיים, והשופט נזף בפרקליטות.

נלי דינוביצקי - מי שהייתה חברתה של פאינה קירשנבאום ושותפתה לחברת יבוא סיגריות שהקימו ביחד ונעזרה בקשריה על-מנת לקבל פרויקטים לחברת ההפקות שבבעלותה - העידה היום כעדת מדינה במסגרת פרשת התביעה נגד פאינה קירשנבאום בתיק ישראל ביתנו.

לבקשת "גלובס", צו איסור הפרסום על היותה של דינוביצקי עדת מדינה הוסר היום על-ידי השופט ירון לוי, המנהל את ההליך בו נאשמת בין היתר סגנית השר לשעבר קירשנבאום. 

נלי דינוביצקי  / צילום: שלומי יוסף
 נלי דינוביצקי / צילום: שלומי יוסף

דינוביצקי ובן זוגה, איגור ריז, היו מקורבים לקירשנבאום בשנים בהן מיוחסים לקירשנבאום האישומים בפרשת ישראל ביתנו, נחקרו כחשודים מרכזיים בפרשה, וכעת מעידה דינוביצקי כעדת מדינה בתיק.

במהלך שנת 2014, כאשר חקירת הפרשה הייתה בעיצומה, סוכם שתהפוך לעדת מדינה ותקבל חסינות בנוגע לחשדות שיוחסו לה בפרשה, בתמורה למתן עדות נגד קירשנבאום ודוד גודובסקי (מי שנחשב ליד ימינה של קירשנבאום וכבר הורשע על חלקו בפרשה במסגרת הסדר טיעון).

דינוביצקי, שהייתה שקועה באותה עת בחובות כבדים, והתנהלו נגדה מספר הליכים משפטיים בשל אותם חובות, דרשה מהמדינה באמצעות עורך דינה סכום-עתק של יותר ממיליון שקל עבור החתימה על הסכם עדת המדינה.

המדינה נענתה לחלק מדרישותיה והסכימה לשלם לה סכום של 180 אלף שקל בעד שיתוף-הפעולה, סכום שבאופן יוצא דופן יועבר לה רק לאחר שמנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה יאשר שהיא עמדה בכל תנאי ההסכם, לרבות מתן העדות בבית המשפט. המשמעות היא שאת עדותה מסרה היום דינוביצקי בבית המשפט, כשחרב של 180 אלף שקל מונפת מעל ראשה.

בנוסף, חוקרי המשטרה העבירו לדינוביצקי עשרות אלפי שקלים לטובת כיסוי חלק מחובותיה, במסגרת התקופה בה הפעילו אותה החוקרים במסגרת שיתוף-הפעולה שלה, וביקשו ממנה להיפגש עם דמויות מפתח בפרשה, תוך שהם מתעדים את הפגישות.

דינוביצקי הסבירה כי היה עליה להתחיל לשלם את החובות, "כדי שתצא שמועה שאני משלמת את הכסף" - פעולה שהייתה אמורה לתמרץ את בני השיח שלה לשתף עימה פעולה, שכן באותה תקופה מספר גורמים סרבו להיפגש איתה, עד שתסדיר את תשלום חובותיה.

בנוסף לסכומים האמורים הופתעו הסנגורים בעת הדיון היום, כאשר סיפרה דינוביצקי שהיא קיבלה גם דמי מחיה של 6,000 שקל לחודש למשך שנתיים. דינוביצקי העידה כי "עורך הדין סיכם במסגרת ההסכם שאני אקבל דמי מחיה של 6,000 שקל בחודש, ובסוף סכום של 180,000 שקל".

מדובר בתוספת של 144 אלף שקל ששולמו לה לאורך התקופה, ולא נכללו בהסכם שמסרה התביעה לעיון הסנגורים בתיק במסגרת גילוי חומרי החקירה.

בסך-הכול יוצא שדינוביצקי קיבלה 324,000 שקל, לא כולל הסכומים שהועברו לכיסוי חובותיה במהלך החקירה.

השופט לפרקליטות: "צריך לעשות בדק-בית"

בשלב זה התברר כי גם נציגי הפרקליטות הופתעו מעדותה של דינוביצקי על קבלת דמי המחיה לאורך שנתיים. לאחר אחת מההפסקות הודיעו נציגי הפרקליטות כי הם פנו בינתיים למשטרה וקיבלו מסמך משלים שכולל את פרטי ההסכם שלא היה מוכר להם.

ד"ר מאור אבן-חן, התובע הראשי בתיק, הסביר: "כשדיברנו עם המשטרה לקראת העדות, הוסבר לנו שיש נספח סודי שעוסק בנושא שלא רלוונטי לעדות, לכן לא ביקשנו לראות אותו. כשעלה היום הנושא של התשלום החודשי הקבוע, פניתי ולמשטרה וביקשתי לדעת איך יכול להיות שזה לא מופיע בשום מקום, ומסתבר שהם כרכו את זה לנספח הסודי, וביקשתי לקבל עותק באופן מיידי".

שופט: "למה אתם מסתפקים בדיווח בעל פה בזמן אמת, ולא מבקשים לראות את המסמך, כבר אז? יכול להיות שזה היה מונע את המצב היום. המשטרה מסתירה מכם משנת 2014 שיש תוספת להסכם, איך זה יכול להיות?"

אבן-חן: "אנחנו לא ידענו מזה, אני לא רוצה להגיד שהסתירו מאיתנו".

שופט: "דברים כאלה לא ידועים למפקדים של היחידה? צריך לעשות בדק-בית. אתם צריכים לבדוק דברים כאלה מראש. אתם נחשפים לחומר החסוי בתיק. זה לא נראה טוב ולא נשמע טוב".

אבן-חן: "אני מסכים". 

שופט: "אני מצפה שתדווחו לי מה אתם מתכוונים לעשות עם זה, זה לא יכול להישאר ככה, זה נראה לא טוב כלפי הנאשמים, וגם כלפי בית המשפט. רשויות האכיפה לא יכולות להסתיר, אלא אם יש עילה בדין".

עדה אחרת בפרשה על דינוביצקי: "כל מה שהיא אומרת זה שקר"  

דינוביצקי העידה היום בבית המשפט כיצד התבקשה על-ידי קירשנבאום וגודובסקי להעביר להם עמלה בגובה 10% על כל אירוע שקיבלה להפיק באמצעות השימוש בקשריהם.

בנוסף העידה דינוביצקי כי התבקשה על-ידי קירשנבאום לגבות ממספר גורמים את הסכום אותו הייתה אמורה להשקיע קירשנבאום בחברת יבוא הסיגריות המשותפת שהן הקימו באותה עת. לפי עדותה, דינוביצקי התבקשה להנפיק חשבוניות פיקטיביות עבור מספר גורמים, בתמורה לקבלת הכספים שיושקעו בחברה בשמה של קירשנבאום, כפי שפורסם מוקדם יותר היום ב"גלובס".

במסגרת החקירה הנגדית הציג בא-כוחה של קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת, תמצית משלל התביעות האזרחיות ודרישות החוב שהוגשו כנגד דינוביצקי וריז לאורך השנים, מהן עולה כי נקלעו לחובות של מאות אלפי שקלים לגורמים שונים, ויוחסו להם מעשי נוכלות, לרבות זיוף מסמכים והתחמקות שיטתית מנושיהם.

נגד דינוביצקי אף מתנהל הליך פשיטת רגל, כאשר בנובמבר האחרון נקבע כי היא לא עומדת בחיוביה לפי צו הכינוס שהוצא לה, וכי יש לה "פיגורים ומחדלים נוספים רבים" אשר בגינם הוחלט לבטל הקלות שניתנו לה במסגרת ההליך, נדחתה בקשה להכריז עליה כפושטת רגל (על מנת שתוכל לקבל צו הפטר על חובותיה), והוצא נגדה צו עיכוב יציאה מן הארץ.

עו"ד אדרת עימת את דינוביצקי עם אמירות קשות שנאמרו לגביה על-ידי עדים אחרים בתיק. אחת העדות, בעלת משרד נסיעות שניהלה קשרים עסקיים עם דינוביצקי, העידה כי דינוביצקי היא "שקרנית מספר אחת... היא שקרנית ושחקנית, היא יודעת איך לקחת מאנשים כסף.... היא שקרנית ורמאית".

העדה טענה כי דינוביצקי עקצה אותה בסכום של רבע מיליון שקל, אך לא רק אותה: "היא עקצה כמה סוכנויות בישראל. את מונה טורס בנתניה ב-300 אלף שקל וסוכנות אחרת ב-60 אלף שקל. אני לא היחידה", ובהמשך אמרה "כל מה שנלי (דינוביצקי, ב' ש') אומרת זה שקר".

על כך הגיבה דינובצקי כי אמרה את הדברים מכיוון ש"היא כעסה עליה שלא החזרתי לה את החוב".

בנוגע לבן זוגה של דינוביקצי, איגור ריז, העידה אותה עדה כי הוא זייפן מסמכים: "הוא גאון, מומחה למחשבים... דרך המערכת היה מכניס לפוטושופ ועושה שינויים". 

דינוביצקי הדגישה לכל אורך עדותה כי היא אינה בקיאה בפרטים הטכניים בדבר העברות הכספים עליהם נחקרה, וכי מוטב כי יפנו את השאלות בנושא הזה לבן זוגה, שצפוי להעיד בעוד שבועיים.

לאור זאת הודתה דינוביצקי במסגרת חקירתה הנגדית כי היא אינה יכולה להעיד על המסלול המדויק של הכספים שדרשה בהנחיית קירשנבאום מגורמים שונים, על-מנת לכסות על חלקה בהשקעה בחברה המשותפת. בשלב הזה שאל אותה השופט ירון לוי: "אז איך את יודעת שזה (הכסף, ב' ש') נכנס בכלל?"

דינוביצקי: "אני ידעתי שזה החלק של פאינה ב'דון טבק' (שם החברה המשותפת, ב' ש'), העברתי לאיגור (ריז, ב' ש'), והוא התעסק עם חשבון הבנק של החברה". 

אדרת: "אז בנושא של דון טבק, את מעידה שאת לא יכולה לעזור לבית המשפט לדעת את העובדות?"

דינוביצקי: "נכון".