אקזיטים | פודקאסט

איך להקים חברה של מיליארד ד' רגע אחרי אקזיט ב-145 מיליון

02/10: ד"ר מיכל צור-שלו, Kaltura • מה עושים בערב שבו אתה עושה אקזיט? ד"ר מיכל צור-שלו לא היססה, ויום למחרת מכירת סיוטה החלה את מסעה השני עם חברת קלטורה • היום, אחרי גיוס של 160 מיליון דולר ומאות אלפי לקוחות, שווי קלטורה מוערך ביותר ממיליארד דולר

מיכל צור-שלו / קרדיט: עוד פודקאסט
מיכל צור-שלו / קרדיט: עוד פודקאסט

מה עושים בערב שבו הסטארט-אפ שלך נמכר ב-145 מיליון דולר? ד"ר מיכל צור-שלו לא היססה, ויום אחרי החתימה על העסקה למכירה הסטארט-אפ שלה, סאיוטה (Cyota), החלה כבר לעבוד על הקמת הסטארט-אפ הבא שלה - לימים: חברת קלטורה, שהקימה יחד עם ד"ר שי דוד, רון יקותיאל וערן איתם, אשר כיום מוערכת בשווי של מעל למיליארד דולר.

מי שנחשבת ל"אשת הברזל של ההייטק הישראלי", זכתה בעשור האחרון להוקרה בינלאומית ומקומית בקנה מידה חסר תקדים. היא נבחרה לאחת מעשר הנשים המבטיחות של עולם ההייטק על ידי מגזין Inc.com (שנת 2013), אחת מ-50 הנשים המבטיחות של "גלובס" (2014), אחת מ-100 האנשים המבטיחים בהייטק הישראלי של גיקטיים (2015) ויזמת השנה במסגרת תחרות GeekAwards.

בראיון מקיף לכבוד פרק הסיום החגיגי של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 2) של "גלובס", היא פורסת את המסע היזמי שלה, החוויות, ההזדמנויות וכמובן הקשיים.

הצעת רכש של 145 מיליון דולר - בפקס

אז מה צריך כדי להיות יזם? לדברי צור-שלו, "מעל הכל, צריך ממש לרצות להקים סטארט-אפ. אבל באמת לרצות. כי להקים סטארט-אפ זו חוויה קשה, מאד קשה. זה לא משנה אם מגיעים עם תשוקה לרעיון ספציפי, או רק רצון כללי להקים משהו משמעותי - והרעיון יגיע אך כך - בעיקר התשוקה והנחישות להקים משהו, וכמובן לרוץ מהר, להתייעץ עם כמה שיותר אנשים, ולעבוד בצוות".

הניסיון היזמי של צור-שלו מתפרס על פני שני עשורים בערך. בשנת 99 היא הקימה עם נפתלי בנט, בן אנוש וליאור גולן את סאיוטה (Cyota), חברת סטארט-אפ שהתמחתה בתוכנות ושירותי סייבר לבנקאות מקוונת ואיבטחה עסקאות אשראי באינטרנט. כעבור שש שנים נמכרה החברה ל-RSA תמורת 145 מיליון דולר.

"אחרי הרכישה, התברר לנו בדיעבד שב-RSA היו בטוחים שאחד המתחרים הגדולים שלהם העניק לנו הצעת רכישה, ולכן הסכימו לרכוש אותנו בסכום ובתנאים עליהם סיכמנו", נזכרת צור-שלו בחיוך. "יש לציין, למען ההגינות, שהיינו בתהליך רכישה מתמשך עם חברה אחרת שלא התחרתה ישירות ב-RSA, אך היא לא הציעה הטבות ותנאים מספיק טובים לעובדים של סיוטה, וזה משהו שהיה מאד חשוב לנו, ובעיקר לנפתלי (בנט)".

עקב מספר נסיבות, הליך הרכישה של סיוטה היה קצת דרמטי, ובעיקר מהיר. "היה לאנשים שלנו בסיוטה קשר מתמשך עם RSA, בהקשרים של פיתוח עסקי - אולם ברגע שהבינו שם שהתקבלה הצעת רכישה ממתחרה, הדברים זזו מהר מאד", נזכרת צור-שלו. "זה היה תהליך שלקח 'מקצה לקצה' - מרגע ההצעה ועד החתימה - פחות מחודשיים".

סגירת העסקה נערכה ביום שישי, כאשר השותפים הרלוונטיים בחברה - נפתלי בנט (מנכ"ל) וג'ייסון שוורץ (סמנכ"ל כספים) שמרו שבת, מה שהותיר את צור-שלו לחכות לפקס המיוחל שהודיע על השלמת הרכישה. "אני ישבתי וחיכיתי לפקס, ואחרי שכבר הגיע - היה כבר שישי בערב. יצאתי מהמשרד החוצה, הבנתי שיש הסכם רכישה, אין לי ממש את מי לשתף. אז יצאתי לפאב עם כמה חברים", היא נזכרת.

היום שאחרי האקזיט: סטארט-אפ בשווי מיליארד דולר

בין החברים שעמם בילתה צור-שלו באותו הערב, היו כמה שילוו אותה במסע שהיווה - בדיעבד בלבד, כמובן - המשך טבעי להקמת סיוטה. חודשים אחר-כך, תחבור צור-שלו באופן רשמי עם ד"ר שי דוד, רון יקותיאל וערן איתם כדי להקים את חברת קלטורה (Kaltura), הפועלת בתחום טכנולוגיות הווידאו. החברה גייסה יותר מ-160 מיליון דולר ומעסיקה מעל ל-500 עובדים.

לדברי צור-שלו: "השנה הייתה 2006, כשלכולם היו רק מכשירי נוקיה והאינטרנט עוד לא תמך בווידיאו באיכות גבוהה. בכל זאת, היה ברור לנו שווידיאו באינטרנט הולך להיות משהו משמעותי, וזה הכיוון שהלכנו עליו. הרגשנו שיש פה צורך ענק שידרוש מענה בשנים הקרובות".

כיום, פועלת קלטורה בשני צירים עסקיים מרכזיים - הראשון, אל מול חברות מדיה וטלקום, עבורן מעניקה קלטורה כלים לניהול, יצירה, הפצה ומוניטיזציה של וידיאו באינטרנט ("באופן מפתיע ולמרות כל ההתפתחויות, זהו תחום שעדיין לא מקבל מענה מספיק טוב", לדבריה); והשני, אל מול Enterprises ומוסדות לימוד בכל העולם, עבורן מהווה קלטורה פלטפורמה לפיתוח עובדים, לימודים והכשרות מקצועיות, ועוד.

אז מה גורם לאדם להקים חברת סטארט-אפ שנייה ולגדל אותה לשווי של מיליארד דולר, אחרי אקזיט משמעותי? ולמה, בכלל, לא לקחת קצת חופש? נראה שבשביל צור-שלו המסע עם קלטורה היה המשך טבעי ומשמעותי לחוויה שלה בסיוטה: "אחד הדברים המרכזיים שמניעים אותי הוא לעבוד עם אנשים שאני מאד מעריכה, ובמקביל ליצור משהו שאני מרגישה שיש לו משמעות גדולה, והוא בר-קיימא", היא מפרטת. "חשוב לי לבנות דברים תוך כדי עבודה עם אנשים שכיף לי ובא לי לעבוד איתם. מבחינתי זה לא רק היזמים, אלא גם ההנהלה והעובדים. אנחנו מבלים חלק ניכר מהחיים שלנו בעבודה, אז מאד חשוב שנהנה מזה, לא?".

המוטיב האנושי חוזר על עצמו בסיפורים של צור-שלו. ניכר כי גם בסיוטה וגם בקלטורה, התגבש לו צוות של אנשים מוכשרים ונחושים - ורק לאחר מכן, "נסגרו" הצוותים על הרעיון והכיוון שליווה את החברה. "מבחינתי, חלק מהותי בסטארט-אפ הוא לוודא שאתה חלק מקבוצה של אנשים מוכשרים, אבל גם כאלה שרוצים לעבוד בצוות. זה קרה כך גם בסיוטה וגם בקלטורה - החלטנו שכולנו שרוצים לעבוד ביחד, ואז יצאנו לדרך", אומרת צור-שלו. "כשמספרים בתקשורת על הסיפור של סטארט-אפ כזה או אחר, הכל נראה ורוד - אבל המציאות היא שיש עליות, מורדות, קשיים ואתגרים. יש הרבה מאד פעמים מפחי נפש - לקוח שבורח אחרי חודשים של עבודה, השקעה שמתמסמסת אחרי תהליך אחר".

"כשעובדים בצוות יש יכולת לגבות האחד את השנייה, ויש תמיד כתף להישען עליה. וכמובן - השלמה, כאשר כל אחד מביא לשולחן סט יכולות אחר, וכך כולם משלימים זה את זה ומתנהלים בהרמוניה. ברמה האישית, זה איפשר ועדיין מאפשר לי ללמוד יותר לעומק מוטיביציות של אנשים, ולשפר את כישורי הניהול שלי, בוודאי ככל שהחברות שאני מובילה גדלות ב-Scale שלהן".

- לסיום, איך זה לעבוד עם נפתלי בנט כשותף?

צור-שלו (מחייכת): "אין לי מושג איך זה לעבוד איתו בפוליטיקה (צוחקת), אבל כיזם ומנכ"ל הוא איש מדהים. יש לו את התכונות של מנכ"ל מוצלח - כריזמה פנימית כדי להלהיב עובדים ושותפים, וכריזמה חיצונית כדי למכור ולרתום אחרים. ובנוסף, גם יכולת ניהול אופרטיבית, לעקוב אחר תוצרים ותוצאות. בעיני, התכונות של בנט - שישנן גם לרון (יקותיאל, מנכ"ל קלטורה) - הן שמבילות מנכ"ל טוב ממנכ"ל לא טוב. אני מכירה הרבה אנשים שהם או כריזמטיים או מונחים ביצועים, אני מכירה מעט מאד שהם גם וגם".

**

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים היזם תום בר-אב, וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס.