חברת דירוג האשראי פיץ': צמיחת ישראל תישאר איתנה ב-2019

דירוג החוב הארוך של ממשלת ישראל עומג על A פלוס ועם אופק דירוג יציב • על אף השיפור, בסוכנות מזהירים מהתרחבות הגירעון והורדות מסים

משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

חברת דירוג האשראי פיץ' אשררה היום את דירוג החוב הארוך של ממשלת ישראל על A פלוס ועם אופק דירוג יציב. על-פי החברה הדירוג מבטא איזון בין "חשבונות חיצוניים חזקים, ביצועים מאקרו-כלכליים איתנים וחוסן מוסדי, לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר שעודנו גבוה ביחס למדינות הייחוס וסיכונים פוליטיים וביטחוניים".

שר האוצר משה כחלון אמר בתגובה לאשרור הדירוג כי הוא "עדות נוספת כי בשנתה ה-70 כלכלת ישראל חזקה מתמיד וזוכה לאמון רב בקרב סוכנויות הדירוג המובילות בעולם. אשרור הדירוג מוכיח שאפשר להגדיל את ההוצאה הציבורית עבור המשרדים החברתיים, להפחית את נטל המס, להגדיל את ההכנסה הפנויה של האזרחים ובמקביל לטפח כלכלה יציבה ומשגשגת".

החשב הכללי רוני חזקיהו אמר כי "אשרור הדירוג משקף את הביצועים הפיסקליים החיובים ומדגיש פעם נוספת את החשיבות בהמשך מדיניות מעודדת צמיחה תוך שמירה על מסגרות פיסקליות והורדת נטל החוב".

הסוכנות כותבת כי הגירעון הממשלתי צפוי לגדול ב-2018 ולהגיע ל-2.8% ול-3% ב-2019. יעד הגירעון בשתי השנים עומד על 2.9% כך שאפשר לפרש את הודעת הסוכנות כאזהרה מפני חריגה מיעד הגירעון ב-2019. באשר לאפשרות להורדות מסים מציינים בסוכנות כי משה כחלון דיבר בשבועות האחרונים על רצונו להוריד מסים וכותבים כי "קיים פוטנציאל להכנסות עודפות ממסים כפי שקרה בשנים 2015-17 לאור המומנטום בכלכלה, שוק העבודה המתוח ואירועים בלתי צפויים. קיים גם סיכון ליישום הורדות מס נוספות, אם ההכנסות ימשיכו להפתיע כשהמפלגות מתכוננות לבחירות הקרובות שאמורות להיערך בנובמבר 2019".

למרות מחמאותיה לאוצר על ניהול החוב בשנים האחרונות מציינת סוכנות הדירוג כי היקף החוב הציבורי בישראל מהווה עדיין "נקודת חולשה" למרות השיפור שנרשם, ביחס לדירוגי A. בסוכנות מסבירים כי החוב הציבורי בישראל עדיין גבוה וזאת למרות שחמש השנים האחרונות הסתיימו בגירעון תקציבי נמוך מהיעד, ולמרות שיחס החוב לתוצר ירד במהלך השנים האחרונות מ-95% ב-2003 ל-60.9% ב-2017.

להשוואה, מציינים בפיץ' כי יחס החוב לתוצר החציוני בקבוצת המדינות שהסוכנות מדרגת A עומד ב-2017 על 47% והנתון המקביל למדינות בדירוג AA עמד על 42%. "גם מבחינת הגירעון הממשלתי וגובה תשלומי הריבית ישראל חלשה יותר מהחציון של מדינות ההשוואה", מציינים בפיץ'. בסוכנות מציינים כי נקודות החוזק בחוב הישראלי הן יחס החוב החיצוני לתוצר העומד נכון ל-2017 על 8.4% תוצר לעומת 20% ב-2006.

באשר לכלכלה הישראלית צופים בפיץ' כי "הצמיחה תישאר איתנה ב-2018-2019 למרות שהקצב יואט ל-3%. ברשימת ההתפתחויות שעשויות לחולל אפסייד בצמיחה מציינים בפיץ' את הרחבת מפעל אינטל ואת פיתוח מאגר לוויתן ומנגד ברישמת הסיכונים לצמיחה מציינים את האפשרות למלחמת סחר עולמית, "בעיות בדוק הדיור והתעצמות הסיכונים הבטחוניים".

באשר למצב בסוריה מציינים בפיץ' את התקיפות האחרונות של חיל האוויר ואת הסיכון הגובר לעימות צבאי מול החיזבאללה. "הקונפליקט בסוריה ממשיך להוות תסבוכת גיאו-פוליטית בלתי ניתנת לפיענוח המייצרת סיכון גובר לישראל", כותבים בפיץ' אך מציינים כי המשק הישראלי הפגין בעבר עמידות מרשימה לסכסוכים צבאיים עם קבוצות שונות באזור.