מתווה חנינות ה-70: שקד חתמה על ההמלצות הראשונות לנשיא

שרת המשפטים: "אין יום מתאים מהיום, לקראת סיום יום הזיכרון וכניסת יום העצמאות, מלהעביר מסר של עידוד השיקום וחיזוק למי שנלחם במלחמות ישראל ובמשך שנים סובל מהלם והסתבך בפלילים בשל צריכת סמים"

איילת שקד / צילום: מארק ניימן, לע"מ
איילת שקד / צילום: מארק ניימן, לע"מ

ערב יום העצמאות ה-70, שרת המשפטים איילת שקד חתמה היום (ד') על ההמלצות הראשונות לנשיא למתן חנינות במסגרת מתווה ה-70. יצוין כי ההחלטה נתונה בידיו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין.

בין ההמלצות שהשרה שקד חתמה עליהן: חנינה ממאסר של לוחם ששירת במלחמת לבנון הראשונה והוא הלום קרב מהמלחמה, שגידל קנאביס לשימוש עצמי והוכנס למאסר. המלצה לחנינה נוספת ניתנה עבור גרושה ואם לילדים, שגנבה ממעסיקה והשיבה את הכספים עוד טרם תחילת ביצוע המאסר. היא נדונה לעונש של 9 חודשים.

השרה שקד ציינה כי "המקרים שהובאו בפניי והמלצתי לגביהן על מתן חנינה הם אלה העונים לקריטריונים של המתווה המיוחד של חנינות ה-70. אין יום מתאים מהיום, לקראת סיום יום הזיכרון וכניסת יום העצמאות, מלהעביר מסר של עידוד השיקום וחיזוק למי שנלחם במלחמות ישראל ובמשך שנים סובל מהלם והסתבך בפלילים בשל צריכת סמים".

כזכור, לפני כחודש הכריזו נשיא המדינה ראובן ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד על מתווה חנינות מיוחד, המבוסס על שיקולי חסד ורחמים ו"תקנת השבים" (העיקרון במשפט העברי, לפיו ניתן להיטיב עם עבריין המתקן דרכו).

במסגרת "מתווה השבעים", השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל, ויינתן משקל מיוחד למאפיינים ולנסיבות אישיות ומשפחתיות וכן לתהליכי טיפול ושיקום, שיפורטו בהמשך, אך לא תינתן חנינה כללית גורפת.

החנינות יינתנו רק לאחר הגשת בקשת חנינה, שקילת כל מקרה לגופו, ולאחר קבלת חוות-דעת שרת המשפטים, כל זאת כדי להבטיח שחנינות שיינתנו במסגרת "מתווה השבעים" לא יסכנו את הציבור, ולא יפגעו באכיפת החוק.