נדחתה בקשת נאמני הוניגמן לאשר מכירת 4 חנויות נוספות

ביהמ"ש קבע כי הדין אינו מאפשר לכפות על קניוני עופר את המחאת זכויות השכירות ב-4 החנויות אותם ביקשו נאמני הרשת למכור לרשת קיווי חרף התנגדות קניוני עופר

הוניגמן / צילום: תמר מצפי
הוניגמן / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופט חגי ברנר) דחה היום את בקשת נאמני הוניגמן לאשר מכירת 4 חנויות נוספות של הרשת (חנויות MIX) לרשת קיווי (רוכשת המותג הוניגמן קידס), חרף התנגדות משכירת החנויות, חברת קניוני עופר. זאת, לאחר שכשלו הניסיונות להביא את הצדדים לכלל הסכמה כלשהי, תוך שבית המשפט קובע כי הדין אינו מאפשר לכפות על קניוני עופר את המחאת זכויות השכירות בארבע חנויות. יחד עם זאת, בית המשפט קבע, כי מתעורר ספק ביחס לתום ליבה של קניוני עופר בכל הנוגע להמחאת זכות השכירות בחנות בבילו סנטר וככל וחשש זה יתברר כנכון יהיו רשאים הנאמנים להגיש תביעה כספית נגד קניוני עופר.

במסגרת החלטתו, קבע בית המשפט כי לבית המשפט הדן בהליכי הבראה של חברה הנתונה "נתונות סמכויות מרחיקות לכת לפי סימן ב' של הפרק השלישי של חוק החברות".

עוד קבע בית המשפט, כי הסמכות הנוגעת לענייננו היא לכפות המחאת חיובים של החברה, גם בלא הסכמת הצד שכנגד לחוזים, מעוגנת בסעיף 350ט לחוק החברות, המתנה סמכות זו בשני תנאים מצטברים. התנאי הראשון הוא שההמחאה חיונית להבראת החברה. והתנאי השני שאין בהמחאה כדי לפגוע בצד השני של החוזה.

בית המשפט קבע כי לא עלה בידי הנאמנים להוכיח כי ההמחאה כאמור של 4 חנויות MIX חיוניות להבראת המותג "הוניגמו קידס". ההפך, בכך שמותג הילדים נמכר כבר לחברת קיווי (אבני שהם בע"מ), יחד עם 39 חנויות אחרות של המותג, ברור כי שהמותג והפעילות ישרדו גם אם לא תאושר המחאת חוזי השכירות בארבע החנויות שנתבקשו.

בנוגע לתנאי השני, בית המשפט קבע כי הוא לא שוכנע די הצורך כי הקטנת שטח החנויות בחצי, כפי שהתבקש על ידי נאמני הרשת, "אין עימה כדי לפגוע בקניוני עופר".

משכך קבע בית המשפט, כי אין מקום לכפות על קניוני עופר את העברת השכירות בארבע החנויות מן הרשת הקורס אל רשת קיווי.

עם זאת, בית המשפט לא חסך שבטו מקניוני עופר, תוך שהוא מטיל ספק רב בדבר מידת תום ליבה של קניוני עופר בכל הנוגע להמחאת הזכויות בחנות בבילו סנטר (בעניינה התחייבה רשת קיווי לשכור את כל החנות ולא רק את חציה). בהקשר זה ציין בית המשפט, כי עיון בתצהירו של עו"ד גיא כשר שהצהיר מטעמה של קניוני עופר, "יותר משהוא מפריך את טענה זו של הנאמנים (כי בכוונת קניוני עופר להשכיר את החנות לצד ג' - מ.ש.), יוצר את הרשום שיש דברים בגו".

לאור זאת קבע בית המשפט, כי ככל וחשש זה יתברר כנכון יהיו רשאים הנאמנים להגיש תביעה כספית נגד קניוני עופר, על ההפסד באי המחאת הזכות, שעולה לכדי 150 אלף שקל.

ממתינים להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים

השופט חגי ברנר אישר בשבוע שעבר (ג') למכור לחברת אבני שהם בע"מ (בעלת מותג האופנה קיווי) את מותג הילדים הוניגמן קידס ב-6.3 מיליון שקל והיא ממתינה לאישור הממונה על הגבלים עסקיים לצורך אישור העסקה באופן סופי. בנוסף, אישר השופט גם מכירת בניין שבבעלות האחים הוניגמן תמורת 20.4 מיליון שקל. זאת במסגרת הליך חדלות הפירעון של הרשת הקורסת. חובות רשת הוניגמן הקורסת מוערכים ב-233 מיליון שקל, מתוכם קרוב ל-130 מיליון שקל לבנקים, כ-14 מיליון שקל חוב לעובדים, כ-80 מיליון שקל חוב לנושים רגילים וכ-8 מיליון שקל חוב לבעלי השליטה. אתמול (ד') פורסם בלעדית בגלובס, כי האחים מיכה ויעקב הוניגמן צפויים היו להיחקר על ידי המנהל המיוחד, עוה"ד נדב לב, שמונה לניהול נכסיהם בתיק פשיטת הרגל המתנהל בעניינם, לאחר הדיון שהתקיים אתמול