גברים ערים לפערי השכר מול נשים?

בארה"ב ציינו החודש את "יום השכר השווה", שמטרתו להעלות את המודעות לפערים

שריל סנדברג / צילום: רויטרס
שריל סנדברג / צילום: רויטרס

ביום שלישי 10 באפריל צוין יום השכר השווה בארצות-הברית. המועד נקבע בשל העובדה, שאישה אמריקאית מרוויחה בממוצע 20% פחות מגבר ועל כן היא צריכה לעבוד עד אמצע אפריל כדי להרוויח משכורת שנתית זהה לזו של עמיתה באותה משרה. יום שלישי נבחר, במטרה לציין את הפער גם במישור השבועי - כדי להגיע למשכורת שוויונית, האישה צריכה לעבוד שבוע עבודה ארוך יותר (שבוע העבודה נספר מיום שני ועד ליום שלישי, הבא).

יום השכר השווה מצוין כבר מ-1996, אבל השנה נראה שהוא זוכה לחשיפה גדולה יותר. יתכן כי הוא נהנה מהרוח הגבית של קמפיין ה-#MeToo המוצלח.

אחת מראשות המאבק לצמצום פערי השכר, היא שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. סנדברג היא המייסדת של ארגון Lean In (כשם ספרה) העוסק בהעצמה נשית באמצעות מעגלי תמיכה.

השנה חבר Lean In למספר חברות מסחריות ביניהן: אדידס וריבוק, פרוקטר אנד גמבל וחברת ההסעות השיתופיות Lyft - בקמפיין, שמטרתו העלאת המודעות לפער בשכר. ההחלטה לצאת בקמפיין מודעות התעוררה בעקבות סקר, שערך Lean In לפיו שליש מהאמריקאים אינם מודעים לפערי השכר. אצל גברים הבורות בנושא גדולה עוד יותר, מחצית מהגברים דיווחו כי אינם מודעים לפער.

החברות, שהשתתפו בקמפיין העלו את ההשטאג #20PercentCounts בפלטפורמות הדיגיטליות שלהן והצהירו כי הן מחויבות לפעול לחיסול פערי השכר. כך לדוגמה Lyft, שהמתחרה שלה אובר סובלת מדימוי גרוע בכל הקשור ליחס לנשים ובכלל זה בכל מה שקשור להפליה במקום העבודה, מובילה מהלך, שמטרתו חיסול פערי השכר בחברה. ואכן בדיווח שהוציאה Lyft נמסר כי פער השכר המגדרי בחברה עומד על פחות מאחוז.

מספר עסקים ברחבי ארצות-הברית ציינו את יום השוויון באמצעות הנחות ומבצעים. הבר הניו-יורקי, NarcBar, הממוקם באיסט וילג' קיים unhappy Hour, לרגל יום השוויון והגיש רק 20% מהמשקאות בתפריט. חברת ברי הבריאות Luna, העניקה הנחה של 20% ברכישת הבר בחנות האינטרנטית של החברה למי שיקליד את הקוד EQUALPAYDAY.

Luna גם חברה לקייט סדלר, מנחת ערוץ הבידור האמריקאי, שפרשה לפני מספר חודשים מתפקידה לאחר שגילתה, שהגבר שמגיש לצידה מרוויח יותר ממנה ומנהלי הרשת סרבו לבקשתה לשכר שוויוני. סדלר הופיעה בסרטון שקידמה Luna, שעסק בחשיבות המשא ומתן מול המעביד בדרישה לשכר שווה.

יצוין כי פער שכר של 20%, המהווה את הבסיס לקמפיין, רלוונטי רק לנשים לבנות. כך לדוגמה, פער השכר הממוצע לנשים שחורות עומד על כ-37% ונשים לטיניות מרוויחות כ-43% פחות מהגבר הממוצע. עובדה זו הביאה לביקורת על כך, שיום השכר השווה מדיר אוכלוסיות נשים מגוונות.

הכותבת היא מייסדת שותפה של חברת הייעוץ HERizon - עוברות ושוות.