אייל פישמן | בלעדי

אורנשטיין לילדי פישמן: "תגיעו להסדר, אל תיקחו סיכון"

השופט שלח את ילדיו ואת רעייתו של אליעזר פישמן להגיע לפשרה עם הנאמן, עו"ד יוסי בנקל, ומינה את נשיא העליון בדימוס, אשר גרוניס, למגשר בין הצדדים • אורנשטיין: "אלה הכספים שלכם, הבתים שלכם והגורל שלכם, ואני כשופט אומר לכם שיש פה סיכון"

איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

הדיון שהתקיים היום (ג') באולמו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, בתיק פשיטת הרגל של איש העסקים אליעזר פישמן, היה אמור להיות דיון טכני בלבד. דיון שבו הצדדים יעדכנו את בית המשפט במצבן של שלל הבקשות שהוגשו בתיק, ובהן הבקשה כי רעייתו של אליעזר פישמן, טובה, תישא יחד עמו בכל החובות בתיק פשיטת הרגל, בקשה לבטל הענקות של וילות בסביון שהוענקו לאורך שנים ארוכות לילדיו של פישמן וכן בקשות לבטל העברת מניות בחלק מהחברות בקבוצת פישמן לילדיו. ואולם, 5 דקות לאחר שהחל הדיון היה ברור כי לא מדובר עוד בדיון טכני, אלא בדיון שבמסגרתו מבקש השופט אורנשטיין לסלול את הדרך לסיום התיק המורכב בפשרה. 

ואכן, במסגרת החלטה שנתן אורנשטיין שעה קלה לאחר הדיון מינה אורנשטיין את נשיא העליון בדימוס, השופט אשר גרוניס, למגשר בין הצדדים, בהסכמתם. 

בשיחה שהתקיימה מחוץ לפרוטוקול במלואה הבהיר אורנשטיין לצדדים כי הוא מנצל את המעמד לטובת ניסיון להביא את אותם אל שולחן הגישור ואל סיומו המלא של אחד מתיקי פשיטת הרגל והפירוק המורכבים והגדולים ביותר שהגיעו אל בתי המשפט.

"חיכיתי למומנטום הנכון לקרוא לכם ולהציע לכם לשקול להגיע בהסדר", אמר השופט לצדדים. "עברנו כברת דרך כולנו. היה ניסיון אחד בתחילת הדרך, שלא צלח, להגיע להסדר. התיק התקדם, בקשות הוכרעו, חלק מהנכסים מומשו, ונפתחה גם ועדת בדיקה בעקבות החוב בתיק. אבל בית המשפט הוא לא ועדת חקירה, והוא צריך לפתור את הסכסוך שיש בפניו ותפקיד בעל התפקיד, הכנ"ר והנושים זה למצות את מה שיש בפניהם מהתיק. אז נכון שיש ועדה ברקע, ויש הד ציבורי, אבל אני מקווה שדנים בעניין שבפנינו ולא במה שקורה בתקשורת. אני שמח שהילדים כאן, כי אני רוצה שהם ישמעו את מה שיש לבית המשפט לומר. הבקשות שהוגשו בתיק מסוכנות לשני הצדדים, כי הבקשות האלה, כל אחת מהן, זה שחור או לבן או שזה שייך לזה או לשני. השופט לא יכול לקבוע חלק לזה או לאחר".

עוד הוסיף אורנשטיין, תוך שהוא פונה לילדיו של פישמן, ענת מניפז, רונית אופיר-מניפז ואייל פישמן: "אני זקן השבט כאן, ואני יכול לומר שיש פה ילדים שיש להם זוג הורים לא צעירים, שכדאי להסיר את העננה הזאת מלבכם ומעל ראשכם. אני מניח שזה לא תענוג גדול שזה מעל ראשכם, בין בצדק ובין שלא". 

רונית ענת ואייל פישמן / צילום: שלומי יוסף
 רונית ענת ואייל פישמן / צילום: שלומי יוסף

במשך דקות ארוכות נאם אורנשטיין על חשיבותו של הסדר כולל בתיק לצדדים, תוך שהוא מפנה את עיקר דבריו לילדיו של פישמן ומבהיר להם כי הסיכון בניהול ההליכים עד תום גבוה מאוד עבורם. "אפשר להקשיב לתיקים האלה שנים. אני פה, ואני עוד לא פורש, ואחרי יהיה גם בית המשפט עליון. זה לא ייגמר. יהיו החלטות ביניים, החלטות של בית המשפט לענייני משפחה ואז ערעורים לעליון, ואז זה יחזור למחוזי, והאמת שאני לא יודע אם אהיה שופט כשזה ייגמר. אל תיקחו סיכון", אמר השופט.

אליעזר פישמן עצמו לא נכח באולם, וגם לא רעייתו טובה. אורנשטיין ביקש מילדי משפחת פישמן לעמוד, ופנה אליהם ישירות: "בתיקים כאלה אל תיקחו סיכון, חס ושלום בית המשפט יחשוב אחרת מכם. אלה כספים שלכם, בתים שלכם והגורל שלכם, ואני כשופט אומר לכם שיש פה סיכון", אמר.

השופט הבהיר לילדי פישמן כי במסגרת הבקשות שהוגשו לבית המשפט - ובהן כאמור בקשות לבטל הענקות של וילות בסביון, מניות ונכסים נוספים שהעביר פישמן לילדיו וחתניו לאורך השנים - הוא יכול להכריע רק לטובת צד אחד: או שהנכסים יועברו לקופת הפירוק, או שהם יישארו בידי המשפחה. אין דרך ביניים. "בתיקים שלכם הידיים שלי כבולות. זה או שחור או לבן. זה או שלכם או שלהם או של הימא או של הקופה", אמר אורנשטיין.

עוד אמר להם השופט: "יש לכם הורים מתבגרים, זה שיקול. זה הרבה יותר מכסף, שהצרה הזאת תישכח מהם. אתם צריכים להיות המבוגר האחראי ולנסות להגיע להסדר. אל תעמדו מול הסיכון הזה. תעשו את המקסימום כדי לגמור את הבקשה, גם אם זה יעלה יותר ממה שחשבתם. אחרי איקס שנים כל זה יישכח, ותהיו מאושרים שאתם אחרי זה. זה מובן?". הילדים השיבו "כן".

גם ב- כוח בני משפחת פישמן, עו"ד דוד לשם, הבהיר כי הצעת בית המשפט לפנות לגישור ולנסות לסיים את התיק היא מקובלת ואף רצויה. עו"ד יוסי בנקל, הנאמן בתיק פשיטת הרגל, הבהיר אף הוא כי ההצעה מקובלת עליו, במיוחד על רקע היות בעל תפקיד המשמש כשלוח בית המשפט.

השופט פנה בדבריו גם לשאר הנושים בתיקים, מרביתם נושים פיננסים - הבנקים - והבהיר כי לכולם יש אינטרס שהתיק יגיע לסיום בפשרה ולא בהכרעות משפטיות. "אני ער לזה שניסיון ההסדר לא צלח בסיבוב הראשון, אבל אני מניח שעברנו כברת דרך שזה כן אפשרי. כבר התקדמנו, נכסים מומשו, בעניין חלק מהחובות למס הכנסה הגיעו להסדרים עם רשויות המס, ורשויות המס הם לא הנושה המרכזי, אלא הבנקים. יש מספר נושים מצומצם, וכולם צריכים לשאוף למצות את מה שאפשר ולכמת סיכונים.

"אם לא תגיעו להסדר, זה ייקח שנים, יהיו כאו ערעורים, ואני לא מחווה את דעתי לגופן של החלטות, למרות שכבר קראתי חלק מהטענות ומיקדתי את הדברים. אני חושב שצריך להגיע להסדר כולל תמורת תשלום כזה או אחר. צריך לשבת מול צד שלישי, בעקבות כל המשקעים ומה שהיה ומה שהתעורר, ולנסות לשבת ולסיים את זה". 

כשהשופט אורנשטיין מדבר על משקעים ו"כל מה שהיה", הוא מתמצת למשפט את המאבקים הקשים המתנהלים בין בני משפחת פישמן לעו"ד יוסי בנקל כבעל תפקיד בתיק, שכוללים לא מעט חילופי האשמות בין הצדדים. במסגרת הסאגה המכונה "פרשת פישמן".

אורנשטיין חזר פעם אחר פעם על הסיכונים שנוטלים הצדדים אם ימשיכו לנהל את הליכים. "בהינתן כל הסיכונים והעלויות העצומות הכרוכות בבקשות, כי כל בקשה זה משפט בפני עצמו, וזה ייקח שנים לשמוע אותן, עדיף לצדדים לפנות להסדר. העלויות שבדרך זה מחיר יקר. אני פונה לילדי פישמן: זה גם עול נפשי לכם וגם להורים שלכם. צריך לעשות מאמץ ולהגיע להסדרים. לנושים הפיננסים אני אומר שאתם צריכים לנסות למצות להוציא מה שאפשר מהתיק. הרי מה נפשכם? להילחם ולהילחם ושלא יהיה מה לגבות בסוף? אותו דבר אני אומר לרשות המסים - הם צריכים למצות את מה שאפשר מהתיק".

כל הצדדים הביעו הסכמה עקרונית לגשת לגישור בפני צד שלישי, שיומלץ על-ידי בית המשפט. השופט אורנשטיין הודיע כי ייתן החלטה וימליץ על מגשר, וכן הוסיף בסוף הדיון: "אני מעכב החלטה מוכנה באחת הבקשות שהגשתם. כבר יש לי החלטה, ואני לא כותב אותה. זה בניגוד לאישיות שלי לעכב החלטות, אבל אני חושב שזה לא טוב לתת כאן החלטות. זה לא טוב לצדדים. עדיף לכם לסגור את התיק הזה בהסדר כולל". 

קריסת פישמן
 קריסת פישמן

הבקשות שעוד לא הוכרעו

סיפור קריסתו של איש העסקים אליעזר פישמן הוא אחד מסיפורי הקריסה המרתקים המתנהלים בימים אלה בבית המשפט. במוקד הפרשה איש עסקים שבתקופת הצלחתו הכלכלית כולם חיזרו אל פתחיו, והבנקים כמעט זרקו לעברו את שטרות הכסף בטרם הספיק לפתוח את פיו ולבקש, אך עם קריסתו נטשו אותו כולם, למעט בני משפחתו; אובדן של 4 מיליארד שקל עקב החלטות של אדם אחד וקריסה כלכלית דרמטית שמתגלה כמעט במקרה בעקבות החוב הזעום ביותר בערימת החובות - חוב מס של 200 מיליון שקל בלבד למס הכנסה.

רעייתו של אליעזר פישמן, טובה, ושלושת ילדיהם - ענת מניפז, רונית פישמן-אופיר והבן אייל, כמו גם חתניו, עומדים לצדו לאורך כל הדרך ולאחרונה הפכו גם לכוכבים בסאגה המשפטית ולא רק בסאגה המשפחתית. זאת, לאחר שהנאמן על הנכסים, עו"ד יוסי בנקל, מבקש לגעת בחלק מהנכסים הרבים שקיבלו בני המשפחה מהאב במהלך השנים, ובהם שלל וילות יוקרתיות בסביון, בנין בתל-אביב ומניות בחברות שונות מקבוצת פישמן. לטענת בנקל, פישמן מתכונן במשך למעלה מעשור לפשיטת הרגל הצפויה שלו ומבריח נכסים אל רעייתו וילדיו.

בשורה של בקשות שהגיש הנאמן לבית המשפט לביטול "מתנות" ו"הענקות" שהעניק פישמן האב לרעייתו, לבנותיו ולבנו, טוען הנאמן כי מדובר למעשה בהברחת נכסים מתוכננת לאורך שנים ארוכות. חלק מהנכסים הועברו לילדים בעודם קטינים. המשפחה, מנגד, זועמת וטוענת כי הבקשות לביטול ההענקות סותרות את החוק, וכי עו"ד בנקל מתיימר ליצור עבור משפחת פישמן "מערכת חוקים מפלנטה אחרת".

בקשות אלה עמדו בלב הדיון "הטכני" שהתנהל היום בבית המשפט, ואשר לגביהן אמר השופט אורנשטיין כי מדובר בהכרעות של שחור או לבן - שהוא יכול לקבוע שהנכסים של בני משפחת פישמן או לא. בין הבקשות הללו, כאמור, בקשות לבטל את הענקת 4 וילות בסביון בשווי עשרות מיליוני שקלים שהעניק פישמן לילדיו ללא תמורה: בית ברחוב סמדר 5, הרשום על-שם הבת רונית פישמן; בית ברחוב הר דפנה 28, הרשום על-שם הבת ענת מניפז ובעלה טל; בית ברחוב הגדרות 57, הרשום על-שם ענת וטל מניפז; ובית נוסף ברחוב הר דפנה 32, הרשום על-שם הבן אייל פישמן.

במסגרתה בקשה נוספת שטרם הוכרעה ביקש בנקל להורות על שיתוף בחובות ובנכסים בין אליעזר פישמן ורעייתו טובה. בין הנכסים הרשומים על-שם הרעיה - בית (חמישי) בסביון המשמש למגוריהם של פישמן ורעייתו.

בקשה נוספת של המנהל המיוחד עוסקת בביטול הענקות שביצע פישמן בתאגידים שונים שהיו בשליטתו לטובת ילדיו, ובהם בקשה לביטול עסקה שבמסגרתה מכרה חברת "א.ט" לילדיו של פישמן 25 מניות של חברת פישמן רשתות המהוות 2.5% מהון המניות המוקצה של פישמן רשתות, בתמורה לכמיליון שקל. בבקשה הנוספת, עותר עו"ד בנקל לביטול שינוי שנעשה בהוראות תקנון ההתאגדות של חברת פישמן רשתות ב-13 במארס 2016. בהתאם לשינוי ויתר פישמן, כך לטענת עו"ד בנקל, על זכויות שמקנות לו שליטה בחברה האמורה, וזאת ללא תמורה ותוך שיפור מצבם של ילדיו, בהיותם בעלי מניות בחברה.

ילדיו של פישמן התנגדו לכלל הבקשות שהוגשו והעלו טענות חמורות כנגד הנאמן במסגרת תגובות שהגישו להן. 

בהתאם לאמור ולאור הסכמת הצדדים להליכים, הורה אורנשטיין על מינויו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, למגשר בהליכים. 

פרשת קריסת פישמן

שנת 2013 - הונו של אליעזר פישמן מוערך ב-2.7 מיליארד שקל. 

דצמבר 2015 - רשות המסים מגישה לבית המשפט בקשה לפשיטת רגל נגד פישמן בגין חוב מס של כ-200 מיליון שקל. 

יולי 2016 - בית המשפט קובע כי על פישמן לשלם לרשות המסים כ-200 מיליון שקל. 

אוגוסט 2016 - רשות המסים ונושים נוספים מבקשים להכריז על פישמן פושט רגל. 

דצמבר 2016 - ניתן צו לכינוס נכסי פישמן, ועו"ד יוסי בנקל מונה למנהל מיוחד לנכסיו. 

יוני 2017 - פישמן מוכרז כפושט רגל באופן רשמי, עם חובות של כ-4 מיליארד שקל. 

נובמבר 2017 - בפני בית המשפט שלל בקשות לחיוב טובה פישמן וילדי פישמן להשתתף בחובותיו. 

*** גילוי מלא: איש העסקים, אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". באחרונה ביקשה חברת "מוניטין" להצטרף לבקשת הפירוק של חברת "השקעות כדאיות", שבבעלות משפחת פישמן, וההליך המשפטי בעניין עודנו מתנהל. כפי שהצהרנו באחרונה, "גלובס" מסקר, על-פי אמות-מידה עיתונאיות ועל-פי שיקולי מערכת, כל עניין וכל נושא הקשורים לנושאי משרה או בעלי שליטה בעיתון, בעבר או בהווה.