מחיר למשתכן: הצלחה בטירת הכרמל; כישלון בנתניה ויקנעם

בטירת הכרמל מדובר בהיצע של 183 דירות מוזלות • בנתניה, יקנעם וקריית שמונה מדובר על היצע של 413 דירות בסך-הכול - שנותרו על המדף, 331 מהו מוזלות

בנייה בטירת הכרמל / צילום: איל יצהר
בנייה בטירת הכרמל / צילום: איל יצהר

מכרזים במסגרת מחיר למשתכן ממשיכים להיסגר אולם הביקוש מצד קבלנים ויזמים נחלש בהדרגה. שורה של מכרזים שנסגרו בשבוע שעבר למתן הצעות מעידים כי מכרזים בפריפריה ממשיכים להיכשל אולם הפעם, גם מכרז באזור ביקוש מובהק לא הוביל להצעות ונכשל אף הוא. במקביל, מכרז מחיר למשתכן אחר, בטירת הכרמל, נסגר בהצלחה ואף זכה לביקוש לא קטן כאשר יותר מהצעה אחת הוגשה למגרשים השונים שיצאו למכרז.

המכרז בטירת הכרמל התייחס לשלושה מגרשים שונים בשכונת החותרים בעיר עם היצע כולל של 229 יחידות דיור, 183 מתוכן דירות מוזלות לזכאי התוכנית הממשלתית והשאר (46 יחידות דיור) למכירה בשוק החופשי. במכרז זכו שתי חברות: אודור נכסים שזכתה בשני מגרשים שונים ותוכל לבנות 169 דירות, 135 מהן מוזלות לזכאים ועוד 34 דירות למכירה בשוק החופשי, וחברת רם אשרת הנדסה אזרחית שזכתה במגרש אחד המאפשר בניית 60 יחידות דיור, 48 מהן מוזלות. ההצעות הזוכות נעו בין 5,478 שקל למ"ר ועד 7,494 שקל למ"ר. נציין כי באזור חיפה והקריות קיים ריכוז לא קטן של מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו במהלך השנים האחרונות, והעובדה שמכרז זה נסגר בהצלחה מעיד על הביקוש המתמשך. במקביל, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו רק אתמול (ב') במסגרת פרסום הנוגע למכירת דירות חדשות, ניתן לראות את ההשפעה המשמעותית של התוכנית על האזור כולו. כך, בין המחוזות השונים בלט מחוז חיפה בו נמכרו בפברואר 149 דירות בלבד, מספר נמוך מאוד של דירות חדשות שנמכרו שלא היה כמותו לפחות בשנתיים האחרונות.

כאמור, מלבד ההצלחה בטירת הכרמל, שלושה מכרזים אחרים נכשלו. מדובר במכרזים בנתניה, יוקנעם וקריית שמונה. בנתניה מדובר במכרז לבניית 208 יחידות דיור (187 מהן מוזלות) בשכונת עין התכלת. מדובר במכרז שנסגר בעבר אך החברה הזוכה, בריגה, החליטה לוותר על הזכייה, ככל הנראה בשל מחלוקת עם העירייה הנוגעת לאישור הקלת שבס (הקלה המאפשרת תוספת דירות בפרויקט). המכרז פורסם שוב לאחר ביטולו, אולם אף הצעה לא הוגשה מצד קבלנים או יזמים.

נציין כי כישלון המכרז באזור ביקוש מובהק מעלה שאלה אודות האטרקטיביות של התוכנית גם במרכז הארץ, אולם בירור מעמיק יותר מעלה כי דמי הפיתוח, המחיר הגבוה שהציבה המדינה כמו גם מיקום הפרויקט בסמוך לים הובילו למצב בו קבלנים ויזמים סברו שיהיה קשה לשווק במקום את הדירות וכי המכרז רחוק מלהיות אטרקטיבי ורווחי.

במקביל, גם בקריית שמונה ויקנעם נכשלו מכרזים. בקריית שמונה נכשל מכרז שכלל שני מגרשים לבניית 129 יחידות דיור בסך-הכול, 91 מהן מוזלות לזכאים, וביקנעם מדובר במכרז בשכונת גבעת השיטה ל-76 יחידות דיור, 53 מתוכן דירות מוזלות. לשני המכרזים לא הוגשה אף הצעה.