כשהאריות נלחמים על חייהם

רבים מציגים את שוק המשרדים כ"סוואנה" הכי מרשימה בסביבה, אך המרעה הוא כחוש למדי

משרדים של wework / צילום: שירן כרמל
משרדים של wework / צילום: שירן כרמל

נניח שהסוואנה מלאה מרעה, ואתם שועלים רעבים המשחרים לטרף. נשמע אטרקטיבי? בהחלט.

אבל עכשיו נוסיף עוד שתי עובדות חשובות: ממש לידכם בסוואנה מסתובבים אריות רעבים, חזקים וגדולים פי כמה מכם. בנוסף, מסתבר שהמרעה המבטיח הוא כחוש למדי. ברגע אחד התמונה הופכת להרבה פחות מרנינה, ודאי בעיני השועל שהתמקם במקום מאוד גרוע בשרשרת המזון שלפניו.

הנמשל הוא שוק המשרדים, שיותר מדי אנשים בוחרים להציג אותו ולהמר עליו - ודאי על רקע המצוקה ואי הוודאות בשוק המגורים - כ"סוואנה" הכי מרשימה בסביבה. בעקבות זאת, עוד מיליון מ"ר משרדים יצטרפו לגוש דן במהלך השנים הקרובות (כמחצית מהשטח מוקם על ידי קבוצות רכישה של אינספור שועלים מאושרים). קל להבין את הפיתוי להפוך לשועלי נדל"ן: הנכס מניב תשואה של 7% לפחות, המימון נוח (אין מגבלה של בנק ישראל כמו בעת רכישת דירה), הממשלה אינה מאיימת בכל יום בגזרות מס חדשות, והמרעה עשיר למדי ורק מחכה להצעה מתאימה - אינספור עו"ד, רואי חשבון ונותני שירותים אחרים שיעדיפו לצאת מדירות וממשרדים ישנים, נוסף לעוד ועוד חברות שעולות לארץ ומחפשות משרדים להשכרה.

למה אנחנו חוזרים לזה? כי לא רק שכמות המרעה כלל איננה בטוחה (הטור הזה, למשל, נכתב כולו בסלולר מהבית, מה שמעמיד בספק את הצורך של כולנו בשולחן ובמשרד), בשבוע שעבר גם קיבלנו תזכורת חשובה לאריות הגדולים והרעבים הנמצאים בסביבה. בעקבות כוונתה לגייס חוב בבורסה, נאלצה רשת WeWork העולמית לחשוף את מספרי החברה, החולשת על הטרנד הכי חם היום בשוק המשרדים - חללי העבודה המשותפים.

מדובר באימפריה: החברה מחזיקה 251 אלף שולחנות עבודה ב-234 אתרים, ביותר מ-20 מדינות ברחבי העולם, על שטח של 1.3 מיליון מ"ר (יותר מכל השטחים שמחזיקה חברת עזריאלי, למשל, במשרדים, מסחר ועוד). אבל יש גם צד שני למטבע: התחייבויות WeWork עבור השכירות של אותם מקומות כבר עומדות על יותר מ-18 מיליארד דולר (!). בשנה שעברה היא איישה 81% משולחנות העבודה בממוצע, והיא צריכה לדבריה לעבור רף מינימלי של 60% כדי להתאזן ולכסות עלויות בכל אתר.

בשורה התחתונה, מתברר שהאימפריה המפוארת שבנה אדם נוימן הפסידה אשתקד כמעט מיליארד דולר (934 מיליון) - מה שאומר בין השאר שהיא צריכה להילחם בכל שועל קטנטן שקנה 300 או 500 מ"ר של משרדים להשכרה בפתח תקווה או בראשון לציון. זה אומר גם שמי שחשב שהוא יהפוך לשועל טורף ומדושן עלול לגלות מהר מאוד שהוא למעשה טרף כחוש ומצומק. כזה שרק רוצה להיפטר ממשרד ריק של 300 מ"ר, שעולה לו כל חודש כ-15 אלף שקל דמי ניהול וארנונה.