משרד העבודה יאכוף בטיחות באתרי בניה באמצעות רחפנים

מכון התקנים הכשיר 30 עובדים שיערכו ביקורות ויבצעו הכשרות פעם בחודשיים תמורת כ-2,000-2,500 שקל לביקור • במקביל, במשרד העבודה והרווחה הודיעו על התחלת פיילוט להגברת האכיפה של עבירות בטיחות באתרי בנייה באמצעות טכנולוגיים מתקדמים, וביניהם רחפנים

עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר
עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר

מכון התקנים יוזם מהלך להגברת הבטיחות באתרי הבנייה ומקדם תוכנית שבה יוכשרו אנשים לבצע בדיקה של אתרי בנייה ומנהלי עבודה ופועלים באתרים הללו יקבלו הדרכה בנושאי בטיחות.

"אנחנו מודעים למציאות הקשה באתרי הבנייה בכל הקשור למצב הבטיחות ולכן יזמנו שירות חדש - בקרת בטיחות באתרי בנייה", אומר עדי כפרי, מהנדס תחום בטיחות באתרי בנייה במכון התקנים. "מינהל הבטיחות מנסה להגיע לכל האתרים אבל הם מוגבלים בכוח האדם. השירות שאנחנו מציעים אינו רגולטורי, הוא לא קשור לקנסות, אלא נועד לסייע לקבלנים לשפר את הבטיחות באתרים עצמם. התפיסה היום בעולם היא של פחות רגולציה ויותר בטיחות עצמית של החברות והפועלים, ולא לחכות שתאונות יתרחשו באתרים".

לדברי כפרי, נבחרו ליישום התוכנית אנשים עם רקע בתחום הבנייה. "בנינו קורס הכשרה עיוני ומעשי בעזרת ד"ר אבי גריפל, שעוסק בתחום. התפיסה שלנו היא שיש עניין בשוק לשיפור הבטיחות, וזה יכול לתת לקבלנים את הכלים לעשות זאת נכון. אנחנו לא קשורים למינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, אבל אנחנו בקשר עם כל הגורמים. אולי בהמשך הדרך, אחרי שהפיילוט יעבוד, מישהו יחליט להפוך את זה לבדיקת חובה בכל אתר". כיום, חברה קבלנית יכולה לפנות למכון התקנים ולבקש הדרכה ובמקביל מכון התקנים פונה לקבלנים. עד כה הוכשרו 30 איש לתפקיד - יותר ממספר מפקחי הבטיחות של משרד העבודה והרווחה הפעילים כיום בשטח.

"לא מדובר בבדיקה חד פעמית, אלא בתהליך", מסביר כפרי, "אנחנו מביאים בודק מוסמך שלנו שעושה בדיקה כללית בכל מיני תחומים כמו חפירות, פיגומים ועוד. במקביל, הבודק מבצע חפיפה עם מנהל העבודה, מנהל הפרויקט או כל מי שהקבלן רוצה להראות לו איך לפעול כדי לשפר את הבטיחות. כעבור חודשיים הבודקים חוזרים כדי לעקוב אחר השינויים. כרגע זה מאוד ראשוני, אם נראה שיש צורך בשוק, נכשיר עוד אנשים".

לא מדובר בצעד התנדבותי, כמובן. כל בדיקה והדרכה יעלו כסף לקבלנים - ככל הנראה 2,000-2,500 שקל לביקור. "זה עוד לא סגור סופית", אומרים במכון התקנים, "אנחנו מכוונים למחיר שלא ירתיע קבלנים או יעלה את מחיר הדירות".

רחפנים להגברת הפיקוח

במקביל, במשרד העבודה והרווחה הודיעו שבחודש מאי הקרוב יתחיל פיילוט אחר לאיתור הפרות בטיחות ב-400 אתרי בנייה, באמצעות טכנולוגיות חדשניות. "בחודשים הקרובים יחל משרד העבודה והרווחה בהפעלת 4 ספקים של טכנולוגיות לאיסוף ואיתור של הפרות בטיחות", אמרו במשרד. הפיילוט נועד לבדוק את תפקודן של טכנולוגיות אלה.

לפי משרד העבודה והרווחה, הטכנולוגיות, שיסופקו על ידי חברות מ.נ.מ אפליקשנס בע"מ, גיאוכום בע''מ, סייפגארד, ג'סט מאנאג' בע''מ וחדשנות יישומית בע''מ, יסייעו באיסוף נתונים, ניתוחם ועיבודם, וצפויים לייעל ולהגביר את פיקוח המשרד באתרים שבהם קיים חשש למפגע בטיחותי. הטכנולוגיות החדשניות יקלטו את המידע באמצעות תיעוד וידיאו ותמונות סטילס מהקרקע, ומלבד חברת ג'סט מאנאג', גם מהאוויר באמצעות רחפן.

"באמצעות הרחפנים נוכל לבקר ביותר אתרים בלי הכנה מראש, תוך תיעוד בזמן אמת של הליקויים עם מיקום מדויק", אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ. "במקביל, ניצור מאגר מידע דיגיטלי שיקל על ניתוח הנתונים מה שיסייע לנו בריכוז המאמצים באתרים הנחשבים ליותר מסוכנים".