ליברמן: "יש לנו שלוש בעיות: איראן, איראן ואיראן"

שר הביטחון נאם בכנס בניו יורק והתייחס לאפשרות שממשל טראמפ ייסוג מהסכם הגרעין עם איראן: "אין זה מענייננו, שכן מדובר בהחלטה אמריקאית והם לא ביקשו את עצנו בנושא. אנחנו יכולים לדבר רק על עמדתנו – והיא ברורה מאד: זה הסכם גרוע וטעות גדולה"

אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, הארץ
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, הארץ

"יש לנו שלוש בעיות: איראן, איראן ואיראן", כך אמר לפני זמן קצר שר הביטחון, אביגדור ליברמן במסגרת נאום שנשא בועידת ג'רוזלם פוסט שנערכת בניו יורק.

לדברי ליברמן, "איראן מנסה לערער את היציבות בכל האזור, ולא רק בישראל, תראו את מה שקורה בתימן, בלבנון, בעיראק ובסוריה. איראן יוצרת פרוקסי מסביב לישראל, בהם חיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי וחמאס. כולם לא היו מתקיימים אפילו שבוע בלי תמיכה איראנית. יותר מ 85% מתקציב חיזבאללה מגיע מאיראן".

שר הביטחון הוסיף והזהיר כי ישראל לא תאפשר לאיראן להפוך את סוריה לבסיס קדמי נגד ישראל: "נמנע זאת בכל מחיר, וישראל תשמור לעצמה חופש פעולה מבצעי מלא בכל סוריה. אין לנו כוונה להתעמת עם הרוסים, ואין לנו כוונה להתערב בענייניה האזרחיים של סוריה - אבל אם מישהו חושב שטילים בסוריה יופעלו נגד ערים בישראל או אפילו נגד מטוסינו, שלא יהיה לו ספק שנפעל בעצמה".

בהתייחס להסכם הגרעין עם איראן ולאפשרות שממשל טראמפ יסוג ממנו, אמר ליברמן כי "אין זה מענייננו, שכן מדובר בהחלטה אמריקאית והם לא ביקשו את עצנו בנושא. ברור לנו שיש להם את השיקולים שלהם, ואנחנו יכולים לדבר רק על עמדתנו - והיא ברורה מאד: זה הסכם גרוע וטעות גדולה. אם מישהו ייצא מההסכם, הוא כמובן יקבל את תמיכתנו המלאה. השיקול המרכזי של איראן הוא כסף, והסכם הגרעין מבטיח לה המון כסף. אם ארה"ב תיסוג מההסכם - הכלכלה האיראנית תספוג מכה שתפגע ביכולת שלה להמשיך ולתמוך בטרור בפעילות נגד ישראל".

ליברמן, המבקר בימים האחרונים בארה"ב ניפגש במהלך סוף השבוע גם עם היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון ועם מזכיר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, פגישה שבה הוא שב והזהיר מפני איראן, על כך שהיא מערערת את היציבות במזרח התיכון.