מכה לחלל תקשורת: המדינה מתכוונת לעבוד ישירות מול תע"א

ההודעה ניתנה בדיווח מיידי לבורסה אודות כוונת המדינה לרכוש לווין מתעשייה אווירית לשימוש בנקודת השמיים של חלל • בשלב זה לא ניתן להעריך את סיכויי ההיתכנות לרכישה

אילוסטראצית לוויין / צילום: שאטרסטוק
אילוסטראצית לוויין / צילום: שאטרסטוק

חלל תקשורת הודיעה הבוקר (ב') בדיווח מיידי לבורסה כי המדינה מתכוונת לרכוש לוויין תקשורת חדש מהתעשייה האווירית, כך נודע לה מגורם ממשלתי. הלווין החדש ימוקם בנקודת השמיים W4 בהתאם לצרכי המדינה. מדובר במכה רצינית לחברה, לאחר שלפני כחודש הודיעה חלל תקשורת  על כוונתה לרכוש את לווין התקשורת עמוס 8 מחברה אמריקאית, ולא מהתעשייה האווירית.

בין התעשייה האווירית לבין חלל התפתח קרב בכל הנוגע לעתיד התקשורת הלווינית בישראל, שכן בתעשייה האווירית הביעו חשש שההחלטה של חברת חלל לרכוש לווין מחברה זרה ולא ממנה תשפיע על עתיד תעשיית לוויני התקשורת בחברה. בשבועות האחרונים, גורמים ממשלתיים שדנו בהתפתחות המשבר בנושא אמרו כי ייתכן שהמדינה תתקשר ישירות עם התעשייה האווירית לקראת הצטיידות בלווין תקשורת, ולפי הדיווח החדש ככל הנראה כך אכן יקרה. 

בדיון שהתקיים באחרונה בכנסת הבהירו גורמים ממשלתיים כי במקרה של רכש לווין על ידי המדינה מהתעשייה האווירית, המדינה תעשה שימוש בנקודת השמיים שהובטחה עד כה ללווין של חלל תקשורת. מדובר בנקודת שמיים בשווי של עשרות מיליוני דולרים. 

בשבועות האחרונים גורמים המקורבים לחלל תקשורת הבהירו כי בעבר החברה הזמינה ארבעה לווינים מהתעשייה האווירית, וכי ההחלטה לרכוש את הלווין עמוס 8 מחברה אמריקאית התקבלה על רקע אילוצים של לוחות זמנים, שכן אין בכוחה של התעשייה האווירית לעמוד בלוחות הזמנים הקצרים לאספקת הלווין.

מדובר במכה נוספת לחלל, לאחר שלפני שנה וחצי לווין שלה התפוצץ במהלך שיגורו בארה"ב.