רגע לפני הפירוק: המרוץ למכירת יורוקום נפתח מחדש

המשקיעים כידן דהרי וירון אדיב הגישו הצעה משופרת, עם רכיב מזומן גבוה מההצעה של קבוצת סיידוף • הבנקים מנסים לגרום גם לדסק"ש של אדוארדו אלשטיין ולאחים נוימן להגיש הצעות

ירון אדיב וכידן דהרי / צילום: גיא בן אסייג
ירון אדיב וכידן דהרי / צילום: גיא בן אסייג

אם רק בשבוע שעבר היה נראה שקבוצת סיידוף קרובה לחתימה על הסכם עם הבנקים לרכישת אינטרנט זהב, היום כבר נראה שהמירוץ נפתח מחדש. מלבד הצעתו של סיידוף, נמצאת כעת על שולחנם של הבנקים הנושים הצעה משופרת של המשקיעים כידן דהרי וירון אדיב, ויש גם גישושים עם דסק"ש שבשליטת אדוארדו אלשטיין, וניסיונות להחזיר לשולחן המו"מ את האחים נוימן. הבנקים מנסים להגיע לעסקה לפני שצו הפירוק של יורוקום ייכנס לתוקף, ביום חמישי הקרוב.

המצב הנוכחי מזכיר את מה שאירע ביורוקום רק לפני כשלושה חודשים: הבנקים ניהלו אז מו"מ במקביל עם כמה גורמים, ולבסוף נותרה העסקה עם סיידוף, וגם הוא נסוג לבסוף. האם הפעם הבנקים ילמדו לקח ויצליחו לחתום עם אחד המתמודדים על הסכם? נדע את התשובה ככל הנראה בימים הקרובים.

הבנקים מגששים

נחזור להצעות. דהרי ואדיב פעילים כיום בעיקר בשוק הנדל"ן, אולם אשתקד שמם עלה לכותרות לאחר שהצליחו לרכוש את חברת תנופורט במסגרת כינוס הנכסים של אליעזר פישמן. הם הגישו את הצעתם הראשונה לאינטרנט זהב בשבוע שעבר, ואמש הם הגישו הצעה משופרת לבנקים. נכון להיום ההצעה כוללת רכיב מזומן גבוה יותר מהצעתו של סיידוף.

דהרי ואדיב מציעים שתי אפשרויות לעסקה: האחת היא רכישת המניות בתמורה ל-225 מיליון שקל במזומן, ו-75 מיליון שקל מהסכום ישולמו שנה לאחר העסקה. בנוסף מוצע מנגנון אפסייד של 180 מיליון שקל בהתאם לעלייה במחיר מניית בזק. השניים גם מתחייבים להשתתף בהנפקת זכויות של אינטרנט זהב ב-120 מיליון שקל במחיר השוק שלה. האפשרות השנייה היא תשלום של 200 מיליון שקל במזומן, ש-50 מיליון שקל מהם ישולמו בתוך שנה. כמו כן רכיב האפסייד יעלה ל-250 מיליון שקל, וגם הוא יהיה כפוף לעלייה במחיר מניית בזק.

דהרי ואדיב פחות מוכרים בשוק ההון הישראלי, ולא ברור מה היקף הונם. הרכישה של תנופורט נעשתה בעיקר בזכות הלוואה שקיבלו מקרן קלירמארק. בהמשך, הלוואה זו מוחזרה באמצעות חוב שגייסה תנופורט עצמה, כך שכיום אין לשניים חוב פרטי, מה שאמור לאפשר להם לגייס חוב למימון העסקה הנוכחית.

במקביל להצעתם מונחת על השולחן הצעתו של סיידוף, הכוללת 135 מיליון שקל במזומן תמורת 75% ממניות יורוקום באינטרנט זהב, מה שמשקף לכלל המניות של יורוקום בחברה שווי של 180 מיליון שקל - קרוב ל-30% מעל שווי השוק שלהן. תשלום על 25% מהמניות הנוספות יתבצע בסוף שנת 2019 בהתאם לשווי שלהן בשוק. בנוסף תתבצע התאמה במחיר על 25% מהמניות שנרכשו בהתאם למחירן בסוף 2019 (כלומר, הבנקים יקבלו על 50% מהמניות תמורה בהתאם למחירן בשוק בסוף שנת 2019). בנוסף, יש בעסקה רכיב אפסייד גם על מניית בזק. אם מניית בזק תגיע ל-6.5 שקלים בשלוש השנים הקרובות (40% מעל מחירה היום בשוק), סיידוף ישלם לבנקים עוד 100 מיליון שקל. כמו כן, סיידוף מתחייב להזרים כ-120 מיליון שקל לאינטרנט זהב.

אף שנראה היה כי העסקה כבר קרובה לחתימה, אתמול התקיימה פגישה בין הצדדים והתברר כי ישנם עדיין פערים, ובקבוצת סיידוף ממתינים לקבל תגובה לטיוטת ההסכם המלא שהוצגה.

נוסף על שתי ההצעות, הבנקים עושים גישושים נוספים. אופציה ראשונה שנבדקת היא עסקה עם דסק"ש, שבשליטת אדוארדו אלשטיין. דסק"ש כבר הביעה התעניינות ברכישת יורוקום והגישה באחרונה גם הצעה לרכישת חברת חלל ופרויקט מידטאון. המכשול המרכזי בעסקה עמה נעוץ בכך שהיא מחזיקה כיום בחברת סלקום, ועליה למכור אותה לפני שתוכל לרכוש את השליטה בבזק. בדסק"ש בוחנים פתרונות יצירתיים, כגון עסקת בארטר, ולפיה מניות סלקום יינתנו לבנקים בתמורה למניות קבוצת יורוקום. בבנקים סקפטיים לגבי ההצעה הזאת, בעיקר משום ההיבטים המשפטיים שלה.

מלבד דסק"ש, נראה שגם האחים נוימן עדיין לא יצאו סופית מהתמונה. בשבוע שעבר הם הגישו הצעה, אך דרישת הבנקים לקבל ביטחונות על רכיב האפסייד הובילה להפסקת המגעים. כעת נודע שבבנקים מגששים לגבי אפשרות שהם יגישו הצעה חדשה וישובו לשולחן המו"מ. מהאחים נוימן לא נמסרה תגובה לידיעה זו.