יאיר לפיד והכיפה הגדולה

השואה והאנטישמיות אינם שייכים לאיש או לזרם דתי כלשהו. חבל שלפיד לא מבין זאת

יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי

יאיר לפיד חבש כיפה, והארץ צהלה ושמחה. התקשורת הדתית שמחה לדווח על כך, בליווי תמונות המוכיחות את הפלא הזה. ומצד שני, יש שראו בכך עוד הוכחה לדו פרצופיות של לפיד החילוני.

לי מפריע דבר אחר לגמרי. ההפגנה בה השתתף לפיד בברלין הייתה נגד האנטישמיות המתגברת בגרמניה. אגב - לדעתי מה שמתגבר שם הם הדיווחים. האנטישמיות עצמה לא גדלה, היא הייתה שם תמיד, ועכשיו היא מעזה לצאת לאוויר העולם יותר מבעבר.

היטלר לא בדק בציציות

אבל מה כל זה קשור לכיפה? האנטישמיות מכוונת רק נגד דתיים? ורק בגלל הדת? אנחנו כבר צריכים לדעת שזה לא כך. היטלר בדק בציציות היהודים שנשלחו אל מותם? הפוגרומים היו מכוונים רק נגד דתיים?? האנטישמים שוטמים יהודים, עם או בלי כיפות. כך זה באירופה, וכך זה באמריקה ובאוסטרליה ושאר מדינות העולם. אבל כמו הרבה דברים - הדתיים ניכסו לעצמם גם את האנטישמיות, ובעזרת חילונים כמו לפיד, גם קיבלו עליה בלעדיות.

מה הקשר?

חילונים בעלי מחשבה שטחית קיבלו את הדין הזה, שגם הוא כמו אחרים, ממש נכפה על המדינה, אם כי זו היתה ברובה כפייה מרצון. יד ושם, למשל, הפך להיות סניף של הדת. לא יעלה על דעתו של יהודי חילוני להיכנס למקום בלי לחבוש כיפה או כובע. להסתובב בהיכל השואה גלוי ראש נחשב כמעט לכופר בעיקר, למרות שמה הקשר? חילונים לא נספו בשואה? למה צריך סמל דתי כאשר באים לבכות עליהם? מדוע כשאנשים נכנסים לאושוויץ, למשל, יש שם רבנים הדואגים לכסות את ראשיהם, וכמעט אף אחד אינו מעז לומר "תודה, אבל לא צריך".

שייכים לעם היהודי, לא לדת

השואה והאנטישמיות אינם שייכים לאיש או לזרם דתי כלשהו. הם מתייחסים לכלל היהודים, עם ובלי הכיפות. מאכזב שאדם חילוני כמו לפיד אינו טורח להבין זאת. אני לא מוכן לקבל שהוא פוליטיקאי המבקש את קולותיהם של דתיים. זו אינה הצדקה. אם בכלל, זו הונאה.

כשלעצמי אני לא חובש כיפה, גם באירועים המוגדרים כדתיים. לעומת זאת, אני גם לא דורש מאנשים להסיר את הכיפה באירועים חילוניים. אדם באמונתו, ובחוסר אמונתו - יחיה.

בסדר עם הדתיים, לא בסדר איתי

אתה מבין, יאיר? קשה לקבל אותך כאשר אתה מתגאה בדו-פרצופיות שלך. "קניתי את הכיפה הגדולה ביותר שאפשר למצוא בברלין", אמרת. וואו, איזה גיבור יהודי. באמת לא היית צריך לטרוח. כבר ראינו אותך עם טלית, ומתפלל, אנחנו מבינים שאתה רוצה להיות בסדר עם הדתיים. אבל כל עוד אינך מבין את המשמעות האמיתית של היהדות, שהיא הרבה יותר מאשר הדת, אתה לא תהיה בסדר איתי ועם שכמותי.