יורם טורבוביץ' מועמד לתפקיד יו"ר בנק לאומי

הועדה למינוי דירקטורים פרסמה את רשימת המועמדים לדירקטוריון הבנק וציינה אותו כמועמד לתפקיד היו"ר • אם ייבחר כדירקטור, יתמודד על התפקיד מול מועמדים פנימיים מהדירקטוריון

יורם טורבוביץ'  / צילום: יוסי כהן
יורם טורבוביץ' / צילום: יוסי כהן

הוועדה למינוי דירקטורים של בנק ישראל מסמנת את יורם טורבוביץ' כמועמד לתפקיד יו"ר בנק לאומי . הערב (ב') פרסמה הוועדה את רשימת המועמדים לדירקטוריון  בנק לאומי, כאשר טורבוביץ', לשעבר ראש לשכת ראש הממשלה הוא אחד המועמדים לתפקיד.

מההודעה עולה כי הוועדה, בראשות השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, פנתה לטורבוביץ' ביוזמתה וסימנה אותו כמועמד לתפקיד יו"ר בנק לאומי, במקום דוד ברודט שיסיים את תפקידו בסוף השנה הבאה. "מועמדותו של טורבוביץ' הוצגה בעקבות פנייה יזומה של הוועדה אליו, וזאת לאור מכלול כשירויותיו לשמש כיו"ר הבנק", צוין בהודעת הוועדה. "פנייה זו של הוועדה נעשתה לצורך הגדלת מרחב הבחירה של דירקטוריון הבנק".

זו הפעם השנייה שהוועדה מבצעת פנייה שכזו ומסמנת מועמד לתפקיד יו"ר הבנק. לפני מספר שבועות עשתה זאת הוועדה בבנק דיסקונט עם ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, שסומן כמועמד לתפקיד יו"ר דיסקונט במקום יוסי בכר שיסיים את הקדנציה שלו בסוף השנה.

גורמים במערכת הבנקאית מותחים ביקורת על "ההצנחה" שמבצעת הוועדה. "במקום שיהיה תהליך טבעי של 'קול קורא' והוועדה תסנן את המועמדים, היא פונה לפי ראות עיניה למועמדים ומסמנת אותם לתפקיד היו"ר. אמנם בחירת היו"ר נותרה של הדירקטוריון עצמו, אבל הסימון של הוועדה מהווה לחץ על חברי הדירקטוריון לבחור במועמד שהביאה".

טורבוביץ' (59) היה בעבר מנכ"ל דסק"ש, עוד בתקופה שבה נשלטה על ידי משפחת רקנאטי. הוא היה ראש הסגל במשרד ראש הממשלה בתקופת אהוד אולמרט, ואחראי בעבר על הקשר עם הממשל בארה"ב ועל היחסים מול מדינות ערב. מאז סיום תפקידו הספיק לשמש כיועץ מיוחד של קבוצת לבייב ואפריקה ישראל, וכיהן כיו"ר אזורים במסגרת תוכנית ההבראה שהוביל בנק מזרחי-טפחות, הנושה הגדול ביותר של חברת בוימלגרין, ששלטה אז בחברה.

את עיקר הונו עשה טורבוביץ' מהחזקות בתחום האנרגיה. לאחר שמונה לתפקיד יו"ר דלק אנרגיה, שבשליטת יצחק תשובה, נחשף כי בידיו החזקות היסטוריות בשותפויות החיפושים של דלק, ובחברת דלק אנרגיה ששוויין הגיע לכ-250 מיליון שקל. בנוסף נהנה טורבוביץ' מאופציות בשווי עשרות מיליוני שקלים כיו"ר דלק אנרגיה.

אם ייבחר טורבוביץ' לתפקיד יו"ר בנק לאומי, הוא יצטרך להסתפק בשכר בעלות צנועה של 2.5 מיליון שקל, בעקבות מגבלת חוק הבכירים, כך שסביר שנענה לאתגר להתמודד על התפקיד בעיקר מתוך עניין ולא משיקולים כספיים.

בשלב הראשון יתמודד טורבוביץ' על תפקיד דירקטור בבנק. הוא יתמודד על אחד משני כיסאות המתפנים לתפקיד דח"צ, ביחד עם אוהד מראני וד"ר שמואל בן צבי - השניים מכהנים היום כדירקטורים ומתמודדים על קדנציה נוספת בתפקיד.

אם ייבחר טורבוביץ' כדירקטור, הוא יתמודד על תפקיד היו"ר מול מועמדים פנימיים מהדירקטוריון: כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס" אחד המועמדים המרכזיים הוא סאמר חאג' יחיא, המביא עימו ניסיון מפעילות בשוק ההון, פיננסים וקריירה באקדמיה. גם מראני, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, עשוי להתמודד על התפקיד.

במסגרת הליך הבחירות ייערכו בחירות לתפקיד דח"צ, כאשר 3 מתמודדים יתמודדו על שני מקומות פנויים: תמר גוטליב המכהנת כיום כדירקטורית, יורם גבאי לשעבר יו"ר פעילים תיק השקעות ויאיר קפלן שהיה בעבר מנכ"ל כלל קרדיט וניהל את האגף העסקי בחברת כרטיסי האשראי כאל. גם בית ההשקעות אלטשולר שחם הגיש מועמד לתפקיד זה.

יורם טורבוביץ'

גיל: 59

מצב משפחתי: נשוי 4

השכלה: בוגר משפטים באוניברסיטה העברית

תפקידים קודמים: הממונה על הגבלים עסקיים, ראש הסגל במשרד רוה"מ, יו"ר אזורים, יו"ר דלק אנרגיה

אלטשולר שחם מציעים את אבי זיגלמן כדירקטור

באופן רשמי יכולים המשקיעים המוסדיים להציע מועמדים לתפקיד דירקטורים בבנקים, אולם בפועל הם כמעט ולא עושים זאת. הפעם החליט בית ההשקעות אלטשולר שחם, המחזיק ב-5.04% ממניות בנק לאומי בשווי 1.6 מיליארד שקל, להציע כמועמד את אבי זיגלמן. זיגלמן, לשעבר דירקטור בבנק מזרחי טפחות כיהן כדירקטור בלא מעט חברות ובעברו היה שותף בכיר ב-KPMG סומך חייקין.

ההחלטה החריגה של אלטשולר שחם נובעת מהחלטה להגביר את המעורבות בהשפעתם על מינוי דח"צים בחברות בהם מחזיק בית ההשקעות מעל ל-2.5% מהמניות. זאת מתוך הנחה שמינוי דח"צ על ידי בעל שליטה עלול להביא לכך שהדח"צ יהיה נאמן יותר לבעל הבית מאשר לציבור. בית ההשקעות מבצע מהלכים שכאלה מול מספר חברות ציבוריות, וכעת החליט אף להציע מועמד בבנק לאומי.