מספר העסקים ללא מועסקים עלה ב-17% בעשור, והיד נטויה

היזם החדש, שכבר זכה לכינוי Solopreneur, יכול היום לבצע באופן פשוט יחסית רבות מהפעולות שדרשו בעבר לוגיסטיקה, יתרון לגודל ומימון

יזמות / צילום: שאטרסטוק
יזמות / צילום: שאטרסטוק

הטור הקודם, שעסק בפוטנציאל המחסור בעובדים, העלה שוב את הדיון בעבודה לאורך שנים רבות יותר ואת ההנחה שאם התעשייה תרגיש במחסור, היא תלמד להעסיק עובדים מבוגרים ולהכשיר אנשים, ולא תמהר להחליף כוח אדם קיים בחדש. בפועל, טענו התגובות, אנחנו לא רואים את התהליך הזה בשטח, בטח לא בארץ. עובדים רבים באמצע החיים, במיוחד אנשים שמצאו את עצמם מחוץ למשרות שכירות, מתקשים לחזור אל עולם התעסוקה. אולי משום כך אנחנו עדים למגמה נוספת בעולם העבודה: צמיחתם של עסקים של אדם אחד, מה שנקרא בארה"ב "עסקים ללא עובדים".

בספירה האחרונה, בשנת 2014, היו בארה"ב 24 מיליון עסקים ללא עובדים, כלומר, עסקים של אנשים שעובדים בעצמם עבור עצמם וצורכים את כל מה שהם זקוקים לו באמצעות שירותים - חלקם שירותים הניתנים על ידי עסקים מאותו סוג בדיוק. מדובר בגידול של 17% בעשור. מתוך מיליוני העסקים הללו, כ-38 אלף עברו את רף המיליון דולר בהכנסות - עלייה של 30% בתוך שלוש שנים. בקבוצה הזאת שולטים עסקים הנותנים שירותים מקצועיים, ואחריהם עסקים בתחום הקמעונות. יותר מ-200 אלף עסקים עברו את רף החצי מיליון, רבים מהם בתחום השכרת נדל"ן.

עדיין, הקבוצה הגדולה ביותר בקטגוריה הזאת, כ-5.7 מיליון עסקים, מרוויחים עד 25 אלף דולר בשנה בלבד, והם כנראה עסקים צדיים, חלק מתיק קריירה, או קריירה שנייה ושלישית שאיננה פעילות במשרה מלאה.

יש מי שטוען בטעות שעסקים כאלה אינם מקדמים את הכלכלה, שכן הם אינם יוצרים משרות, ואנחנו הרי רגילים לבחון את היקפי הפעילות בעולם העבודה דרך יצירת משרות. טענה זו מפספסת את העובדה שהעסקים האלה צורכים משרות. הם צורכים עבודה באמצעות צריכת שירותים ובכך יוצרים או מפרנסים עוד עסקים של אדם אחד או יותר. הכלכלה החדשה מתאפיינת ברשתות של רשתות שבעבר לא יכלו לעבור את מחסומי הפעילות והיום יודעות למצוא זו את זו בלי להזדקק למשרות שכירות. מדובר בשירותים כמו תשלומים, שירות לקוחות, תחזוקת אתר, שיווק ופעילות ברשת. וכשהעסק גדל, גדלים גם העסקים של אותם נותני שירותים, ואלה של העסקים שהם שוכרים לשם הפעילות שלהם.

היום קל מתמיד להקים עסק, בין שאתה בן 13 ובין שאתה בן 65. ראשית, צומחות סביבנו פלטפורמות המאפשרות לנו להתחיל עסק גם בלי להתמודד עם המורכבות של הקמה ותפעול עסק עצמאי. קחו לדוגמה את אמזון, איביי ואפילו אטסי. באמזון יש יותר מ-2 מיליון מוכרים ב-Marketplace. באיביי, כמיליון איש מנצלים את הפלטפורמה להכנסה עיקרית או משנית. כל הפעילות העסקית הזאת אינה מופיעה בשום סטטיסטיקה של עסקים קטנים, אפשר למצוא אותה רק בנתוני הכנסה של עצמאים. וזה עוד לפני שדיברו על עולם הפרילאנס, שבו אנשים עובדים מול משימות בענן או מרוויחים כסף משיתוף במוצרים ושירותים כמו הסעות, לינה ואפילו בניית רהיטי איקאה. אי-אפשר עוד להבין את מלוא ההשפעה של תופעה זו על עבודה וכלכלה.

היזם החדש, המכונה Solopreneur, יכול לבצע באופן פשוט יחסית רבות מהפעולות שדרשו בעבר לוגיסטיקה, יתרון לגודל ומימון. אפילו בעולמות של מוצרים פיזיים נפתחות אפשרויות שלא היו בעבר. כניסתה של הדפסת תלת-הממד הוזילה ופישטה את יכולת הניסוי, יצירת אבי טיפוס והתאמתם עד למוצר סופי. קחו לדוגמה את הסיפור המופלא של ילד בן 19 בשם איסטון לה-שאפל, שמצא דרך להדפיס פרוטזות וכך הפחית את עלותן מעשרות אלפי דולרים למאות בודדות. אבל יותר מכך, לה-שאפל העמיד את הקוד והשרטוטים להדפסה באופן פתוח לחלוטין כך שכל אחד יכול היה להתאים את הפרוטזה לצרכיו.

ואי-אפשר להתעלם ממה שעשו פלטפורמות המימון לסיפור הזה. בשנת 2016 גויסו באמצעותן כמעט 740 מיליון דולר, כסף שמזין עסקים שלא היו יכולים להיוולד בעבר. הטכנולוגיה גם עוזרת לעובדים עבור עצמם למכור בהיקפים שלא יכלו להגיע אליהם לפני העידן הנוכחי. בלי להזדקק למחסנים, מלאים או חנות, כל אחד יכול למכור דרך פלטפורמות אינטרנטיות קיימות או אתרים עצמאיים, רשתות חברתיות ושיתופי פעולה בלי להזדקק לתשתיות גדולות או גורמים מתווכים. מגמה זו צפויה לגדול עוד יותר עם כניסתם של יותר ויותר אנשים אל העולם הדיגיטלי והצמיחה בנתוני הפעילות העסקית והמכירות ברשת.

הנתונים מראים שיותר ויותר אנשים נכנסים לפעילות מהסוג הזה כפתרון לצורך בתעסוקה ובפרנסה. עבור מי שהיה שכיר כל חייו, השינוי הזה עשוי להיות מפחיד, אבל הוא כנראה גם בלתי נמנע. בישראל, דווקא יש פעילות מצוינת בתחום הסיוע למי שמתחיל במסע הזה. תוכנית מעוף לקידום עסקים ויזמים בישראל מספקת שירותי ייעוץ, ליווי וסדנאות מסובסדות גם למי שנמצא ממש בתחילת הדרך.

אולי יגיע היום שבו עסק של אדם אחד יצטרך להחליט אם הוא ממשיך לצמוח בלי עובדים או להתפתח לשלב הבא, המייצר גם משרות. היופי של מי שעובדים עבור עצמם הוא בבחירה - הבחירה במסלול שהם מעדיפים ללכת בו. יזמי המיליון דולר מספרים שהם בודקים בתדירות גבוהה את עצמם, מה הם רוצים להשיג בעסק שלהם, ואם מה שהם עושים מקדם אותם לכיוון הנכון. הם קשובים לשינויים פנימיים וחיצוניים ומשתנים בהתאם. אחד מהם הגדיר זאת במילים "להיות ספוג לידע שמזין את העסק שלכם". הם נשארים נאמנים למטרות שלהם, ויותר מכך, לערכים שמובילים אותם. לכן הם גם מסוגלים לשנות כיוון אם זה הדבר הנכון לעשות. והם מוכנים להשקיע בעסק שלהם אבל גם בתחומים אחרים, בזמן ובמקום המתאימים. בעולם העבודה החדש, האפשרות לעבוד בשביל עצמנו, באופן חלקי או מלא, היא לא רק קיימת, היא לפעמים אפילו הדבר הנכון לשלב החדש, ויותר ויותר אנשים הולכים בכיוון הזה.

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "עולם העבודה העתידי", www.niritcohen.com