אושר: מתן מענקים למשפרי דיור במחיר למשתכן בפריפריה

קבינט הדיור אישר את מתן המענקים למשפרי דיור, אשר זכו עד כה להנחות מוגבלות של 40-60 אלף שקל • במקביל, אושר קידום התוכנית ל-5000 יחידות דיור במתחם שדה דב • שר העבודה, חיים כץ ביקר את התוכניות: "אי אפשר לבנות ללא תשתיות, עוד מעט הפקק יתחיל מהחנייה"

יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי
יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון אישר היום בישיבתו את הצעת ההחלטה לאפשר גם למשפרי דיור לקבל מענקים ברכישת דירה מוזלת בפריפריה. נזכיר כי עד היום רק מחוסרי דיור היו זכאים למענקים שנעים בין 40 אלף שקל ל-60 אלף שקל (תלוי ביישוב). ההחלטה שאושרה היום (ב') מאפשרת למשפרי הדיור לקבל את המענק שיגדיל ההנחה על הדירה המוזלת. נדגיש כי משפרי הדיור יוכלו לרכוש הדירות המוזלות רק בתנאי שמחוסרי הדיור משלושת הסדרות (א', ב' ו-ג') קיבלו הזדמנות לרכוש הדירות המוזלות ולא עשו כן.

במקביל, שלושה מתחמי פינוי בינוי עם פוטנציאל בינוי של כ-7,500 יחידות דיור אושרו להכרזה כמתחמים המתאימים לטיפול הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). מדובר במתחמים בגבעת שמואל, לוד ובית שמש.

קבינט הדיור אישר גם מתחמים נוספים שיעברו לטיפול הותמ"ל בהם גם מתחמים על קרקע מדינה, אבל לראשונה גם מתחמים מרובי בעלות על קרקע פרטית. בין המתחמים שאושרו ניתן למצוא מתחם המתייחס לחלק משטח שדה דב בהיקף של כ-5,000 יחידות דיור וגם תוכנית במזרח חדרה עם היצע של כ-6,000 יחידות דיור. נזכיר שלתוכנית האחרונה, התוכנית בחדרה, העירייה נכון להיום מתנגדת.

במקביל, הקבינט דן גם בשלושה מתחמים בעיר רחובות שיעברו לטיפול הותמ"ל. את המתחמים הללו מקדמת ומתכננת החברה הממשלתית דירה להשכיר. מדובר במתחמים  המיועדים לכ- 20 אלף יח"ד. מדירה להשכיר נמסר כי בשנה האחרונה, לאחר פרסום קול קורא למציאת מתחמים המיועדים לדיור בעיר, ערכו בדירה להשכיר סריקה מקיפה למימוש הפוטנציאל התכנוני הקיים בעיר ואיתרו שלושה מתחמים גדולים הנחשבים למתחמים מרובי בעלים; המתחם המזרחי, המתחם הדרומי ומתחם הורוביץ. בהתאם לתמיכת העיר רחובות במהלך, דירה להשכיר אישרה את הצעותיה להובלת התכנון של שלושת המתחמים בעיר.

עוד נמסר כי במקביל, עורכים בדירה להשכיר, בדיקה תכנונית מקיפה, באשר ליכולת קליטת העיר רחובות להוספת שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ותחבורה ותשתיות מתאימים.

עוד החלטה שהתקבלה בקבינט הדיור נוגעת להקמת צוות בין-משרדי לתיאום והסרת חסמים בתחום מכוני טיהור שפכים (מט"ש). בראש הצוות יעמוד ראש מטה הדיור הלאומי, זאב ביילסקי ובו נציגים ממשרד האוצר, מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, רשות המים, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וגורמים נוספים. ממשרד האוצר נמסר היום כי : "הצוות יפעל כדי לייעל ולשפר את עבודתם של הגורמים השונים ותיאומם לצרכי קידום פרויקטי דיור. הצוות יטפל במקרים בהם מכוני טיהור שפכים מהווים חסם לפיתוח שכונות מגורים, בהתאם למדיניות היעדים שנקבעו על ידי הממשלה".

שר האוצר משה כחלון אמר היום לאחר ישיבת קבינט הדיור כי: "על אף הירידה המתמשכת במחירי הדיור, אנחנו לא עוצרים אלא ממשיכים בכל הכוח. ההחלטות שאישר הקבינט היום ימשיכו את תנופת הבנייה בלב אזורי הביקוש וגם בפריפריה ויעצימו אותה. נמשיך לתכנן ולבנות לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל ונמשיך את היפוך המגמה בשוק הדיור"

נציין כי במהלך ישיבת קבינט הדיור עלתה גם טענה כי ההכרזה על המתחמים השונים וקידום התוכניות נעשה לא פעם מבלי לתת תשומת לב מספקת לתשתיות הנלוות. היה זה שר העבודה והרווחה, חיים כץ, חבר הקבינט, שאמר בישיבה: "אני מברך על הבנייה אבל אי אפשר לבנות ללא תשתיות. עוד מעט הפקק יתחיל מהחנייה. צריך להשקיע כסף בתשתיות בדגש על הכבישים ומציאת פתרונות חנייה בנתיב המהיר״. עם זאת השר הצביע בעד התוכניות, למעט התוכנית בשדה דב שם נמנע ואמר: "אין פתרון לתושבי אילת שרוצים להגיע למרכז מלבד נתבג״.

תוכנית ביוקנעם לדיון נוסף

במקביל לתוכניות שאושרו בקבינט הדיור, דיון בתוכנית למתחם בעיר יקנעם, שהייתה אמורה לעלות לדיון ולעבור לטיפול הותמ"ל, נדחה. מדובר בתוכנית עם היצע של כ-4,500 יחידות דיור, שמתייחסת, בין היתר, גם לחלק מהשטח של מושב אליקים הסמוך. תושבי המועצה האזורית מגידו מתנגדים לתוכנית ובמשרד החקלאות גיבשו תוכנית חלופית למתחם שהובאה לעיון קבינט הדיור. ל"גלובס" נודע כי למרות התוכנית החלופית, לא הייתה הסכמה בין שרי הקבינט לגבי אזו תוכנית נכון יותר לקדם וכאשר הסתמן כי לא יהיה רוב בהצבעה להכרזה על המתחם, החליט שר האוצר לדחות את הדיון למועד מאוחר יותר.

עו״ד עמית יפרח, היועמ״ש ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, אמר היום לאחר ישיבת קבינט הדיור כי: "אנו מברכים על הדחייה ומקווים שמקבלי ההחלטות יתעשתו ויעבדו בתאום עם המועצה האזורית. מושב אליקים עבר בעשור האחרון הליך תקדימי בעידוד ותמיכה של רשויות השלטון ובראשם רשות מקרקעי ישראל ותנועת המושבים, הליך שהפך אותו בשנית להיות יישוב חקלאי מתוכנן ותיקן עיוות היסטורי. כעת, ללא מחשבה ובמחי יד בא משרד השיכון יחד עם העיר יקנעם עם הכלי שנקרא הותמ״ל ומתעלמים לחלוטין כאילו היינו מדינה בתוך מדינה. שוב תחלואי הותמ״ל צפים ועולים ומייצרים פגיעה אנושה בשטחי חקלאות ללא הוכחת צורך אמיתי ומבלי לוודא כי קיימות חלופות אחרות המאזנות בין חשיבות הכפר לעיר. אנו תומכים ורתומים במאבק של המועצה האזורית מגידו ומושב אליקים ונערכים לסכל את המהלך בעל הדרכים העומדות לרשותנו".