חוק הספאם הורחב: ייאסר לפתות צרכנים לבצע שיחה חוזרת

ועדת הכלכלה אישרה להרחיב את חוק הספאם ולאסור על פיתוי צרכנים לבצע שיחה חוזרת כדי לקבל מידע • יו"ר הוועדה, ח"כ כבל: "ההצעה תחסום אפשרות של גופים שונים להיכנס לחצר הפרטית שלנו" • יוזם ההצעה, ח"כ מקלב: "היום אי-אפשר להחזיק טלפון בלי לקבל איזה מסר או פרסומת"

ח"כ איתן כבל / שלומי יוסף
ח"כ איתן כבל / שלומי יוסף

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את הצעת חוק של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), שתאסור משלוח ייזום חד-צדדי (ללא הסכמת המקבל) של מסרים באמצעות מערכות ממוחשבות, כאשר המסרים כוללים תכנים חדשותיים ו/או רכילותיים. מדובר במסרים שניתנים בהם פרטי מידע חלקיים והגורמים לנמען לחייג את המספר המצוין במסר.

למעשה מדובר בהצעה להרחיב את חוק הספאם ולאסור על פיתוי צרכנים לבצע שיחה חוזרת כדי לקבל מידע. 

חברות פרסום או יחסי ציבור או שיווק העוסקות בתחום הזה גורמות לנמנעים להרוויח כסף בשל התשלום שמבצע הנמען כדי להתקשר בחזרה.

החקיקה אינה חלה על מסרי חירום או הצלה או מסרים מטעם גוף ממשלתי. 

את הצעת החוק יזמו קבוצת חברי כנסת בראשות מקלב. בנוסף אליו חתומים על ההצעה חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר.

מקלב הסביר בדיון את החשיבות של החקיקה: "אדם רוכש נייד לצרכיו הפרטיים ולא לשם קבלת מסרים כאלה ואחרים". לדבריו, הוא נפגש במהלך העבודה על החקיקה עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי להביא את החוק לאישור זריז.

"אנחנו ממגרים את התופעה הפסולה הזו, התחלנו עם החקיקה כנגד משלוח פרסומות, לאחר מכן ראינו שהצטרפו שרלטנים שהפיצו מסרים כאלה ואחרים בעניין תרומות לעמותות, וגם את זה מיגרנו. כיום אנחנו מבקשים למנוע כל מסר שנשלח באמצעות המערכות הללו ללא אישור. יצוין כי העובר על החוק צפוי לעיצומים כספיים המקובלים בחוק", אמר מקלב.

הבוקר אישרה ועדת הכלכלה, בראשות היו"ר ח"כ איתן כבל, את החוק לקריאה שנייה ושלישית, והוא צפוי לעבור בהצבעה בימים הקרובים.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר בסוף הדיון: "ההצעה הזו תחסום אפשרות של גופים שונים להיכנס לחצר הפרטית שלנו".