מדוע רשות המסים מפלה את הכלכלה השיתופית?

המס על השכרת דירה ב-Airbnb הוא כ-20%; על השכרת 5 דירות פרטיות נשלם 10%. למה? • פרשנות

AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס
AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס

בשנים האחרונות אנו עדים למערכת כלכלית חדשה שהתפתחה בשם "הכלכלה השיתופית". מודל זה מאפשר שיתוף של רכוש, מוצרים ושירותים בין אנשים פרטיים במטרה לאפשר לאנשים להרוויח מהמשאבים האישיים שלהם ולהוזיל עלויות. אם ניקח לדוגמה את Uber, כל אדם פרטי יכול להתפרנס כנהג מונית ובזכות אתר Airbnb כל אדם יכול להפוך את ביתו למעין בית מלון.

רשות המסים מצאה את עצמה מתמודדת מול "הכנסות שחורות" שאינן מדווחות ולכן בכוונתה לקבוע שני מבחנים לכלכלה שיתופית: מבחן גובה ההכנסה ומבחן המקצוע. במקרים של אנשים פרטיים, שההכנסה השנתית שלהם מהזירה השיתופית אינה עולה על 25 אלף שקל בשנה (להלן: "מבחן גובה ההכנסה") ושלא מדובר על העסק שלהם או חלק מהמקצוע שלהם (להלן: "מבחן המקצוע"), יוטל מס בשיעור אחיד וקבוע. שווי המס יהיה בין 15%-20% מההכנסה השנתית של הזירה השיתופית, ללא אפשרות לקיזוז הוצאות. במקרה זה הליך הדיווח צפוי להיות פשוט יחסית ונגיש ויתבצע באמצעות הגשת טפסים באינטרנט.

כל עוד לא עומדים במבחן גובה ההכנסה ומבחן המקצוע, המס הצפוי שיוטל על הכנסות מכלכלה שיתופית יהיה שיעור מס שולי שיכול להגיע עד 50%. כמו כן יהיה עליהם להגיש דוח מס שנתי לרשות המסים.

מבחנים אלה סותרים את עמדת רשות המסים בנושא סיווג הכנסה מהשכרת דירות מגורים. רק בפברואר האחרון פורסמה טיוטת חוזר מס הכנסה שקבעה מתי ההכנסה תיחשב להכנסה אקטיבית מעסק ומתי תיחשב להכנסה פאסיבית. בהתאם לחוזר, נקבע שהשכרה של עד חמש דירות מגורים תיחשב להכנסה פאסיבית. כלומר, יחול תשלום מס על דמי השכירות לפי שיעור מס של 10%, ואילו השכרה של עשר דירות מגורים ומעלה תסווג כהכנסה מעסק, ולכן תשלום המס יהיה לפי שיעור המס השולי של הנישום שיכול להגיע עד 50%. לגבי השכרה של 6-9 דירות מגורים, עמדת הרשות לפי החוזר היא שיש לבחון כל מקרה לגופו לפי מבחני עזר שנקבעו בפסיקה.

לאור האמור נשאלת השאלה מדוע רוצה רשות המסים להחיל הסדר מס מיוחד ומחמיר על הכנסות שיתופיות מהשכרת דירת מגורים, במקום שיחול מודל מיסויי דומה ואחיד לזה שפורסם על ידי רשות המסים עצמה לאחרונה בחוזר? כאמור, במסגרת החוזר עמדת רשות המסים הייתה כי השכרה של עד 5 דירות מגורים תיחשב כהכנסה פאסיבית בלבד ולכן המס על ההשכרה ייקבע לפי שיעור מס של 10%, ועל כן לא ברור מדוע רשות המסים מעוניינת להטיל מגבלות ושיעורי מס גבוהים יותר בשיעורים שיכולים להגיע גם ל-20% במקרה שמקור ההכנסות הוא מהזירה השיתופית.

נכון יהיה אם רשות המסים תגבש עמדה אחידה וברורה בנושא בלי שיהיה שוני בין שני המקרים, קרי השכרת דירת מגורים במישור הפרטי, כאשר מדובר בהכנסה פאסיבית, לבין השכרת דירת מגורים במסגרת הכלכלה השיתופית.

■ עו"ד שביט היא שותפה וראש מחלקת המסים בפישר, בכר, חן, וול אוריון ושות' ועו"ד קרן אלון ממחלקת המסים.