כוח איראני שיגר 20 רקטות לגולן; צה"ל תקף מטרות בסוריה

"כיפת ברזל" יירטה חלק מהשיגורים ואזעקות הופעלו בסביבה, ובתגובה הפציצה ישראל שורת מטרות של משמרות המהפכה ושל משטר אסד • צה"ל: אף רקטה לא פגעה ביעדה, איראן נכשלה • בדמשק טוענים: יירטנו חלק מהטילים • הלימודים יתקיימו כרגיל • הבית הלבן: "הוכחה שטראמפ צדק"

שיגור רקטה מעל סוריה / צילום: רויטרס
שיגור רקטה מעל סוריה / צילום: רויטרס

כוחות איראניים שיגרו הלילה (חמישי) 20 רקטות לעבר עמדות צה"ל ברמת הגולן, אך אלו לא פגעו במטרותיהם - כך מסר דובר צה"ל. ארבע מהן יורטו על ידי מערכות "כיפת ברזל" ו-16 מהן נפלו בשטח סוריה. לא היו נפגעים.

בתגובה, יצא חיל האוויר לגל תקיפות נרחב נגד עשרות יעדים איראניים וסוריים, שאותו כינה הצבא "אחד הנרחבים ביותר" שבוצעו בשנים האחרונות. "איראן נכשלה", אמר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס.

בכלי תקשורת המזוהים עם המשטר דווח על ירי לעבר בסיסי צה"ל בגולן. בתקשורת הרשמית של סוריה דווח כי נפגעו מחסני נשק, מערכות נ"מ ומכמ"ים וכי "יורטו מספר רב של טילים". לפי צה"ל, כל מטוסי חיל האוויר שבו לבסיסיהם בשלום.

בעקבות השיגורים, שבוצעו לפי צה"ל בהכוונת מפקד כוח קודס, גנרל קאסם סולימאני, נשמעו אזעקות ברחבי רמת הגולן. הרשויות הבהירו כי אין הנחיות מיוחדות לתושבים וכי הלימודים באזור יתקיימו כסדרם.

עוד נמסר מצה"ל כי סיכול המתקפה של איראן והתגובה הרחבה היא "תוצאת מבצע השיבוש" שמנהלת ישראל בשבועות האחרונים ברקע הכוננות מפני תגובה של טהראן לתקיפות נוספות שיוחסו לה, בראשן תקיפת בסיס T4. "אנחנו ערוכים לתרחישים נוספים", הדגיש.

דובר צה"ל אמר: "מה שקרה הלילה זו תקיפה איראנית. כוח קודס מנסה כבר כמה שבועות נגד מדינת ישראל מתוך רצון שלהם לנקום על מה שמיוחס לישראל בבסיס T4. פעלנו כבר שבועות במבצע שיבוש מול פצצות איראניות מתקתקות והצלחנו. בלילה האחרון כוח קודס מבצע פיגוע ואנחנו רואים זאת כניסיון חמור ביותר לפגוע בריבונות ישראלית.

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה בראיון ל"פוקס ניוז" כי המתקפה על ישראל "מראה שהמשטר האיראני לא אמין". סנדרס אמרה: "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה ואנחנו תומכים במאמציה להגן על עצמה". עוד הוסיפה כי זו תזכורת לכך שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל החלטה נכונה לגבי היציאה מהסכם הגרעין.

אתמול דיווחו מקורות במדינה כי חיל האוויר תקף בסיס באזור אל-כיסווה שבפרברי דמשק - זאת ברקע החשש בישראל מפני תגובה של איראן על שורת תקיפות שיוחסו לה לאחרונה ושבהן נפגעו כוחותיה. התקיפה אירעה כשעה קלה לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז על פרישה מהסכם הגרעין.

לפחות 15 בני אדם נהרגו בתקיפה המיוחסת לישראל באזור דמשק שבסוריה, מתוכם שמונה איראנים - כך דיווח היום הארגון הסורי לזכויות אדם. בטהראן טרם התייחסו לכך, אך בכירי המשטר הבטיחו לנקום בישראל אחרי שבתקיפה בחודש שעבר נהרגו שבעה איראנים.

"מספר ההרוגים עלה ל-15, בהם לפחות שמונה איראנים, שנהרגו מפגיעת טילים", מסר הארגון הסורי לזכויות אדם, שמקום מושבו בבריטניה. אתמול, זמן קצר לאחר התקיפות, הוא דיווח כי מספר ההרוגים, שכלל אנשי משמרות המהפכה, הוא תשעה.

לטענת גורם במשטרו של בשאר אסד , שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א, מערכות ההגנה האווירית יירטו שני טילים ששוגרו לעבר הבסיס. גורם בברית האזורית הנלחמת לצדו של אסד אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא היו נפגעים בתקיפה, אך בהמשך טען גורם סורי כי שני אזרחים נהרגו.