באוצר בוחנים העברת דירות לזכאים בדיור הציבורי ללא תמורה

לפי ההערכות, מלאי הדירות הפוטנציאלי להעברה לזכאים נאמד בין 10-15 אלף יחידות דיור, והמהלך צפוי לעלות למדינה מאות מיליוני שקלים • גורמים בדיור הציבורי: המהלך הוא טעות

פרוייקט נטוש של משרד השיכון בטירה / צילום: גיא ורדי
פרוייקט נטוש של משרד השיכון בטירה / צילום: גיא ורדי

במשרד האוצר בוחנים העברת אלפי דירות בדיור הציבורי לזכאים ללא תמורה. מדובר ביוזמה של משרד האוצר שנבדקת נכון להיות על ידי רשות החברות הממשלתיותהאחראית בין היתר גם על החברות המשכנות המחזיקות במלאי הדירות האמור.

על פי ההערכות, מדובר בהיקף לא מבוטל של דירות שנע שעשוי לנוע בין עשרת אלפים דירות ל-15 אלף דירות ברחבי הארץ. על פי גורמים המעורים בנושא, הנושא נבחן בתקופה האחרונה וככל הנראה תגובש הצעת החלטה בנושא. נציין כי אחד הדברים שטרם נקבעו הם הקריטריונים לקבל ההטבה המשמעותית, והאם מדובר בותק של זכאי הדיור הציבורי, במצבו הסוציו אקונומי או בשילוב בין השניים. עוד על פי אותם גורמים, הכוונה היא להעביר הדירות ללא תמורה לזכאים, בהם זכאי דיור ציבורי המתגוררים היום בדירות או זכאים המקבלים סיוע בשכר דירה. בכל מקרה מדובר במקרי קיצון בקרב הזכאים, המקרים הקשים ביותר. נזכיר כי מכח חוק הדיור הציבורי, כבר היום זכאי הדיור הציבורי יכולים לרכוש את הדירות בהנחה משמעותית מהמדינה. אולם, אותם זכאים השייכים למקרי הקיצון, אינם יכולים לגייס גם את ההון העצמי המינימלי לצורך הרכישה. עלות המהלך למדינה עשויה להסתכם במאות מיליוני שקלים. 

גורמים הקשורים לדיור הציבורי מסתייגים ממהלך זה וטוענים כי מדובר בטעות. על פי אותם גורמים, מדובר בגריעה של כמות משמעותית מהיצע הדיור הציבורי הקיים מבלי שהמדינה עושה די כדי להגדיל אותו. אומנם בשנתיים האחרונות משרד השיכון התחיל לרכוש יותר דירות לדיור הציבורי, אך לא בהיקפים שעתידים להיגרע מהמלאי בעקבות היוזמה החדשה.

במשרד האוצר וברשות החברות סרבו להתייחס.