הקבלנים: "תוכנית מחיר למשתכן גוססת"

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים רוני בריק, ביד אחת הממשלה מבקשת להוריד את מחירי הדירות וביד השנייה מעלה את המס על הבנייה. "המדינה לא מקימה תשתיות ואנחנו מאחרים במסירת דירות"

רוני בריק  / צילום: תמר מצפי
רוני בריק / צילום: תמר מצפי

"מחיר למשתכן היא תוכנית בנייה גוססת", כך אמר הבוקר (ה') נשיא התאחדות בוני הארץ  רוני בריק. "זה קרה כי חלק ניכר מהשוק פועל זמן רב, בלי שמישהו יודע לבחון את הצורך האמיתי בכל מקום, או מה היכולת הכלכלית של תושבי האזור, ובלי שמישהו יודע מתי יושלמו התשתיות באזורי הבנייה. ומי שנושא בנטל הזה הוא היזם והקבלן, ששר האוצר משה כחלון מתגאה יום יום בכך שניטרל אותו מהמערכת. אבל מה לעשות, אי אפשר לנטרל את היחיד שבונה באמת וגם לצפות שהבנייה בישראל תימשך. שר האוצר סימן מטרה חשובה וראויה של סיוע לחסרי דיור, ואני משוכנע שבהתחלה חשב שיוכל לחתוך מחירים, אבל אחרי הבחירות שר האוצר איבד את הדרך. הרגע ששר מפסיק לשמוע לעצות מומחים ואנשים מהשטח הוא רגע עצוב. כולנו מכירים את הפורמט ששרים מנסים לתקן טעות אחת גדולה בטעות גדולה אחרת. מטרת מחיר למשתכן הייתה לתקן טעות שעשתה המדינה - ספסור בקרקע לשם העלאת מחירים. אז שר האוצר עצר את הבנייה, ואנחנו נמצאים כבר חודשיים בירידה בהתחלות בנייה".

בריק הוסיף כי "אי אפשר להבטיח שהמחירים ירדו ואז להעלות בעשרות אחוזים את המס על הבנייה. אי אפשר להתעלם מעלייה בלתי פוסקת בילודה ובגירושין בלי להתאים את התכנון ומהירות של הוצאות היתרי הבנייה לשוק. אי אפשר להתעלם מצרכי העיריות שרוצות לקדם התחדשות עירונית ומראשי ערים שחוסמים התחדשות. אי אפשר להגדיל ולהגדיל את היקף הסיכון שבו עובדים יזמים וקבלנים, שמאחרים למסור דירות בגלל תשתיות לא מוכנות ולצפות שלא נתחשב בסיכון הזה. הציבור הבין שתוכנית מחיר למשתכן לא עובדת יותר בצורה שבה מפעילים אותה. רואים את זה בדיווחים על עוד ועוד ביטולי זכייה ורואים את זה גם בסקרים הפוליטיים". בריק הוסיף כי במקום לעסוק בפתרונות אמיתיים למישבאמת זקוק לדיור ולסבסוד של דיור, "הממשלה מתכננת איך לתת בהנחה דירות בשדה דב. למה צריך לדאוג למי שיכול לקנות דירה ב-10 מיליון שקל בתל אביב"?.

בריק הרחיב בעניין עליית הסיכון של הקבלנים ורוכשי הדירות בעקבות התנהלות הממשלה. "אנחנו כבר נמצאים חודשים בירידה משמעותית בהתחלות הבנייה ואם זה לא מספיק - אז יש סיכוי סביר שנכנס לתקופת בחירות. בכל 6 מערכות הבחירות לכנסת משנת 2001 נרשמה ירידה של 30%-40% בהתחלות הבנייה למגורים ובעקבותיה בא זינוק מחיר דירות".

גורמים בכירים במשרד העבודה והרווחה הגיבו לטענות של בריק: "בתחילת הדרך כאשר החליט השר להתקין תקנות אמר בריק שהשר כץ מקשקש בזנב, ועכשיו במקום לקחת אחריות לכאוס באתרי הבניה, בריק בורח שוב ושוב מהאחריות הבסיסית לשלום העובדים.

"הקנסות לא נועדו לענישה, אלא ליצירת ההרתעה המתבקשת בענף הבנייה והתקנה כפי שאושרה בכנסת היא להטיל קנסות על הפרות משמעותיות בלבד. האחריות לחיי העובדים מוטלת על הקבלנים והיזמים וכדאי לו לבריק להפנים שהמציאות השתנתה ויש מי שמפקח על הרשלנות הפושעת באתרי הבנייה. היזמים והקבלנים ימשיכו לשלם מכיסם עד שיפנימו שלא משתלם להתרשל״.

יו"ר סיעת 'כולנו' וח"כ רועי פולקמן:"נשיא התאחדות הקבלנים וחבריו עסוקים כבר שלוש שנים במלחמה חסרת תועלת במציאות החדשה של שוק הדיור בישראל שמוביל בהצלחה שר האוצר משה כחלון. הם עסוקים בהפחדת הציבור לגבי זמן ואיכות הבנייה של מחיר למשתכן ובתרחישי אימה על ההיצע הגדל, במקום להתאים עצמם למציאות החדשה והירתמות למאמץ הלאומי.

"הגיע הזמן שהארגון היציג של קבלני ישראל ישלים עם המציאות החדשה שיצרנו כאן, כפי שרבים מחבריו כבר עושים, ולא יתכחש למה שקורה בשטח. צעירי ישראל כבר נהנים מהמציאות החדשה הזו וגם לקבלנים יש מקום בשוק הדיור החדש, גם אם ירוויחו פחות ממה שהתרגלו".