פינת המעקב: החניון ברמת-אביב יישאר סגור

ברמת-אביב כבר שנה וחצי סגור חניון עם 120 מקומות • למה הוא נסגר, ולמה בית המשפט החליט שיישאר סגור?

החניון ברמת אביב / צילום: איל יצהר
החניון ברמת אביב / צילום: איל יצהר

במרכז המסחרי "אלרם" ברחוב אחימאיר 21-27 ברמת-אביב ג', מצוי חניון תת קרקעי, שכבר שנה וחצי סגור לכניסת כלי רכב. מדובר בחניון הכולל 120 מקומות חניה, המשרת את המרכז מאז הוקם ב-1983, שהחניה בו בחינם. הוא נמצא בבעלות החברות אוגדון (שותפות המוחזקת בין השאר על ידי בעלי השליטה בחברת אשטרום), ורבוע כחול נדל"ן. המרכז המסחרי שמעל החניון, הצמוד למרכז שוסטר אך אינו קשור אליו, כולל 60 חנויות, שבמרביתן מחזיקה אוגדון, בחנות של מגה מחזיקה רבוע כחול, ובחלקן מחזיקים בעלים פרטיים. בהחלטה שניתנה לאחרונה על ידי בית המשפט המחוזי, הוחלט כי החניון יישאר סגור.

רקע

בשנת 2015, ערכה רשות הכבאות ביקורת במקום ומצאה כי החניון אינו עומד בסידורי הכבאות. בעקבות זאת העמידה רשות הכבאות בפני אוגדון ורבוע כחול רשימת דרישות לתיקון ליקויים בחניון, לרבות התקנת ספרינקלרים. לאחר שהתיקונים לא תוקנו, נסגר החניון בינואר 2017 בהתאם להוראות המשטרה. בספטמבר 2017 קבעה שופטת בית משפט השלום בתל-אביב חנה קלוגמן, שביקרה במקום, כי ביצוע דרישות הכבאות ייעשה בתוך 60 יום, וכי אוגדון ורבוע כחול נדל"ן יישאו בעלויות בהתאם להיקף החניות של כל אחת (58% אוגדון ו-42% רבוע כחול נדל"ן). עוד קבעה קלוגמן כי גם בעלי החנויות יבצעו את תיקון הליקויים שנדרשו על ידי שירותי הכבאות.

אלא שריבוע כחול ואוגדון הגישו ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי. רבוע כחול טענה כי מדובר בשטח פרטי ולא ניתן לחייב אותה לבצע את העבודות לשם פתיחת החניון, ואוגדון האשימה את רבוע כחול נדל"ן בחוסר שיתוף פעולה. בינתיים טוענים בעלי החנויות והשוכרים כי נרשמה צניחה במספר המבקרים במרכז כתוצאה מהיעדר פתרון חניה, וחלק מהחנויות אף נסגרו. לטענת בעלי החנויות מדובר בעלויות לא גבוהות, והסיבות לסירוב החברות לבצע את התיקונים, נסתרות.

מה קרה עכשיו?

שופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב שאול שוחט, יונה אטדגי ועודד מאור, שדנו בערעור החברות, החליטו לאחרונה לקבל את הערעור ולבטל את החלטת בית משפט השלום ואת ההוראות שנתנה השופטת קלוגמן לפיהן אוגדון תישא ב-58% מהעלויות, ו-42% מהעלויות יחולו על ריבוע כחול נדל"ן, בהתאם להחזקות בעלותן בחניון.

לפי החלטת שופטי המחוזי, החלטת בית משפט השלום חרגה מגבולות סמכותו של בית המשפט, מאחר שבית המשפט יכול לתת הוראות בנוגע לבטיחות ומניעת סיכון חיי אדם, אך אין הוא יכול לתת החלטה משיקולים מסחריים ונוחות של תושבי שכונה. על כן קבעו השופטים, אם החניון נפתח, ניתן לחייב את החברות לבצע את תיקון הליקויים שהגדירה רשות הכבאות, אך כל עוד החניון סגור ולא קיימת סכנה לציבור, לא ניתן לחייב את החברות לבצע את העבודות. עם זאת, נפתחת הדלת בפני בעלי החנויות להגיש תביעות כספיות ונזיקיות נגד החברות, שבוחרות במכוון להשאיר את החניון סגור.