חוסר הוודאות לגבי העתיד גרועה יותר משביתת הנמלים

הפגיעה במשק כתוצאה מחוסר הוודאות בנמלים גדולה מהפגיעה של השביתות • אין ספק שמדובר בעשרות רבות של מיליוני שקלים אם לא למעלה מכך • פרשנות

מיכל לוגסי, יו"ר ועד מינהל אשדוד / צילום: נאור תקשורת
מיכל לוגסי, יו"ר ועד מינהל אשדוד / צילום: נאור תקשורת

"כולם מרוצים כולם חזרו לעבודה ורק לנו אף אחד לא יחזיר את ההפסדים", אומר ד"ר יורם זבה נשיא לשכת הספנות הישראלית. "הבעיה שלנו היא לא רק אם מה שכבר קרה אלא גם אם מה שעוד יקרה. מאיפה תבוא הסטירה הבאה".

העבודה בנמלי אשדוד וחיפה התחדשה הבוקר בהדרגה בעוד הצדדים מלקקים את פצעיהם מנזקי השביתה. בחברות הנמל העריכו כי לא צפויים שיבושים נוספים, לפחות עד יום שלישי, אז צפוי בית הדין הארצי לעבודה לקבל החלטה בנושא הקנס שהטיל על ראשי הוועדים של הנמלים. לראשי הוועדים בנמלים יש אם כך סיכוי להשיב לעצמם חלק מכספי הקנס בסך 20 אלף שקל לראש בנמל חיפה ו-80 אלף שקל לראש בנמל אשדוד, אך תקווה כזו לא קיימת למי שנפגע באמת משלושת ימי השביתה.

פסק הדין שהביא להפסקת השביתה הפראית בנמלים קבע לוחות זמנים ברורים ולפיהם העבודה חייבת להתחדש ולהגיע למלוא התפוקה עד מחר בבוקר. נושא התפוקה הוא קריטי משום שבנמל אשדוד מתנהלת לפחות לטענת ההנהלה שביתה איטלקית במהלך המשמרת השניה מאז תחילת פברואר. דוח שההנהלה הזמינה מד"ר קמיל פוקס הראה כי התפוקות יורדות במהלך שעות המשמרת השניה (במתחילה בשעות הערב) בכמעט 40%. השביתה האיטלקית הזו כבר גרמה לכך שכמה מהלקוחות הגדולים של הנמל הודיעו על העברת פעילותם צפונה לנמל חיפה.

המשתמשים בהובלה ימית עדיין לא סיימו לאמוד את היקף הנזקים שנגרמו להם במהלך השביתה, אבל אין ספק שמדובר בעשרות רבות של מיליוני שקלים אם לא למעלה מכך. על היבואנים והיצואנים, בעיקר החקלאיים שבהם, אפשר להוסיף גם את המובילים היבשתיים שאיבדו הכנסות יומיות בהיקף של 36 מיליון שקל ואת בעלי האוניות שאיבדו עשרות אלפי דולרים על כל יום של עיכוב.

את הנזק לאמינות הנמלים בישראל קשה לכמת, אבל אין ספק שהפגיעה בה תעודד מן הסתם חלק ממפעילי הקווים לחשוב פעמיים על המשך הקשר על הנמלים בישראל ואף לשקול את העברת פעילותם לנמלים מתחרים כמו נמל אלכסנדריה במצרים או נמל לימסול בקפריסין.

יותר חמורה מהשביתה עצמה היא חוסר הוודאות לגבי העתיד. העיצומים פרצו על רקע מחלוקות במשא ומתן בין משרד התחבורה לוועדים ולאחר שהתפוצצה ישיבת בתחילת שבוע שעבר בהשתתפות שר התחבורה ישראל כ"ץ. ההשוואה לוועד עובדי חברת החשמל מתבקשת, אך במקרה של הנמלים אין בעל בית אחד וברור בצד העובדים. יש מספר רב של ראשי ועדים, וההסתדרות מתקשה להשליט את עליהם את מרותה גם בימי שגרה ובמיוחד כעת כשהיו"ר המודח אלון חסן ואנשיו נושפים בעורפה.

הסוגיות שעל הפרק במשא ומתן הן כבדות משקל. הממשלה מעוניינת לממש את ההתחייבות לשדרג את תשתיות הנמלים כדי שיוכלו להתחרות בצורה הוגנת בשני הנמלים החדשים. העובדים מצידם רוצים להבטיח לעצמם פיצויי פרישה מוגדלים וחולמים על הפעלת הנמלים החדשים כקבלנים או לפחות על הפעלת שני רציפים בנמל אשדוד.

בתווך נמצאות הנהלות הנמלים, שלא בהכרח מצטרפות לצד של הממשלה. בנמל חיפה למשל לא ממהרים לחתום על הצעת הממשלה להקים רציף חדש למכולות במיליארד שקל. לשם מה להשקיע הון בהקמת רציף כזה ובתפעולו כשהוא ממילא יסבול מנחיתות בתחרות עם נמל המפרץ העתידי, כמעט בכל פרמטר, שואלים שם.

ההשקפה בחברות הנמלים היא כי אין באמת סיכוי להתחרות מול הנמלים החדשים בתחום פריקת המכולות ומאחר וכמות המכולות המגיעה לישראל ויוצאת ממנה לא תוכפל לאחר פתיחת הנמלים - הרי שבהכרח הפעילות הזו תהיה מפסידה. זה לא אומר שדינם של הנמלים הישנים נחרץ אבל יהיה עליהם להסתגל ולפתח תחומי פעילות אלטרנטיביים: מטען כללי, פריקת מכוניות, תיירות נכנסת ויוצאת, פעילות מסחר ובילויים.

שאלות | ותשובות / סוניה גורדיצקי

למה שובתים בנמלים?

הטענה הרשמית של העובדים היא שעל ידי הקמת שני נמלים חדשים, המדינה תגרום לחיסול הנמלים הוותיקים, זאת משום שלא יוכלו לעמוד בתחרות מולם. הנמלים החדשים יהיו מודרניים וחצי אוטומטיים וינוהלו בידי שתי חברות ספנות ענק בינלאומיות - MSC בדרום ו-SIPG בצפון, ולטענת העובדים מדובר בתחרות לא הוגנת.

מה מבקשים העובדים?

הגנה בפני הפיטורים, פיצויים ותוספות פנסיות מוגדלים לעובדים הפורשים והשקעה בתשתיות של הנמלים הוותיקים - זאת לתפיסתם אמורה להתבצע במימון הקופה הציבורית ולא להיות ממומנת על ידי חברות הנמלים.

למה דווקא עכשיו?

העובדים גם מבינים שעכשיו זה ה"מאני טיים" שלהם וככל שעובר הזמן ופתיחת הנמלים החדשים מתקרבת, כך קטן הסיכוי שלהם להשיג מהמדינה כמה שיותר בתמורה לרפורמה.

האם ההסתדרות עומדת מאחורי העובדים?

לא בדיוק. השביתה האחרונה גרמה להיחלשות הקשר בין הארגון המייצג לעובדים. אמש קראו מאות עובדי נמל אשדוד לאבי אדרי, נציגם בהסתדרות, להתפטר מתפקידו. ההסתדרות גם העידה בדיונים האחרונים כי לא הייתה צד לצעדים הארגוניים בהם נקטו העובדים.

מה היה לשר התחבורה לומר?

שר התחבורה התייחס לשביתה לראשונה רק כעבור 48 שעות מאז פרצה. התייחסותו הייתה לעומתית שרק הוסיפה שמן למדורה - השר אמר כי יזרז את הקמתם של שני הנמלים החדשים.
באופן כללי, הדרגים הבכירים מהמשרדים הרלוונטיים ממעטים לאחרונה להתערב בניהול המשא ומתן בין המדינה, ההנהלה והעובדים בנושא רפורמת הנמלים.