גלנט: משרד השיכון מתכנן שגרירויות נוספות בירושלים

שר השיכון קרא לממשלה הבריטית להזדרז להעביר את השגרירות מת"א לירושלים: "אנחנו מתכננים שגרירויות לעוד מדינות, המקומות הטובים עם הנוף לעיר העתיקה הולכים ואוזלים"

מיקומה החדש לשגרירות ארה"ב בשכונת ארנונה בירושלים / צילום: אמר אווארד, רויטרס
מיקומה החדש לשגרירות ארה"ב בשכונת ארנונה בירושלים / צילום: אמר אווארד, רויטרס

"העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא הסנונית הראשונה", אך אמר הבוקר שר השיכון יואב גלנט בכנס השנתי לתכנון ובנייה של משרד אגמון ושות רוזנברג הכהן ושות', שמתקיים בתל-אביב. "אנחנו במשרד השיכון התחלנו לתכנן שגרירויות נוספות בירושלים, ואפילו השבתי לשאלות לא פשוטות של עיתונאים בריטיים בנושא, שכדאי לאנגליה להזדרז גם עם העברת השגרירות הבריטית לירושלים כי המקומות הטובים עם נוף לעיר העתיקה הולכים ואוזלים וחבל שהממלכה תישאר מאחור".

גלנט הוסיף וציין כי מדינת ישראל, היא מדינה קטנה שמתפרסת על פני 27 אלף קמ"ר בלבד מרמת הגולן עד אילת כולל כל החלק המערבי של הירדן. "הערים שלנו ערים דלילות, ירושלים היא עיר שיש בה פחות ממיליון נפש, ומשתרעת על פני 120 אלף קמ"ר, שזה פחות מ-10 אנשים לדונם. זה עדיין סטנדרט דליל, בחיפה ותל-אביב מספרים דומים או קטנים יותר. לכן צריך להגדיל את הציפוף, וזה באמצעות חיזוק ההתחדשות העירונית".

לדברי גלנט, המקומות המוזנחים ביותר נמצאים במרכזי ערים על הקרקע היקרה ביותר. "ברשות להתחדשות עירונית נכריז על שכונות שלמות שיעברו התחדשות עירונית כך שיוכפלו, וגם פי 3 ופי 4 כמות יחידות הדיור הקיימות בהן. הפקדנו תוכנית בשכונת קרית משה ברחובות, שם במקום 1300 יחידות דיור קיימות יוקמו כמעט 10,000 והשכונה המוזנחת בדרום מזרח רחובות- תפרח. לפני חודש קיבלנו החלטות דומות בקבינט גם בגבעת שמואל, העיר העתיקה בלוד, בית שמש ומקומות נוספים שיביאו תוספת של 8000 יחידות דיור, ואנחנו במהלכים גם לגבי שכונות מסוימות בנתניה".

גלנט ציין כי הוא צופה ש-20% מהבנייה החדשה בירשאל בעשור הבא תתבסס על התחדשות עירונית. "המנוף בפוטנציאל הזה הוא גדול, יש מקומות שבהם הקרקע מאפשרת הקמת פרויקטים מורכבים לעומת את בפריפריה כמו קרית שמונה או ירוחם אין סיכוי לעשות את זה בערכים של הקרקע הקיימת, ואנחנו מניעים עכשיו תהליך שמקובל על הממשלה, להשלמת קרקע במרכז הארץ. אם יזם יבקש לעשות התחדשות עירונית בדימונה, ובמקום 100 יחדיות דיור קיימות הוא צריך 10,000 יחדיות דיור חדשות די שזה יהייה כלכלי, ברור שזה לא ריאלי. לכן נאשר לו ולהקים בדימונה 500 יחדיות דיור, ולקבל קרקע משלימה של המדינה במרכז הארץ. דונם בתל-אביב פותר בעיה של של קרקע משלימה למאות יחידות דיור בפריפריה. כולם ירוויחו מזה, התושבים, הקבלן, הערים במרכז ובפריפרייה, ואת המחיר תשלם קופת המדינה שתספוג אובדן הכנסות".