מצוקת תדרי סלולר: איוב קרא שוקל הקצאה זמנית

כדי להתמודד עם הביקושים לאינטרנט סלולרי מהיר, החברות נדרשות להקצאת תדרים, אך המכרז צפוי רק לקראת סוף השנה • הפתרון: הקצאה זמנית של תדרים בתחום ה-700 מגה הרץ

שר התקשורת איוב קרא / צילום: קובי וולף.
שר התקשורת איוב קרא / צילום: קובי וולף.

מצוקת התדרים שבה נמצאות חלק מהחברות הסלולריות מביאה את משרד התקשורת לשקול ברצינות הקצאה זמנית של תדרים כדי לפתור את הבעיה. הערכה היא שהמשרד בודק כעת אפשרות להקצאה זמנית של תדרים בתחום ה-700 מגה הרץ.

מדובר בתדרים מאד מבוקשים בשל איכותם, וההערכה היא שבשל כך המשרד יקצה אותם בשלב הראשון בדרך של הקצאה זמנית, מה שיאפשר להוציא מכרז עבורם בשלב מאוחר יותר ויעזור לחברות, כך שלא יצטרכו להוציא את ההוצאה הכרוכה בכך כעת.

מבין החברות הסלולריות סלקום היא החברה שכעת נזקקת לפחות תדרים ואילו המצוקה הגדולה ביותר היא ברשת המשותפת פרטנר והוט מובייל. גם פלאפון נזקקת לתדרים אך לה יש עיכוב בעוצמת הבעיה שכן היא קבלה תדרים ממשרד התקשורת שעוזרים לה למשוך עד סוף 2019 אז היא אמורה להחזיר 5 מגה בתחום ה - 1,800 מגה הרץ שמשמשים אותה ברשת דור הרביעי שלה.

הסיבה שסלקום לא נזקקת לתדרים קשורה בעובדה שהיא קבלה תדרים מגולן טלקום ומאקספון במסגרת הרשת המשותפת שהקימו שלוש החברות ולכן לכאורה אין לחברה מצוקת תדרים בשלב הזה. איחוד התדרים שיפר משמעותית את ביצועי הגלישה ברשת המשותפת.

הרשת של פרטנר והוט מובייל PHI, היא הרשת העמוסה ביותר היום בשל המספר הרב של מנויים שיש עליה וביחס לכמות המנויים שהיא משרתת. בכל מקרה PHI תידרש להשקעות נוספות כדי לשלב את תדרי ה - 700 מגה הרץ, בעיקר בכל הקשור להתקנת אנטנות מתאימות לתדר.

בכל מקרה נזכיר כי משרד התקשורת רוצה להשלים עד סוף השנה מכרז תדרים גדול שיאפשר הקצאת תדרים לחברות כדי שיוכלו להיערך לדור החמישי בסלולר, במקביל להסדרה של פינוי והקצאת תדרים לפלאפון וסלקום שנדרשות להקצאת תדרים חלופית במקום התדרים שיש להן היום בתחום ה - 850 מגה הרץ.

בשולי הדברים נזכיר רק כי כפי שכבר פורסם ב"גלובס" מערכת הביטחון אמורה לקבל תדרים בתחום ה-700 מגה הרץ אך היא תקבל פחות ממה שרצתה והתדרים יוקצו לטובת החברות המסחריות כאשר צה"ל ייאלץ לשתף פעולה ולהשתמש בתדרים אלו בשעת חירום, כלומר התדרים שמוקצים לחברות המסחריות בתחום ה-700 יעברו לשימוש הצבא על פי צרכיו בעיתות חירום.