גרמן דורשת מאורי אריאל לסגור את אוהל הנתיחות בראשל"צ

שרת הבריאות לשעבר: "הפעילות במקום עלולה לסכן את הציבור" נחשף דוח מומחים שפסל שימוש באוהל עוד ב-2016 • שר החקלאות אריאל: "הכל מתבצע על פי הנחיות ממונה בטיחות"

האוהל בראשון לציון/ צילום: איל יצהר
האוהל בראשון לציון/ צילום: איל יצהר

בעקבות הפרסומים ב"גלובס" על התנאים הסניטריים הירודים באוהל בראשון לציון שבו מתבצעות נתיחות לאחר המוות בבעלי חיים החשודים כחולים, ערכה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) ביקור פתע באתר ביום א' בבוקר ולדבריה הזדעזעה מהמראה. גרמן, שרת הבריאות לשעבר, פנתה אתמול לשר החקלאות, אורי אריאל, בדרישה להפסיק לאלתר את הפעילות באוהל.

כפי שפורסם, בחצי השנה האחרונה מתבצעות באוהל נתיחות לאחר המוות של בעלי חיים החשודים במחלות וטרינריות, חלקן מידבקות גם לאדם ומסכנות חיים. הפעילות באוהל מתבצעת באופן זמני עד לשיפוץ חדר הנתיחות הישן. ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, דורש גם הוא לסגור את האוהל עד לבדיקה על תקינות הפעלתו.

בפנייתה לאריאל כותבבת גרמן: "סביבת האוהל מזוהמת, מוזנחת ומלאה בפסולת ובאשפה. האוהל עצמו אינו אטום ועל רצפתו מצאתי מים מעופשים ומזוהמים. מהמצב הקיים, שאליו נחשפתי בביקורי במקום, ומהאמור לעיל, ברור כי המשך הניתוחים במקום מסכן את חיי העובדים במקום ויש חשש אף שאת בריאות הציבור. אני מבקשת ממך לסגור לאלתר את המקום הלא ראוי הזה ולמצוא מקום חלופי עד להקמת מבנה קבע חדש וראוי למכון הווטרינרי, שהינו מכון בעל מוניטין והישגים ניכרים".

"הפתרון הזמני המוצע אינו הולם"

"גלובס" חושף היום מסמך חסוי שנמסר למשרד החקלאות, עוד ב-2016, כאשר נולדה היוזמה לבצע את הנתיחות באופן זמני באוהל, כדי לאפשר את שיפוץ מבנה הקבע של הנתיחות. מדובר בחוות דעת שמשרד החקלאות ביקש משני מומחים של האיחוד האירופי בתחום בטיחות בטיפול בפתולוגיה של בעלי חיים. המומחים, פרופ' ג'נס טיפקה מגרמניה, הנחשב למומחה עולמי בבטיחות ביולוגית, ורנה סטנזל מהולנד, קבעו: "הפתרון הזמני המוצע להפעלת הנתיחות באוהל לחלוטין אינו הולם ואינו ממלא אחר שום היבט של הדרישות המשפטיות. מערכת ניקוז השופכין החיצונית עוברת ישירות לביוב, היצע המים אינו ברור, אין קירות ופתחים אטומים, אין איזור מעבר ואין נקודת חיטוי/היגיינה, החשמל אינו מתאים לחדרים רטובים וניקוי במים ובחומר חיטוי, מערכת מיזוג האויר והטמפרטורה אינן ברורו, אין הגנה מפני חרקים, אין שליטה על הגישה, ואין יכולת ניקוי מוחלטת".

אחד התומכים בהקמת האוהל הוא ד"ר בוריס יעקובסון, מנהל המעבדה לכלבת שהיה מנהל המכון הווטרינרי ומועמד לשוב לתפקיד זה. ל"גלובס" נודע, כי בסמוך לאוהל קיים גם חדר ניתוחים של בעלי חיים המכונה "פו"ט חדש", שנעשה בו שימוש לניתוחי פרות בעקבות מחלת פה וטלפיים, אבל משום מה הובעה התנגדות להשתמש בו לתקופת הביניים.

תגובת שר החקלאות אורי אריאל: "חדר הניתוחים של פגרי בעלי החיים נמצא בשיפוץ כולל, ועל כן נערכים הניתוחים במתקן ארעי סמוך למבנה. כל הפעילות מתבצעת על פי הנחיות ממונה בטיחות ועל פי הנחיות של יועץ בטיחות חיצוני. זאת, אל מול האלטרנטיבה - הפסקת כלל הפעילות של מתקן הנתיחות".

משרד החקלאות מסר: "ההחלטה לעשות שימוש באוהל התקבלה על ידי הנהלת השירותים הווטרינריים, הנהלת המכון הווטרינרי וצוות פתולוגים מומחים. כלל המומחים חשבו כי התנאים באוהל אינם נופלים ממתקן הנתיחות הישן, וכי אין כל שוני בטיחותי בעבודה בין שני המקומות. משכך, אין מקום לבצע שינויים במתקנים אחרים, שיגררו בזבוז מיותר של כספי ציבור. כל הפעילות במקום מתבצעת על פי הנחיות ממונה בטיחות והנחיות של יועץ בטיחות חיצוני, והפעילות בו הותאמה לעבודה בטיחותית. יובהר, ההחלטה התקבלה על ידי צוות שלם ולא על ידי גורם יחיד, כזה או אחר, במערכת".