יו"ר נמל מספנות ישראל: מחזה אבסורד ואיוולת שאין שני לו

שלומי פוגל במכתב ששיגר לשרי האוצר והתחבורה: "בשעה שנמלי הים הגדולים של ישראל עומדים סגורים ומסוגרים, אתם מגבילים את הנמל היחידי בים התיכון הפתוח בישראל - נמל מספנות ישראל, ואוסרים עלינו לשנע מטענים מעבר למגבלה מגוחכת שקבעתם לפני 13 שנה ושאין לה כיום כל סיבה וצידוק"

ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי

מפעילי הנמל הפרטי של מספנות ישראל בחיפה מנסים לנצל את המשבר בנמלים כדי לרכך את התנגדותו של שר התחבורה ישראל כץ לאפשר להם להגדיל את נפח המטענים בנמל.

הנמל מוגבל בפעילותו לכמות שנתית השווה ל-5% מנפח המטענים בכל הנמלים בארץ, למרות שיש לו אפשרות לטפל בהיקף מטענים גדול יותר. ההגבלה היא בכתב ההסמכה שנתנה המדינה למספנות ישראל במסגרת רישיון ההפעלה של הנמל. במכתב ששיגר לשרי האוצר והתחבורה בעקבות השביתה כתב יו"ר נמל המספנות שלומי פוגל כי "זהו מחזה אבסורד ואיוולת שאין שני לו, שבשעה שנמלי הים הגדולים של ישראל עומדים סגורים ומסוגרים, אתם מגבילים את הנמל היחידי בים התיכון הפתוח בישראל - נמל מספנות ישראל, ואוסרים עלינו לשנע מטענים מעבר למגבלה מגוחכת שקבעתם לפני 13 שנה ושאין לה כיום כל סיבה וצידוק".

בשיחה עם "גלובס" אמר פוגל כי "נראה שהסיבה לאי מתן הרשאה מעבר ל-5% היא פחד מהשבתה של הנמלים. היות ובמילא פרצה שביתה, אין שום סיבה למנוע זאת או לפחד מכך. בנוסף השר כץ אמנם רוצה לפתוח ולייעל את הנמלים והוא עושה את כל המאמצים אבל פה הוא חרג בגישה שלו שהגביל אותנו. זה לא נכון לעשות".

נמל מספנות ישראל הגיש עתירה לבג"צ לביטול כל המגבלות שהוטלו עליו ובכלל זה מגבלת ההיקף ומגבלת סוגי הסחורות. משרד המשפטים ביקש, כפשרה, להחריג מההיקף את המלט שהנמל מייבא (היות וזה נעשה עבור חברה בבעלותו). נמל המספנות הסכים לכך אולם יומיים לפני הדיון בנושא השר כץ הודיע שהוא מתנגד, למרות חוות הדעת המקצועיות שתמכו בכך. היה אמור להתקיים דיון בנושא לפני מספר שבועות, אולם משרד האוצר ביקש דחיה של כחודשיים.