"אני חושש שנגיע לכך שארדואן יוכל להטיל עלינו אמברגו מלט"

משה קפלינסקי, מנכ"ל נשר ולשעבר סגן הרמטכ"ל, בראיון סוער על התעשייה הישראלית והמצב הביטחוני: "אם הייתי היום איראני שיושב בטהרן, הייתי מאוד-מאוד-מאוד מודאג מהיכולות של צה"ל" • הראיון המלא יתפרסם בגיליון החג של G ובאתר "גלובס" בסוף השבוע

קפלינסקי / צילום: יונתן בלום
קפלינסקי / צילום: יונתן בלום

משה קפלינסקי, מנכ"ל יצרנית המלט נשר, בוער. ממרומי ממגורות הקלינקר שבמפעלי החברה ברמלה, הוא רואה עננה קודרת שמאיימת על התעשייה, על הייצור הישראלי ועל העצמאות של המשק. "זה הוצאת קווי ייצור לחו"ל, זאת הרגולציה שחונקת, אין כאן שום תוכנית אסטרטגית לעוד שנה, שנתיים, שלא לדבר על עשר. כלום", הוא מפנה אצבע מאשימה אל מקבלי ההחלטות בראיון בלעדי שיתפרסם מחר (ה') ב-G.

"נוצר כאן מצב שוק חדש לגמרי", אומר קפלינסקי שדורש מהמדינה להגביל את ייבוא המלט, לרבות מטורקיה, באמצעות היטל היצף. "התחרות בפירוש לא הוגנת, מעבר לכך שאני חושש שעוד נגיע למצב שבו ארדואן יחליט אם ישראל תבנה גדר בגבול עם מצרים או תשפץ מסלולים בבסיסים של חיל האוויר, הוא יוכל להחליט מתי שהוא רוצה להטיל עלינו אמברגו מלט. זה פשוט יקרה בקדנציה של מישהו אחר, ואז המשרד הרלוונטי יגיד שהלקח הופק, אבל מה זה כבר יעזור לנו. ועדות מקצועיות כבר קבעו ש-85% מהמלט שהשוק המקומי צורך צריך להיות מיוצר בישראל, כי זה נכס אסטרטגי".

קפליסנקי, לשעבר סגן הרמטכ"ל, מתייחס בראיון לסוגיה אסטרטגית נוספת: העימות הצבאי החזיתי הראשון בפומביות בין ישראל ואיראן, שהתרחש בשבוע שעבר על אדמת סוריה.

"אם הייתי היום איראני שיושב בטהרן, הייתי מאוד-מאוד-מאוד מודאג מהיכולות של צה"ל", אומר קפלינסקי. "הייתי מודאג מאוד מהיכולות של המודיעין, מהדיוק, משיתוף הפעולה בין המודיעין לבין הכוחות התוקפים במעגלים הקצרים, מודאג מיכולות ההגנה האווירית של צה"ל - כולל נגד טילים ורקטות - ומאוד-מאוד מודאג מהנחישות ומהנחרצות שלו בהפעלת הכוח".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמר לא מזמן שצה"ל הוא צבא בלתי מנוצח.

"כשאני מסתכל על כל התמונה, אני חושב שיש מקום לדברים שהוא אמר אודות היתרונות היחסיים של צה"ל. בהחלט שאני מאמין במערכת הזאת".

השאלה הבלתי נמנעת: האם 2018 תהיה השנה שבה תפרוץ אותה מלחמה אזורית כוללת שמהלכת אימים על המזרח התיכון זה שנים?

"אני לא חושב שאנחנו הולכים למלחמה, אבל מצד שני, אנחנו בלבה של מערכה שנמשכת כבר כמה חודשים. אולי האיראנים יגיבו פה ושם, כדי לצאת ידי חובה, אבל לאף אחד אין היום אינטרס ללכת איתנו למלחמה כוללת - לא בעזה, לא בסוריה ולא בלבנון. מצדנו, אנחנו צריכים להמשיך לנהל את המתח שבין אשרור הקווים האדומים שקבענו לעצמנו לבין מניעת הידרדרות".

מתח שמתנהל היטב לדעתך?

"עד עכשיו זה נעשה יפה. אם נמשיך לשמור על שקט, ושרינו ימשיכו להקפיד על כך שלא מדברים דיבורים מיותרים, אני חושב שלא נגיע למלחמה. אגב, בימים האחרונים אני מזהה חריגות בכל הקשור לדיבורים מיותרים וזה מדאיג".

אז בסך הכול אותה הנהגה, שבזירה הכלכלית מקבלת ממך ציונים לא גבוהים, עושה במשבר הזה עבודה מרשימה מאוד.

"אם בסוגיות הקשורות לכלכלה, לתעשייה, לחברה ולמנהיגות ביקרתי את חוסר התכנון האסטרטגי של המדינה - דווקא כאן, בתחום הביטחון, אני מסיר את הכובע לפני מקבלי ההחלטות ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. האמירה האמיצה שלהם, להציב קווים אדומים להשתלטות האיראנית בתוך סוריה ולהכנסת נשק שובר שוויון לאזור, וההחלטה להיצמד ולדבוק אליה לאורך זמן, הן דבר שמעורר הערצה והערכה רבה. הלוואי שהיינו ככה במקומות אחרים, בתחומים אחרים".

אז לשיטתך, ראש הממשלה נתניהו שומר בצורה פנומנלית על ביטחון ישראל ופשוט "לא שם לב" שיש לו גיבנת בשאר הדברים?

"יש לי ביקורת על נתניהו גם בנושאים ביטחוניים לאומיים: אני חושב שהגישה האסטרטגית כלפי הפלסטינים שגויה. לשבת על הגדר ולא לעשות כלום, לא מוביל אותנו לשום מקום טוב - ואני חושב שהזמן גם בעניין הזה פועל לרעתנו. אסור לנו להסתחרר מהאופוריה הרגעית של תמיכה בלתי מסוייגת מצד נשיא ארצות הברית - ואני לא מזלזל בה לחלוטין - אבל תמיד צריך לזכור שדברים כאלה יכולים להתהפך, ומהר".