ואם זיהום האוויר היה מגיע מאיראן?

דוח חדש הצביע על מצבו העגום והמזוהם של האוויר בישראל. אף אחד בממשלה לא קפץ

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

החודש נחשף מידע מסעיר על איום גדול שמרחף מעל תושבי הערים בישראל. האיום כל-כך גדול עד שמתקפת טילים איראנית נראית על ידו כמו טיול בשעות ערביים. למרות חומרת הנתונים לפרסום הזה לא היו יחסי ציבור, ראש הממשלה לא כינס מסיבות עיתונאים תיאטרלית ב-8 בערב, הקבינט לא התכנס לישיבת חירום, וערוצי התקשורת לא עצרו את השידורים כדי לדווח עליו.

את המידע המסעיר לא חשפו אנשי מוסד שנמצאים בעורף האויב, אלא ארגון הבריאות העולמי. חוקרי הארגון מצאו שזיהום האוויר בישראל חורג במאות אחוזים מהתקן. לא מדובר בעוד נתון לא סימפטי מהסוג של "נחיה עם זה", מהסיבה הפשוטה שקשה לחיות עם זה.

זיהום אויר גורם למותם של 2,200 אזרחים בישראל בטרם עת בכל שנה. 1,400 מהם נפטרים בגלל זהום אויר מזיק במיוחד, שמכיל חלקיקים בעלי קוטר של 2.5 מיקרומטר ופחות, מהסוג שנבדק בדו"ח. לשם השוואה, בשנה שעבר נרצחו 17 אזרחים בפעולות איבה שביצעו ערבים ישראלים, פלסטינים, חמאסניקים, חיזבאללה ואיראנים ביחד - פחות מאחוז מכל הנפטרים מאוויר מזוהם. לפי הדו"ח של ארגון הבריאות - רק תושבי שלוש מדינות ב-OECD נושמים אוויר יותר רעיל.

מקור הזיהום שנבדק מיוחס בעיקר לתחבורה, תעשייה אבל גם לאבק טבעי. לפיכך היינו מצפים ממדינה מתוקנת שסובלת מזיהום תוצרת אבק המדבר, שתנקוט מדיניות של אפס סובלנות נגד זיהום נוסף תוצרת ידי אדם. הדבר נכון במיוחד לאזורים בהם מקור הזיהום הוא בעיקר מבני אדם. בתל-אביב, למשל, החריגה מהתקן עמדה על 204% לעומת 272% בבני-ברק, וזאת על פי ההערכה תוצאה של השאת הזיהום התחבורתי ברוח המערבית. תופעה דומה אפשר למצוא גם בחלק שבין ארובות חדרה לפרדס-חנה.

למרות הנתונים הקשים, הקבינט לא התכנס כדי להחליט על תוכנית חירום להטלת מגבלות חמורות על מפעלים וכלי רכב לא ירוקים. הפעם ראש הממשלה גם לא דרש לעצמו סמכויות בלעדיות כדי להכריז מיד על מבצע לאומי למעבר לאנרגיה ירוקה.

כנראה הרבה יותר קל להשיג קולות כשמדברים על אירוויזיון, שגרירות בירושלים וטילים, מאשר על עשן הנפלט ממכוניות ומארובות. כנראה הרבה יותר מרשים להציג קלסרים שנלקחו היישר ממחסן נטוש באיראן, מאשר קלסרים שנלקחו מארכיון מאובק במשרד להגנת הסביבה.

זהו תיאטרון האבסורד במיטבו, שבו הממשלה דואגת לשמור עלינו מפוחדים מפני איומי השמדה שמגיעים ממדינה הרוסה כלכלית, אבל נמנעת מלהתעמת מול אינטרסים כלכליים, שאחראים לזיהום הפוגע במאות ואלפי אזרחים בכל שנה.

ואם לא די בכל זה ונכנסתם לסטטיסטיקה של נפגעי הזיהום, תצטרכו לפגוש רופא מומחה. הבעיה היא שתיאלצו להמתין המון זמן עד שהרופא יסכים לקבל אתכם בקופת חולים. כמה הרבה? בין מספר שבועות למספר חודשים, שזה כפול ממה שהמתנתם לפני 8 שנים. בעבור רופאים מומחים מסוימים, משך הזמן אפילו שילש את עצמו. גם הנתונים האלה פורסמו החודש ע"י משרד הבריאות שלנו. איראן לא הופיעה בדוח הזה . אולי בגלל זה בממשלה לא התיחסו גם אליו.

■ הכותב הוא עיתונאי עצמאי.