מלכוד האמהות היזמות: פותחות עסקים ומשמרות את ההפליה

מחקר של ד"ר ענת גיא וד"ר אבי שניידר מהמכללה למינהל מפנה זרקור לפלח אוכלוסייה משכיל שבוחר במסלול יזמות בעל גוון "נשי" עם שכר נמוך

אמהות עובדות / צילום: שאטרסטוק
אמהות עובדות / צילום: שאטרסטוק

אם יזמות נשית נשמעת לכם דרך מבטיחה לצמצום פערים מגדריים ולקידום מעמדן של נשים בשוק העבודה, כדאי שתחשבו שוב. מחקר שערכו ד"ר ענת גיא וד"ר אבי שניידר מבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה למינהל, מגלה שעם יציאתן לעצמאות, נשים ממשיכות לשמור על מעמדן הסטריאוטיפי, לפחות בכל הנוגע לשכר ולקידום.

גיא, ראש התוכנית לתואר שני בלימודי משפחה, ושניידר, ראש התוכנית לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני, ראיינו 80 נשים שעם הפיכתן לאמהות בחרו במסלול יזמי, אבל כזה שמשמר את ההפליה והשכר הנמוך של נשים בשוק העבודה: הן בוחרות להתמקד בעסקים שיאפשרו להן להיות "אמהות פעילות" ובמקרים רבים מתכתבים עם עולם ההורות - מיועצת שינה ועד משווקת חיתולים אורגניים. כך, הן משעתקות את ההפליה של שוק העבודה, מאחר שההכנסות בעסקים אלה אינן גבוהות והתפקידים סטריאוטיפיים. הנשים הללו, אגב, שייכות למעמד בינוני-גבוה.

רוב הנשים שנפלטות משוק העבודה
 רוב הנשים שנפלטות משוק העבודה

"יש היום סקטור יזמי בתוך שוק התעסוקה שלא מדברים עליו הרבה", אומר שניידר. "אין בו אותה הפליה בולטת לעין, שבה ניתן להשוות שכר של עובדת לזו של עובד, ולהגיד שיש קיפוח, ואין בו גם הילה של הייטק. זה סקטור יזמי עצמאי, אבל אף אחד לא שואל מה הוא בעצם מייצר לעתיד ואיזו הבניה חברתית יש בתוכו".

גיא מוסיפה שהמחקרים על נשים בשוק העבודה מתמקדים בדרך כלל בנשים שהן בשולי החברה. "הפעם אנחנו מדברים על נשים במעמד ביניים-גבוה. אלו נשים נשואות, אימהות לילדים צעירים, עם הכנסה משפחתית שהיא הרבה מעל הממוצע, מה שגם מאפשר לה להיות יזמית ונותן לה גב. יש פה קבוצה גדולה של נשים שהיא שקופה מבחינת התעסוקה שלה".

שניידר: "אלו נשים משכילות מאוד שרבות מהן החזיקו בעבר תפקיד מכובד בשוק העבודה, אבל יצאו ממנו כחלק ממעגל הלידות. כיזמות הן נכנסות לפלח חדש בשוק, שיש בו כללים אחרים, למשל אין בו זכויות סוציאליות".

ילדים מחזירים גברים לעבודה שכירה

החוקרים מעריכים שבעוד שנשים יוצאות להיות יזמות בעקבות הפיכתן לאמהות, אצל גברים המגמה הפוכה - גבר עצמאי שהופך לאב ישקול לעבור לעבודה כשכיר ולו רק כדי לזכות בשכר יציב וקבוע. "גבר לא היה נשאר להיות עצמאי באותם תנאים של האישה שיוצאת לעצמאות", אומר שניידר. "אחד הדברים הבולטים הוא שאותה יזמת מרוויחה מקסימום עד 66% מהשכר שהוא מקבל כשכיר".

גיא: "בתוך ההכנסה הביתית, שכרה של האישה היזמת הוא ההכנסה המשנית. יש לזה משמעות לא פשוטה לחברה. היא בחרה לצאת משוק העבודה ולצאת לקריירה שלאו דווקא עומדת בכללים של קריירה. גם אין לה מסלול קידום. בעוד 15 שנה ילדיה הצעירים באופן טבעי כבר לא יהיו צעירים והיא תישאר בתחום. בן זוגה, לעומתה, ימשיך במסלול הקריירה שלו, מה שבסופו של דבר מתורגם לכסף. אצלה זה לא יקרה, למרות השכלתה".

נשים פותחות עסקים בעלי גוון נשי
 נשים פותחות עסקים בעלי גוון נשי

לדברי החוקרים מדובר בקבוצה שהולכת וגדלה. "נראה כאילו העולם החדש סידר מחדש את הקוביות של שוק התעסוקה, אבל בסופו של דבר הן חזרו להיות בדיוק באותה צורה", מסכם שניידר.