אמיר חצרוני תובע מיליון שקל מפייסבוק: חסמו את חשבוני

בתביעה מתואר חצרוני כאישיות ציבורית מוכרת, גם אם לא בהכרח אהודה, שרבים קוראים להשתקתה • חצרוני טוען כי לאחר שנחסם חשבונו בפייסבוק, הוא מצא את עצמו ללא במה להביע בה את עמדותיו וללא דרך ליצור קשר עם חשבונות של אוהדים ונושאי מחקר

אמיר חצרוני תובע מיליון שקל מפייסבוק כפיצוי על השבתת חשבונו. בנוסף מבקש חצרוני צו שיורה לפייסבוק להחזיר את עמוד הפייסבוק שלו ולספק לו פרטים על אודות המידע שגרם לחסימתו. הבקשה לצו מניעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בנצרת.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד יונתן קלינגר, מתואר חצרוני כאישיות ציבורית מוכרת - גם אם לא בהכרח אהודה, כאדם שדעותיו אינן מקובלות כנראה על רוב המדינה או לפחות על כמה מיעוטים קולניים בה. הוא מתואר כמי שמתנגד לציונות ולחוק השבות ורואה בעין יפה השתמטות משירות קרבי. חצרוני מתבטא באופן שמעורר מחלוקת ציבורית - מה שהופך אותו לדמות ציבורית בולטת בהרבה מאשר לו היה 'סתם' פרופסור לתקשורת.

על-פי התביעה, בזכות עמדות אלה שמבטא חצרוני, בעיקר בחשבון הפייסבוק שלו, הוא הוזמן למאות הופעות בכלי התקשורת, העלה מופע סטנד-אפ מצליח והפך לכוכב תרבות וידוען. מנגד, אלה שאינם שבעי-רצון מדעותיו קוראים כל הזמן להשתקתו, תוך חוסר הבנה וכבוד לשיח הדמוקרטי ומתוך אמונה כאילו השתקתו תגרום לניצחון עמדותיהם.

בתביעה מסופר כי מדי פעם קריאות אלה הביאו לחסימה זמנית של חשבון הפייסבוק שלו, משום שפייסבוק נכנעה ללחץ ההמון. אולם לאחר שעבר תהליך 'אימות' מול הרשת, וזו הגדירה אותו כחשבון מאומת בעל תג כחול של ידוען, חסימה זו פסקה כמעט לגמרי והוחלפה מעת לעת בהסרה אקראית של תכניו.

התביעה הוגשה לאחר שלפני כ-3 שבועות ומבלי לקבל התראה מראש, כשהוא שוקד על מחקר ובוחן הצעות להשתתף בפרסומות, סגרה פייסבוק את החשבון של חצרוני, מבלי לספק לו תשובה לשאלה מדוע עשתה זאת ומבלי לתת לו אפשרות בפועל לערער על ההחלטה. לטענתו, ערעור שהגיש והובטח כי ייענה לא נענה, ובפועל הוא מצא את עצמו ללא במה להביע בה את עמדותיו וללא דרך ליצור קשר עם חשבונות של אוהדים ונושאי מחקר.

עוד טוען חצרוני כי הסרת החשבון שיתקה קמפיין פרסומי לארגון פוליטי ימני, עצרה מגעים לקמפיינים נוספים למחליק שיער ולמטבחים ופגעה אנושות ביכולתו להפיץ את תוכנית טלוויזיה השבועית שהוא מככב בה יחד עם בני ציפר - תוכנית שלטענתו התנהלו מגעים להעבירה לערוץ מסחרי עם "תקציב מפנק".

חצרוני מבקש להחזיר את עמוד הפייסבוק שלו ופרטים על אודות המידע שגרם לחסימתו. לטענתו, מטרתה המוצהרת של התביעה היא לאתר את בני העוולה שגרמו לאבדן החשבון מנקמנות אישית או מעוינות אידאולוגית ולחייבם לתת את הדין.

חצרוני תובע את נזקיו על השבתת החשבון הן בתקופת ההשבתה והן בתקופת ניהול המשפט בגין אובדן הזמן שהשקיע בניהול החשבון שלו בפייסבוק, הרווחים של פייסבוק כתוצאה מהשימוש בתוכן שהוא יצר, הנזק נגרם לו כתוצאה מאובדן הבמה העתידית והקטנת החשיפה שלו לציבור אוהדיו ואובדן יכולתו להגיב על מעשי עוולה של אחרים.

מכוח חוק הגנת הפרטיות מבקש חצרוני לקבל לידיו עותק של כל ידע המוחזק בידי פייסבוק אודותיו, כולל זהות כלל המדווחים עליו ברשת, תוכן תלונותיהם וכל מידע הנוגע לזהותם המצוי בידי פייסבוק. עוד הוא מבקש להשיב את חשבונו וכן לקבל חשבונות המפרטים את ההכנסות שצמחו לפייסבוק מכוח הפרסומים של חצרוני והשימוש בשמו.

חצרוני דורש גישה למידע האישי אודותיו, לרבות תכני הודעות עבר שלו, חשבוניות וכל פרסום שפרסם ברשת לצורכי גיבוי ולצורך גובה על לשון הרע המתפרסמים נגדו ברשת ומענה להודעות שנשלחות אליו. 

חצרוני נחסם בסוף אפריל 2018, לשיטתו ללא התראה מראש, מבלי שהוא יודע מהו הפרסום בגינו נחסם, וללא שידע מה היו השיקולים לחסום אותו, מי התלונן עליו, ואיך התנהל הדיון נגדו. לטענתו, הייתה זו הפרה יסודית של החוזה עמו מצד פייסבוק.

לדבריו, הוא ניסה לערער על החסימה במסגרת המנגנונים הפנימיים של פייסבוק, אך עד ליום הגשת התביעה לא קיבל מענה אנושי לערעור. בשיחות שביצע עם בכירים בפייסבוק נאמר לו כי הנושא נמצא בטיפול, אך סבלנותו פקעה.

לטענתו, גם לאחר סיום היחסים החוזיים המשיכה פייסבוק לאפשר למשתמשיה העוינים אותו להשתמש ביצירותיו ובפרטיו האישיים, למרות שהחוזה עמו פקע, ואין לפייסבוק רשות לעשות זאת - למשל פייסבוק אפשרה לשלל עמודים לעשות שימוש בסרטון בו מופיעה דמותו, ובכך היא אפשרה להוציא את דיבתו מבלי שתהיה לו אפשרות סבירה להגיב, שכן חשבונו נסגר.

עוד טוען חצרוני כי בעוד הוא עצמו חסום, הרי שחשבונות רבים אחרים המפיצים דברי שטנה לא נחסמו.