רמ"י מבקשת להתנתק מהשמאי הממשלתי ולהקים מאגר עצמאי

ברשות מקרקעי ישראל מביעים חוסר שביעות-רצון מתפקודו של השמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני, מ"האיחורים הגדולים בהכנת השומה" ומהתערבותו של השמאי הממשלתי בקביעת שומה מופחתת לארגון אכסניות הנוער, שבו עבד אחיו

אוהד עיני / צילום: תמר מצפי
אוהד עיני / צילום: תמר מצפי

משרד השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים עובר בימים אלה טלטלה. ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שוקלים להתנתק מקצועית מהשמאי הממשלתי הראשי ולהקים מנגנון עצמאי.

במסמך פנימי של משרד המשפטים שהגיע לידי "גלובס", נמסר על פגישה של בכירי מטה הדיור ומנכ"ל רמ"י עדיאל שמרון עם מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור (קרובת משפחה של עיני בדרגה רחוקה). בפגישה הובעה אי שביעות-רצון מתפקוד השמאי הממשלתי (שמ"ר), כולל בעיית האיחורים הגדולים בתהליך השומה. במסמך נאמר: "הקושי הביורוקרטי בצורך בבקרה וניהול של השמ"ר מקשה על הפעילות, לפיכך רמ"י מבקשת להתייעל באמצעות מאגר שמאים שלה וניהולם (ניהולי ומקצועי) עד לשלב ההשגה ובכפוף לקווים מנחים של השמ"ר".

"מתנהל שיח מקצועי"

בכיר במשרד המשפטים אמר ל"גלובס" כי "רמ"י דורשת בעיקר לקבל את האחריות הכוללת על השלב הראשון בתהליך בתהליך קביעת השומה, עם מאגר שמאים עצמאי, גם כדי להתגבר על האיחורים הגדולים בטיפול בתיקים. זה אפשרי, כי רמ"י הפכה לרשות עצמאית וככזו היא לא חייבת לקבל את השירות מהשמאי הממשלתי".

עם זאת, גורמים ברמ"י מציינים כי השמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני מנסה לאחרונה לשקם עימם את היחסים, ומשקיע מאמצים בולטים בשיפור הקשרים בין האגף שלו לבין השמאית הראשית של רמ"י, מירי רימון.

בתגובה להסתייגות מעבודתם, פירט עיני בפני המנכ"לית פלמור תוכנית "לטיוב עבודת האגף במטרה לשפר את השירות". פלמור הציעה "שרמ"י תפנה בכתב וטענותיה ייבדקו, ותינתן תשובה על ידי השמ"ר והמשרד".

מרמ"י נמסר בעניין: "מתנהלים דיונים מקצועיים בין הגורמים לייעול התהליך".

ממשרד המשפטים נמסר בעניין: "אכן מתנהל בימים אלה שיח מקצועי הקשור בהיבטים שונים הנוגעים לעבודת השמאי הממשלתי הראשי ורמ"י. בהקשר זה נבחנות הצעות שונות, בשים לב להחלטת הממשלה וכן הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, שלפיהן השמאי הממשלתי הראשי הוא הגורם המדינתי היחיד המוסמך בתחום שומת המקרקעין. הדיונים המקצועיים בנושא טרם מוצו, ומעורבים בהם מנכ"לית משרד המשפטים, מנהל רמ"י והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי). הניסיון לייחס לשיח המקצועי היבטים פרסונליים הוא רכילותי, חסר בסיס ולא ראוי".

ההיבטים הפרסונליים של הסיפור נוגעים לכך שעיני, תושב ההתנחלות אלעזר, היה בעבר שמאי ראשי ברמ"י ומנהל מחוז ירושלים לתקופה קצרה. בדוח ביקורת פנימית ברמ"י, שעסק בתפקודו של עיני במכרז קרקע ביישוב אלפי מנשה, התגלו ליקויים ובמהלכו הופחת מחיר הקרקע במחצית. את תפקידו כמנהל מחוז ירושלים ברמ"י עזב עיני כעבור חודשים אחדים, לאור מה שהוגדר כ"קשיים ניהוליים". במאבק על תפקיד השמאי הממשלתי הראשי הוא זכה לתמיכה של בכירים במפלגת הבית היהודי, ובחודש יוני 2017 החליטה שרת המשפטים איילת שקד למנות אותו לתפקיד השמאי הממשלתי.

חלק מהטענות כלפי עיני מקורן בטיפולו בנושא שקשור לארגון אכסניות נוער בישראל (אנ"א), שביקש מרמ"י קבלת אישור לתוספת זכויות, בין השאר באכסניית נוער כרי דשא, על שפת הכנרת, והנושא השמאי היה תוספת השווי שיש לייחס לקרקע.

משה עיני, אחיו של אוהד עיני, היה אחד הבכירים בארגון אכסניות הנוער וניהל את אכסניית אגרון הגדולה בירושלים.

בשלב הראשון, שמאי רמ"י העריך את ערך השבחת הקרקע ב-1.219 מיליון שקל. בשלב השני, ארגון האכסניות הגיש השגה על ההחלטה, שנדונה בפני הרכב בראשות איריס כפרי, ראש תחום שמאות של רמ"י בצפון. בקשת האכסניות להפחתת הערך נדחתה. ההחלטה בהשגה הזו נמסרה באוגוסט 2016, ונקבע בה כי ערך ההשבחה הוא 1.5 מיליון שקל.

הארגון ביקש שוב להפחית את ערך הקרקע, והפעם בפני הערכאה הגבוהה ביותר בתחום השמאות, ועדת ההשגות.

השמאי הממשלתי עיני הציב את עצמו בהרכב ועדת ההשגות, יחד עם עו"ד מיכל כהן ועם השמאית המכריעה שושי שרביט שפירא. הדיון בוועדת ההשגות נערך באמצע נובמבר 2017, ובפרוטוקול נרשם: "בפתח הדיון ולטובת גילוי נאות הצהיר חבר הוועדה, מר אוהד עיני, כי אחיו הוא מנהל אכסניית נוער אגרון בירושלים, אשר בסוף החודש מתעתד לפרוש מאנ"א". בפרוטוקול נרשם שאיריס כפרי מרמ"י ביקשה שלא להביע עמדה לכאן או לכאן, ולאור הסכמה של נציג נוסף של רמ"י, "החליטה הוועדה כי אין מניעה, אישית או אחרת, מלדון בתיק במותב הנוכחי וכי ניתן לקיים את הדיון".

האח והאכסנייה

ועדת ההשגות של עיני החליטה כי תוספת הערך בקרקע היא לא 1.2 מיליון שקל ולא 1.5 מיליון שקל, אלא רק 615 אלף שקל בלבד. על כך העירה לאחרונה כפרי בכינוס שמאים, כי "זה לא בסדר שאוהד ישב בהחלטה שקשורה לאח שלו, והוא היה צריך לפסול את עצמו בלי לשאול אף אחד".

תגובת משרד המשפטים: "בפתח הדיון בוועדת ההשגות הודיע השמאי הממשלתי הראשי על תפקידו של אחיו. משלא הוצגה התנגדות של מי מהצדדים, לרבות נציגת רמ"י, החליטה הוועדה שאין מניעה מלדון בתיק בהרכב שנקבע. הדברים משתקפים היטב בפרוטוקול. מר עיני הדגיש בנוסף כי לא קיים קשר בין תפקידו של אחיו, שניהל אכסניה בירושלים והודיע על פרישתו לפני הדיון בוועדה, לבין ההשגות שהוגשו שעניינן אכסניות בבית שאן ובכרי דשא. יש לתהות מדוע עולה הטענה כעת, רק לאחר פרסום החלטת הוועדה".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "בתחילת הדיון הודיע אוהד עיני שאחיו ממלא תפקיד ניהולי באנ"א, ואין לו קשר לנכס שעמד בבסיס ההשגה, ושאל אם יש התנגדות שיכהן כחבר ועדה הדנה בהשגה. איריס כפרי, שמאית מרחב צפון ברמ"י, בחרה שלא להתנגד, ואוהד עיני נשאר בדיון כחבר ועדה מטעם השמאי הממשלתי".

גל עזיבות במשרד השמאי הממשלתי: "הזדמנות לרענון השורות ולהזרמת דם חדש"

אגף השמאי הממשלתי הראשי ספג לאחרונה גם גל פרישות של בכירים, שלדברי בכירים באגף יש בו מימד של מחאה והבעת אי אמון.

אייל מידן, סגן השמאי הממשלתי הראשי, שראה את עצמו מועמד לתפקיד השמאי הראשי, הודיע על פרישה אחרי מינויו של עיני ועזב. אור לוי, סגן השמאי הממשלתי הראשי, הזוכה להערכה מקצועית גבוהה, הודיע לפני שבועות אחדים על עזיבתו, ולדברי גורמים המקורבים לנושא על רקע תחושה של פגיעה במעמדו.

אסף אשכנזי, שהיה סגן מנהל מחוז ירושלים בשמאי הממשלתי ומועמד לתפקיד מנהל המחוז, הודיע על פרישה במה שנראה למכריו כחוסר נכונות לעבוד בכפיפות לעיני. רועי בן יהודה, שהיה שמאי מחוזי בירושלים הודיע לאחרונה על פרישה, וכנראה ייקלט כיועץ ברשות מקרקעי ישראל.

ממשרד המשפטים נמסר בעניין כי "העובדים אשר הודיעו על פרישתם, פרשו כל אחד מסיבותיו, כאשר ברקע לדברים תוכנית פרישה מיטיבה או רצון לפתח קריירה בשוק הפרטי. משרד המשפטים רואה בתחלופת עובדים תהליך טבעי, ואף הזדמנות לרענון השורות ולהזרמת דם חדש למערכת".