ועדת הפנים: תקנות להטלת קנסות מינהליים על עבירות בנייה

תקנות הן חלק מרפורמה באכיפת התכנון והבנייה שמוביל משרד ראש הממשלה • גובה הקנסות כפי שנקבע בתקנות עומד על בין 8,000 שקל ועד 300 אלף שקל, על-פי חומרת העבירה • לפני הקנס תינתן התרעה להסרת העבירה

עוד שלב ברפורמה למאבק בעבירות הבנייה: ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את התקנות שיאפשרו הטלת קנסות מינהליים על מבצעי עבירות בנייה.

נזכיר כי התקנות הן חלק מרפורמה באכיפת התכנון והבנייה שמוביל משרד ראש הממשלה. גובה הקנסות כפי שנקבע בתקנות עומד על בין 8,000 שקל ועד 300 אלף שקל, זאת על-פי חומרת העבירה. עוד נציין כי לפני הקנס תינתן התרעה להסרת העבירה.

במסגרת הדיון בוועדת הפנים חברי הוועדה לא הסכימו שבידי הפקח יהיה שיקול-דעת אם לתת התרעה, והוא יוכל להימנע מהתרעה לפני קנס רק במקרה שהיו בעבר התרעות חוזרות שלא קיבלו התייחסות.

"גם ראשי העיר של המגזר הערבי והדרוזי אינם מתנגדים למדיניות האכיפה", כך אמר בדיון יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש (ליכוד). "עם זאת, אנו ערים לכך שתוכניות המתאר המפורטות עדיין אינן מאושרות ברוב היישובים, ואנשים בנו מתוך מצוקת דיור אמתית, שלא ניתן לה מענה. שינינו את התקנות המקוריות, והורדנו חלק מהקנסות. איחדנו גם חלק מהקטגוריות. בנייה בין 75 מ"ר ל-100 מ"ר חייבה במקור קנס של 100 אלף שקל, ואנחנו החלטנו להוריד את גובה הקנס ל-50 אלף שקל. עשינו ריכוך רציני".

על-פי התקנות שאושרו, הקנסות יוטלו לפי מספר קטגוריות: עבירות בנייה ועבירות שימוש, עבירה באדמות מוגנות (חוף ים או שמורת טבע לדוגמה) ועבירות באדמות לא מוגנות, וכן לפי גודל המבנה. עוד נקבע כי עבירות למטרות מגורים יקנסו במחצית הקנס של עבירות למטרות מסחריות, תאגיד יקבל כפל קנס לעומת אזרח, קנס מינהלי על עבירת בנייה הוא חד-פעמי, וקנס על שימוש לא חוקי יכול להינתן אחת ל-4 חודשים.

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) אמר בדיון כי התקנות שאושרו בעייתיות לאור המצב הקיים בשטח: "התקנות נכנסות לתוקף עוד 6 חודשים. להוציא רישיון לוקח 5 שנים. לא ראיתי תוכנית מתאר אחת מפורטת שאושרה. יש אנשים שבנו בית, ולא נכנסו כשהחוק נכנס לתוקפו. הם גם שילמו קנס של 150 אלף שקל וגם צריכים לשלם שכירות, כי הם לא יכולים להיכנס לבית שבנו, והם לא יכולים להסדיר אותו, כי אין תוכנית מתאר. זה תקנות להוציא כסף מאנשים".

משה שגב מהסתדרות ההנדסאים אמר בדיון כי "אף אחד לא נתן את הדעת על מפקחי הבנייה. כל החוק בלתי ישים. אנו במשא-ומתן מול האוצר. אין מצב שהדבר הזה עובר כך".

נזכיר כי הרפורמה מתייחסת גם למפקחי הבנייה ומעניקה להם סמכויות נוספות לצד היקף עבודה נוסף. במקביל, התקנות אף מובילות לא פעם לעימותים בשטח בשל האפשרות להטלת הקנסות, ובשל כך מנסים מפקחי הבנייה לשנות את התנאים שלהם. יו"ר הוועדה, ח"כ קיש, אמר בהקשר זה כי "שוחחתי עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, שהבטיח לי להיכנס לעובי הקורה ולהבטיח שמפקחי הבנייה יקבלו את התנאים הנדרשים".

בסיום הדיון אמר ח"כ קיש כי "הקנסות הם כלי חשוב באכיפת חוקי התכנון והבנייה. עם זאת, צמצמנו מאד את הקנסות בבנייה למגורים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום לתקנות שאושרו ואמר: "לאחר שנים בהן תחום התכנון והבנייה התנהל כמערב פרוע, שמנו סוף להפקרות. הממשלה בראשותי הובילה רפורמה מקיפה בתחום האכיפה, והיום השלמנו את השלב האחרון שכולל קנסות מינהליים בסכומים חסרי תקדים לעברייני תכנון ובנייה. החוק חל על כולם ללא יוצא מן הכלל, גם כשמדובר בבנייה לא חוקית".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, שמשרדו קידם את הרפורמה, אמר היום: "הרפורמה שהעבירה הממשלה בנושא האכיפה, מאפשרת תגובה מהירה של הרשויות. נגמרו הזמנים בהם עד שהמערכת התפנתה לטפל בעבריין, כבר הושלמה הבנייה, ואוכלס המבנה. התקנות שאשרה היום ועדת הפנים משלימות את המהלך ההיסטורי".