בנק אגוד | בלעדי

אנטרופי: המשך עצמאות אגוד עלול לגרום נזק לבעליו

בחברת הייעוץ מעריכים כי אם המיזוג עם מזרחי טפחות לא יאושר, מניית אגוד עשויה לצנוח בעשרות אחוזים • "הבנק לא יכול להתייעל משמעותית"

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

חברת הייעוץ תומכת בעסקת המיזוג בין בנק אגוד  למזרחי טפחות , וחושבת שהיא טובה לכלל בעלי המניות של אגוד, כך עולה מעבודה שהכינה חברת הייעוץ שהגיעה לידי "גלובס".

אנטרופי התבקשה להכין הערכת שווי לבנק אגוד וחוות דעת על העסקה עבור בעלי מניות המיעוט של הבנק, במסגרת עסקת מכירתו לבנק מזרחי טפחות. אם הרכישה תצא לפועל, גם בעלי מניות המיעוט יצטרכו למכור את המניות שבידיהם במסגרתה.

באנטרופי חושבים שאם המיזוג לא ייצא לפועל, עלולות להיות לכך השלכות דרמטיות על שווי הבנק, וכי מניית בנק אגוד עלולה לצנוח בעשרות אחוזים. "המשך פעילותו העצמאית של אגוד, עלולה לגרום נזק משמעותי למחזיקי המניות כולם", כותבים באנטרופי. נציין כי מסתמן שהמיזוג אכן לא יאושר, לאור קשיים שמערימה בנושא רשת הגבלים עסקיים. החלטה רשמית בעניין צפויה בזמן הקרוב.

"הצעת הרכש של מזרחי טפחות משקפת תמורה אפקטיבית המשקפת פרמיה של עד 29% לעומת מחיר השוק הנוכחי של אגוד. לעומת זאת, ככל שלא תצא אל הפועל הצעת הרכש והבנק ימשיך לפעול באופן עצמאי, יצנח שוויו בעשרות אחוזים ומניית אגוד תיסחר בטווח של כ 12.5-16.5 שקל למניה", מעריכים באנטרופי.

בדוח נכתב כי, בין היתר, הנפילה במניה עלולה להיגרם גם מכך ששלמה אליהו, אחד מבעלי השליטה בבנק, יצטרך למכור את מניותיו. "קבוצת אליהו מחויבת למכור את החזקותיה באגוד. כישלון בהוצאת העסקה עם מזרחי טפחות אל הפועל עלולה לאלץ את קבוצת אליהו לממש את החזקותיה באופן שיביא 'ללחץ' נוסף על שווין של מניות אגוד", כותבים באנטרופי.

לפי הערכת השווי שביצעה אנטרופי, השווי של בנק אגוד עומד על כ-1.07 מיליארד שקל (הטווח המלא שמעניקה אנטרופי הוא 930 מיליון שקל עד 1.22 מיליארד שקל). לשם השוואה, שווי השוק של בנק אגוד עומד כיום על כ-1.27 מיליארד שקל. לעומת זאת, העסקה עם מזרחי טפחות נעשית לפי מכפיל הון של 0.6 המשקפים לאגוד שווי של כ-1.5 מיליארד שקל, כך שמדובר בשווי גבוה יותר מהערכת השווי של אנטרופי לבנק.

2 מיליארד שקל השקעה במחשוב

באנטרופי מסבירים כי שיקול חשוב בתמיכתם בעסקה הוא שבעלי השליטה בבנק לא נהנים מפרמיה במכירה. "לבעלי השליטה יש הבנה מעמיקה מהם האתגרים בפניהם עומד אגוד בשנים הקרובות, והסכמתם להצעת מזרחי טפחות, מבלי לקבל פרמיית שליטה, נותנת אינדיקציה טובה לכדאיותה הכלכלית", הם מציינים.

בעבודתה, מתייחסת אנטרופי לאתגרים העומדים בפני בנק אגוד אם יישאר בנק עצמאי. בחברת הייעוץ לא מאמינים שאגוד יוכל להציג שיפור משמעותי ביחסי היעילות החלשים שלו. "על אף שיפור ניכר ביחס היעילות בהשוואה לשנים קודמות, בהן הציג אגוד יחס יעילות בטווח של 80-90%, יחס זה עמד על 77% ב-2017. הקושי בשינוי הסכמי השכר בבנק והידוק הרגולציה אותה חווה מערכת הבנקאות הינן הסיבות העיקריות לכך שאנחנו מעריכים כי יהיה קשה לאגוד להוציא אל הפועל תכניות התייעלות משמעותיות, מעבר לתכנית הנוכחית", כותבים באנטרופי.

אנטרופי מתייחסת גם לאתגר בתחום המחשוב ולכך שהבנק צריך להקים מערכות מחשוב חדשה במקום שירותי המחשוב שהוא מקבל מבנק לאומי.

"ככל שלא תצא אל הפועל עסקת המיזוג עם בנק מזרחי טפחות, יצטרך בנק אגוד לבצע השקעות גדולות מאוד של לפחות 2 מיליארד שקל בתחום הטכנולוגיה", מעריכים בחברת הייעוץ.