סמנכ"ל השיווק של הוט: "פרטנר TV מעודדת צפייה פיראטית"

סמנכ"ל השיווק של הוט, נדב חנין, תוקף בראיון ב"גלובס" את שירותי הטלוויזיה של פרטנר, שלטענתו אינה חוסמת התקנת תוכנות פיראטיות ולא מצטרפת לארגון זיר"ה שנלחם בהן • פרטנר: "היה מצופה ממי שגובה מאות שקלים בחודש מלקוחותיה להיות יצירתית במציאת פתרונות לנטישה"

בחודשים האחרונים ניכרת תכונה סביב המונח המקצועי "באפר רייג'" (Buffer Rage) שהתפתח בארה"ב. המונח מתייחס לכעס שחווים צופי טלוויזיה המשודרת על גבי האינטרנט (OTT) באירועים המשודרים בזמן אמת, בעקבות השהיה מובנית של השידור.

הרשת מלאה בסרטונים הממחישים את הקיטוע או העיכוב בשידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט בצפייה ישירה. סביר להניח שהמחאה גם מתודלקת בין היתר גם על-ידי חברות הטלוויזיה המסורתיות בכבלים ובלוויין, שרוכבות על היתרון המובנה שיש להם בשידורים חיים.

בישראל המונח החדש מארה"ב עדיין לא תפס. נראה כי המשתמשים המקומיים רק מתחילים להפנים שלטלוויזיה המשודרת על גבי האינטרנט יש הרבה יתרונות שלחברות המסורתיות אין, ולא רק בגזרת המחיר, ושהשהיה מסוימת בשידור היא משהו שאי-אפשר להימנע ממנו וצריך להשלים איתו למי שרוצה את הטלוויזיה שלו על גבי האינטרנט.

את המשימה "לחדד" בארץ את ההבדלים בין המוצרים לקחה על עצמה חברת שידורי הלוויין yes. החברה העלתה קמפיין פרסומי התוקף את המתחרות החדשות שלה ומדגיש את יתרונותיה בחוויית הצפייה באירועי ספורט, לצד העושר התוכני שהיא מציעה ללקוחותיה וכו'.

גם חברת הכבלים הוט החליטה להדגיש את יתרונותיה על המתחרות האינטרנטיות שלה, אך בחרה למקד את מסריה בהשהיית השידור נטו, תוך שהיא מכוונת למשחקי המונדיאל המתקרבים. באסטרטגיה זו חושפת הוט את הבטן הרכה של שידורי הספורט אצל חברות הטלוויזיה המשדרות על גבי האינטרנט, תוך שהיא מייצרת קמפיין שלא מותיר ספק היכן כדאי לראות שידורי ספורט ובכלל אירועים טלוויזיוניים חיים.

בשיחה עם "גלובס", מסביר נדב חנין, סמנכ"ל השיווק של הוט, את הסיבה והרקע לקמפיין, ועל הדרך הוא גם מבקר בחריפות את המתחרות - בעיקר את פרטנר - על כך שהמוצר שלה מעודד צפייה פיראטית, ועל כך שהיא לא מצטרפת לזיר"ה, הגוף שפועל מטעם חברות הטלוויזיה למניעת צפייה פיראטית.

"בעולם רואים הבחנה מאד ברורה בין טלוויזיות המשודרות על גבי האינטרנט לטלוויזיות המסורתיות", הוא אומר. "חשוב להבין שמדובר בשווקים שונים, כי בניגוד למשל לשוק הסלולר, שאז נכנסו גולן והוט מובייל שהובילו לירידת מחירים על מוצר זהה - חברות הטלוויזיה האינטרנטיות באות בהצעות מחיר זולות בהרבה, אבל על מוצר שהוא אחר לגמרי ושונה בתכליתו.

"מדובר במוצר רזה מבחינת התוכן וגם פחות איכותי מבחינת איכות השידור. הטלוויזיות האינטרנטיות משתמשות באותה תשתית שהמחשבים, הטאבלטים והסמארטפונים שלנו משתמשים, ולכן לא ניתן להסתמך על מהירות שלה משום שהיא מושפעת מהמרחק מהמרכזייה, מהשימושים של השכנים ומכמות המשתמשים בבית.

"האינטרנט לא מצליח להחזיק מעמד, והוא לא עובד מספיק טוב לשידורי טלוויזיה. הדימוי שאנחנו תמיד נותנים זה הפקק באיילון. בסוף יש שעות עומס שכולם רוצים להשתמש בכביש, אבל אי-אפשר לזוז בו".

אתה לא חושב שזה קצת כמו לצאת נגד הקדמה הטכנולוגית כשאתה מציג את הדברים ככה?

"אנחנו לא המצאנו את הגלגל פה. בעולם הטלוויזיות האינטרנטיות פועלות כבר כמה וכמה שנים. יש מחקר שבצעה IBM בסוף 2017, שהראה שבעיות טכניות הן הבעיה המרכזית של חברות טלוויזיה OTT.

"הסקר הראה שרוב הצופים סובלים מבעיות של השהייה ועיכוב בשידורים. גם איכות השידור תהיה פחות טובה בגלל ה-K4. כאשר עושים סקרי עומק על שידורי הספורט, עולים נתונים מדאיגים על איכות הצפייה. יש חוסר אמון מאד גדול של צופי ה-OTT, והפתרונות האלה לא רלוונטיים להם".

זה מעניין מה שאתה אומר, כי זה נראה שהמגמה היא הפוכה בעצם. בכל זאת יש את נטפליקס, אמזון ועוד, והם רק צומחים כל הזמן. אתם בעצם תוקפים מגמה ברורה - למה?

"רוב האוכלוסייה בארה"ב בסופו של דבר עדיין מחוברת לשידורי טלוויזיה בכבלים או בלוויין. זה נכון שהביקוש לשירותי טלוויזיה דוגמת אמזון, נטפליקס וכו' בצמיחה, אבל בסופו של דבר רואים שבאופן מובהק מדובר במוצר משלים. כלומר, הלקוחות לא עוזבים את הטלוויזיה המסורתית. בסוף מרבית הלקוחות האלה מחוברים עדיין לכבלים וללוויין. זה מוצר משלים זה לא תחליפי.

"כשאתה מדבר על עולם ה-OTT, אתה רואה שהשוק של הכבלים והלוויין קטן ב-2.5% מ-2011. זה נכון שהן משקיעות בתוכן ועושות את זה טוב, אבל זה מוצר משלים. שני שליש מהלקוחות האלה ממשיכים להיות מחוברים ללוויין ולכבלים".

אז הקמפיין נועד לחדד את ההבדלים רק בספורט ושידורים חיים? זה יחזיק מים?

"בראש ובראשונה הקמפיין מכוון לשידורים חיים. זו בעיה בישראל ובכל העולם. לדוגמה, רק באירוויזיון האחרון היה דיליי בינינו לבין החברות המתחרות של שתי דקות".

אז מה שאתה אומר זה שהצרכן הישראלי לא הפנים את ההבדל?

"אני חושב שזה לאט-לאט תופס תאוצה' ואתה רואה את זה ברשת והרבה מאד שיח סביב העניין הזה. תבין מה זה אומר דרך הזכייה של נטע באירוויזיון. הצופים אצל חברות ה-OTT ראו את הזכייה בעיכוב של שתי דקות ויותר. זה כבר נהייה לא רלוונטי ומאד מתסכל, כי חלק מהצופים כבר קיבל פוש או קיבל הודעה שנטע זכתה, ועדיין לא ראו את זה אצל המתחרות האינטרנטיות".

יש פערים בין המתחרות החדשות?

"כן יש פערים. בקמפיין רואים את הפער מול סלקום ופרטנר, שאצלן זה יותר חמור".

גם yes ניסו לטפל בנושא הזה, מה אתה אומר על מה שהם עשו?

"כן, הם תקפו לכל הרוחב, אבל אנחנו עכשיו מתמקדים בהשהיה לקראת המונדיאל. בסוף בספורט התוצאה מאוד משמעותית. תחושת התסכול Buffer Rage ממש חזקה. זה משהו שהוא משמעותי לחובבי ספורט או לשידורים ישירים כמו 'האח הגדול'. בסוף מדינת ישראל נמצאת באיזו מציאות ביטחונית מסוימת, ולקוחות הוט מקבלים התראות מובנות על אירועים ביטחוניים באופן מיידי".

הוט עד עכשיו התמקדה בקמפיינים המדגישים את היצירה המקורית. מה קרה עכשיו?

"היצירה היא לא חלק מהקמפיין, אבל בסוף יש גם פערים מהותיים בתחום התוכן, ואני אומר לך שהממשלה בוחרת להעלים עין, וצריך להיות מגרש משחקים שוויוני. זה משהו שהוא חשוב וקריטי, ואני אגיד לך משהו לגבי השידורים הפיראטיים, זה אבסורד שחברה שמספקת טלוויזיה על גבי האינטרנט בישראל מאפשרת צפייה בתוכן פיראטי על הממיר שלה".

בגלל הממיר הפתוח?

"אין לי בעיה עם ממיר פתוח, אבל כאשר חברה מאפשרת להתקין על הממיר שלה תוכנות פיראטיות כמו קודי, זו בעיה. יש חברות שמחריגות את זה. חלק מהחברות האלה אפילו מעודדות את הצפייה בתוכן הפיראטי, וזו פגיעה ישירה ביצירה הישראלית".

יש הבדל מהבחינה הזאת בין הממיר של פרטנר ובין הממיר של סלקום?

"אנחנו יודעים שסלקום לא מאפשרת התקנה של תוכנות פיראטיות על הממיר שלה. אנחנו גם יודעים שהרבה מאוד מהלקוחות בטלוויזיות האינטרנטיות צופים בתוכן פיראטי. זה נזק של מאות מיליוני שקלים בשנה לתעשייה הישראלית".

פרטנר וסלקום חברות בזיר"ה?

"סלקום הצטרפה, פרטנר לא. זו שאלה אגב, למה לחכות? אם אתם מבינים את החשיבות, אז בואו תעזרו לנו במאבק הזה. זה אבסורד".

גורמים בפרטנר מסרו בתגובה כי "הוט בהיסטריה מהנטישה ההמונית של הלקוחות שלה לפרטנר TV. היה מצופה ממי שגובה מאות שקלים בחודש מהלקוחות שלה על שירות נחות, להיות יצירתית במציאת פתרונות לנטישה. אנחנו מזמינים את לקוחות הוט שנמנע מהם לצפות במונדיאל ב-4K, להצטרף ללקוחות פרטנר TV ולהרגיש איך זה להשתחרר מכבלים של חברה שמתעסקת במתחרות במקום בלקוחות שלה.

בסלקום מסרו בתגובה כי "הוט בלחץ. סלקום תשדר את המונדיאל באמצעות עידן פלוס, ללא דיליי ובאיכות HD. הדיליי היחיד הוא של הוט בהבנת צורכי הציבור בעולם החדש. אין זה פלא שהלקוחות בורחים מהוט".