בדלתיים סגורות: מה יש לפרקליטת מחוז ת"א לשעבר להסתיר?

עו"ד רות דוד תעיד היום במחוזי בת"א במשפטו של יאיר ביטון, הנאשם במסגרת חלקו בפרשת רונאל פישר בעבירות שיבוש הליכי משפט וקבלת חומר חקירה משטרתי • עדותה תהיה אסורה לפרסום עד לאחר שתסיים להעיד במשפט המקביל המתנהל נגדה ונגד עו"ד פישר במחוזי בירושלים

עו"ד רות דוד / שלומי יוסף
עו"ד רות דוד / שלומי יוסף

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, טלי חיימוביץ', נעתרה לבקשת פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר, עו"ד רות דוד, כי עדותה היום (ג') במשפטו של יאיר ביטון, מבעלי חברת ב.יאיר, תישמע בדלתיים סגורות.

עוד קבע בית המשפט כי פרסום עדותה של פרקליטת המחוז לשעבר יידחה עד לסיום עדותה בתיק הפלילי המתנהל נגדה בבית המשפט המחוזי בירושלים על חלקה בפרשת רונאל פישר

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) התנגדה לכך שעדותה של דוד תישמע בדלתיים סגורות ושייאסר לפרסם את עדותה. בנימוקיה לבקשה ציינה בין היתר הפרקליטות את אינטרס הציבור וזכות הציבור לדעת מצד אחד ואת העובדה שיינתן לדוד "חיסיון שימוש", שימנע שימוש בעדותה במשפט נגדה בירושלים.

על קצה המזלג נזכיר כי עניינה של פרשת רונאל פישר הוא במידע ובחומרים סודיים שהדליף קצין המשטרה ערן מלכה לעו"ד פישר, שמצידו סחר בהם לכאורה.

בכל הקשור לרות דוד שתעיד היום בדלתיים סגורות, הפרקליטות מייחסת לה בכתב האישום 3 אישומים המהווים תתי-פרשיות בפרשה הגדולה.

האישום הראשון והרלוונטי לענייננו קרוי בכתב האישום שהוגש נגד יאיר ביטון (ומספר אחרים) - "פרשת יאיר ביטון".

היום צפויה רות דוד להעיד על חלקה בפרשה זו, ובתוך כך להתייחס לטענת הפרקליטות כי חומר סודי שהודלף לידי עדת המדינה ע' (מזכירתו של עו"ד רונאל פישר), שימש בפועל את רות דוד ואת עו"ד רונאל פישר, בשעה שהכינו את הקבלן יאיר ביטון לחקירתו העתידית במשטרה. ההכנה לחקירה, לפי המידע שנחשף, התקיימה בבודפשט בכלל, בהשתתפותם של פישר, דוד וביטון.

בכל הנוגע לביטון, נגדו הוגשו מספר אישומים, כאשר מלבד האישום של שיבוש מהלכי משפט וקבלת חומר חקירה שהושג בפשע, הוגש נגדו ונגד החברה הציבורית ב.יאיר בראשה הוא עומד, כתב אישום חמור המייחס להם לכאורה סיוע לארגון הפשע של יצחק אברג'יל, בין השאר, לצורך הלבנת הון.

לפי כתב האישום שהוגש נגד ביטון, במהלך השנים התפתחה בינו ובין אברג'יל מערכת יחסים חברית, במסגרתה נקשר הקשר הפלילי האסור. לטענת הפרקליטות, בשנת 2007, קשרו אברג'יל וביטון קשר, יחד עם נאשמים נוספים בכתב האישום, אשר לפי האישומים העבירו לכאורה כספים לאברג'יל ולגורמים מטעמו, בדרכי מרמה, באמצעות חברת ב. יאיר.

אם נחזור לפרשת יאיר ביטון ולדרך שבה תעיד דוד, נראה כי השופטת חיימוביץ' ניסתה ליצור איזון בין הצורך בשמיעת עדותה המלאה והמפורטת של רות דוד לצורך הכרעתה בפרשה, ובין שמירה על זכותה של דוד כי ההליך המתנהל נגדה בפני בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט משה סובל) יישאר הוגן ולא "מזוהם".

בהתאם, בית המשפט הורה על סגירת דלתות בית המשפט ומתן צו איסור פרסום זמני לעדות, כאשר בהקשר זה צוין בהחלטת בית המשפט כי המשמעות של מתן הצו כמבוקש איננה מניעת העיון בעדות, אלא דחיית מועד פרסומה בלבד.

בין אם בדלת סגורה ובין אם בדלת פתוחה, רות דוד תעיד היום בבית המשפט המחוזי. במסגרת העדות תפעל הפרקליטות להביא את הפרקליטה לשעבר לחזור על ההודעות שנגבו ממנה במהלך החקירה המשטרתית בעניינה בדגש על פרשת יאיר ביטון.

לפי הפרקליטות, עדותה של רות דוד מצומצמת ביחס למסגרת הדיון של המשפט בירושלים, שכן לפי הפרקליטות, עדותה אינה נדרשת להוכחת אשמתו של יאיר ביטון בעבירות של שיבוש מהלכי משפט וקבלת נכסים שהושגו בפשע.

מכל מקום, בית המשפט המחוזי בתל-אביב העניק לעדותה של רות דוד "חיסיון שימוש", במובן זה שעדותה של דוד לא תשמש כראיה במשפט המתנהל נגדה אצל השופט סובל.

חרף ההיגיון העומד מאחורי החלטת השופטת חיימוביץ', עד עתה וככל שידוע ל"גלובס", זוהי הפעם הראשונה שיתקיימו בתיק דיונים בדלתיים סגורות, כאשר עד היום לא נהנו עדים אחרים מהפריבילגיה לה תזכה רות דוד.