סוללות - הפתרון לאגירת אנרגיה

ניהול נכון של משק הסוללות יכול לעודד מיחזור וגם לסייע למשק החשמל

מפעל לייצור סוללות של טסלה, ג'יגה פקטורי / צילום: ג'יימס גלובר
מפעל לייצור סוללות של טסלה, ג'יגה פקטורי / צילום: ג'יימס גלובר

ישראל נמצאת בפיגור רב ביישום טכנולוגיות אנרגיה ירוקה. קידום אנרגיה מתחדשת, התייעלות אנרגטית וייצור אנרגיה מפסולת מתעכב בישראל כבר עשור ויותר ובמדינות המפותחות נמצאות במקום אחר לגמרי. כעת, מתחיל לגדול הפער גם בכל הקשור לקידום תחבורה חשמלית.

המהפכה של השנים האחרונות, בעיקר בתחום האנרגיה הסולארית וכעת גם בתחום הרכב החשמלי, משנה את כללי המשחק. בתחשיב נכון שני התחומים כבר מקימים תועלות משקיות שמצדיקות את ההשקעה הלאומית. זאת, לצד תועלת ליזמים, ליישובים המיישמים וגם לצרכנים הסופיים. כבר לא מדובר בסובסידיה, אלא בכלכלת שוק צומחת.

התחבורה החשמלית נמצאת ערב פריצה עולמית. כמעט כל יצרניות הרכב הציגו יעדי מעבר לחשמל וחלק כבר הודיעו על הפסקת ייצור רכבים דלקיים. שרי אנרגיה ברחבי הגלובוס, וגם בישראל, כבר הצהירו על במות כי יפסיקו לייבא רכבים דלקיים. פער העלות בין הרכב החשמלי לדלקי מצטמצם וקרוב לנקודת האיזון. העולם מתקדם וכולם רוצים להיות שם.

כיצד ניתן לקדם בישראל תחבורה חשמלית כאשר ברור מראש שקידום כזה יפחית את הכנסות המדינה מהבלו על הדלק, יחייב השקעות ממשלתיות גבוהות בתשתיות טעינה ובעיקר כיצד עושים זאת במדינה שמצאה גז טבעי ואינה יכולה לייצא אותו ואשר עסוקה בימים אלו בקידום תחבורה מונעת גז.

הפתרון למצב הישראלי עובר דרך תחום האנרגיה המתחדשת ובעיקר דרך אנרגיה סולארית. במשך שנים מומן ייצור החשמל הסולארי דרך תעריף החשמל, מה שהוביל לייקור חשבונות החשמל לצרכנים. זו הסיבה שישראל הגיעה לאחר עשור ל-3% בלבד של ייצור אנרגיה מתחדשת, בתחתית דירוג מדינות ה-OECD. אבל כעת הצניחה הדרמטית בעלויות המערכות הסולאריות מאפשרת ליזמים להציע במכרזי המדינה מחיר של כ-20 אג' בלבד לקוט"ש, זול משמעותית מייצור בתחנות הכוח הדלקיות.

מדובר במהפכה עולמית שתשטוף את מדינות השמש, כמו ישראל, וגם תשפיע לטובה גם על יוקר המחיה. אולם עקב אכילס של האנרגיה הסולארית הן שעות החושך, לאחר השקיעה, אז יש צורך בהפעלת תחנות כוח דלקיות לגיבוי וגם אם האנרגיה הסולארית מנצחת במחיר את הייצור הפוסילי, היא צריכה פתרונות אגירה.

חלק מהפתרון נמצא ברכב החשמלי, בסוללת הרכב ובקידום נכון הוא עתיד להזניק את שני התחומים החשובים יחדיו. סוללות הטעינה החשמלית מוחלפות ומוצאות מהרכבים החשמליים, בתפוקה של 70%-80%. הסוללות המשומשות מקצרות את טווח הנסיעה של הרכב החשמלי אך הן מעולות לאגירת חשמל ובמקום מפגע שמצריך טיפול הן יכולות להפוך למשאב. אם המדינה תשכיל לקדם תקציבים להטמעת תחבורה חשמלית אשר יתבססו על התחייבות להחזר הסוללות לשימוש ברשת החשמל, אזי ישראל תוכל להדביק את הפער מול העולם המפותח ואף להפוך למדינה מובילה בשני התחומים, תחבורה חשמלית ואנרגיה מתחדשת.

ניהול הסוללות יאפשר למנהל רשת החשמל למקם אותן בהתאם לצורכי הרשת ובסוף חיי הסוללות תוכל המדינה לדאוג למיחזור. לסיכום, ישראל צריכה ויכולה להוביל את העולם ולהיות "נורווגיה הבאה" של תחום הרכב החשמלי. זה אפילו מתחייב ממדינה שרוצה להוביל את מהפכת הרכב האוטונומי. עכשיו כל מה שנדרש הוא מנהיגות לאומית אמיצה, חכמה וירוקה.

■ פרנס הוא מנכ"ל ומייסד איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל. 
■ ד"ר וינשטוק היה בעבר מנהל מינהל החשמל במשרד האנרגיה.