מפרק קבוצת אור מבקש להפחית את החוב לרשות המסים

עו"ד איתן ארז מבקש להעביר את הכסף שייחסך לנושים של ענבל אור

ענבל אור / צילום: איל יצהר
ענבל אור / צילום: איל יצהר

מפרק קבוצת ענבל אור והמנהל המיוחד לנכסי אור, עו"ד איתן ארז, הגיש הבוקר (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב את הדוח המסכם החמישי במספר, המפרט את פעילות המפרק שנעשתה במהלך השנה האחרונה.

בדוח מציין ארז כי במהלך דצמבר 2016 התקבלו אצלו שומות מס שונות, לרבות לרשות המסים ולמע"מ, שהוצאו לקבוצת ענבל אור לרבות אור אישית, המגיעות לעשרות מיליוני שקלים. המפרק מציין כי מעיון בשומות ניתן להשיג לפחות על חלקן, וכי למפרק ולנושים יש "אינטרס ברור להפחית את גובה חיובי המס על-מנת להקטין את החוב אותו דורשת רשות המסים ביחס לקבוצה ולאור אישית, דבר שישפיע ויועיל למען הנושים הרגילים".

המפרק הגיש בקשה לשכור את שירותיו של משרד רואי החשבון שיף הזנפרץ ושות' על-מנת לבחון את השומות וכן את משרד רואי החשבון שקל על-מנת לבחון הגשת ערעורים על שומות שנקבעו, לרבות שומות מע"מ, ומשרדים אלה בוחנים לדבריו כיום את השומות.

עוד עולה מהדוח כי במאי 2017 אישר בית המשפט מכירת שתי דירות שבבעלות אור בפרויקט "אור על הפארק" ברמת-גן, הכולל פנטהאוז בקומה 26 תמורת 6 מיליון שקל ודירת 5 חדרים בקומה 12 תמורת 2.3 מיליון שקל. בפרויקט נוסף בארלוזורוב 13 ברמת-גן, אישר בית המשפט מכירת זכות לרכישת דירת פנטהאוז בקומה 9 תמורת 1.5 מיליון שקל, וזכות לרכישת דירת מגורים בשטח 89 מ"ר ומרפסת בקומה ראשונה תמורת 650 אלף שקל. המחירים כוללים את עלות הקרקע בלבד, ולא כוללים את עלות הבנייה. בהקשר לפרויקט זה ציין המפרק כי החברה הקבלנית "אגדים" שעמה התקשרה הקבוצה לביצוע הפרויקט נקלעה להקפאת הליכים.

מועד הגשת ההצעות נדחה

את המגרש המפורסם ברחוב זבוטינסקי 102-104 ברמת-גן, שלהתנהלותה של אור בהקשר לפרויקט זה הייתה תרומה ניכרת לתדמיתה ומצבה, פרסם המפרק למכירה, אך על-פי הדוח, טרם התקבלו הצעות לרכישת המגרש, והוא נאלץ להאריך את מועד הגשת ההצעות לרכישתו.

בפרויקטים נוספים כמו חורגין 3-5 ברמת-גן ושדרות הילד 3 ברמת-גן, צצו מחלוקות משפטיות, שחלקן נוגעות לבעלי הקרקע, חברי קבוצת הרכישה והמפרק, על רקע העובדה כי העסקאות לרכישת המגרשים בתקופת שאור הייתה פעילה לא מומשו, מה שהוביל גם לפרישה של חלק מחברי הקבוצה, ובחלק מהמקרים לדרישה של בעלי הקרקע לבטל את ההסכמים. על רקע מחלוקות אלה, מתאר המפרק ניסיון להביא לפשרה בין הצדדים ואף לפנות לערכאות משפטיות.

בפרויקט "מציצים" ברחוב הושע 18 בתל-אביב מתנהל עדיין הליך בין שלי נרקיס לבין יתר חברי הקבוצה, ובפרויקט "מגדלי הצעירים" בתל-אביב, שבו לבנותיה הקטינות של אור יש שתי דירות מגורים, מתנהל הליך חסוי בבית המשפט לענייני משפחה למכירת הדירות, ואף בוצעה התמחרות לצורך רכישתן. אלא שמדוח המפרק עולה כי הזוכים חזרו בהם, וככל הנראה יתקיים הליך נוסף.

בפרויקט ברחוב פוריה 5 בתל-אביב, אישר בית המשפט מכירת זכות לרכישת פנטהאוז תמורת 2.5 מיליון שקל המשקף עלות קרקע בלבד, ובפרויקט ברחב הל"ה 52 בגבעתיים נמכר פנטהאוז בבעלות אור תמורת 3.2 מיליון שקל. בפרויקט ברחוב בן-אליעזר 12-14 ברמת-גן נמכרה דירת 5 חדרים ב-1.9 מיליון שקל. כמו כן, פנטהאוז במגדל הטייסים בנווה יהושע ברמת-גן נמכר ב-3.2 מיליון שקל, ופנטהאוז ברחוב הסנה 14 ברמת-גן נמכר תמורת 2.5 מיליון שקל. בנוסף, פנטהאוז בריינס 52 בגבעתיים נמכר ב-4.2 מיליון שקל.

"ההתנהלות מול אור בעייתית"

המפרק מציין בדוח כי ביצע חקירות רבות של גורמים שקיימו פעילות עסקית עם אור, לרבות אור עצמה, אך טוען כי אור אינה משתפת פעולה עמו, כי התנהלות מולה בעייתית, וכי היא אינה מיוצגת. על כן הגיש נגדה עו"ד ארז 4 בקשות לביזיון בית משפט.

לטענת המפרק, הבקשות הוגשו בין היתר כי אור לא עומדת בדרישת בית המשפט לשלם 5,000 שקל לחודש לקופת הכינוס, וחובה בעניין הגיע ל-50 אלף שקל. "לדאבונו של הח"מ נכון למועד הגשת הדוח, החייבת איננה מגישה דוחות דו-חודשיים כנדרש ואיננה משלמת את התשלומים החודשיים שהושתו עליה".

באוגוסט 2016 הורה בית המשפט המחוזי על מתן צו פירוק קבוע לקבוצת החברות של ענבל אור, על מתן צו כינוס נכסים קבוע לנכסיה של אור ועל מינויו של עו"ד ארז כמנהל מיוחד לקבוצת החברות ולנכסיה.