רכב | ככה נראית הבועה הסינית של תעשיית הרכב

בשנים האחרונות צצות בסין שלל יצרניות רכב אלמוניות בשיטת הסטארט-אפ ומגייסות הון עתק על בסיס תוכניות מעורפלות • מדור הרכב של G

דמיינו לעצמכם שערב אחד, בעת בילוי בפאב עם חברים, אתם מחליטים להקים סטארט-אפ חדש לייצור רכב. לא סיפור גדול: שוכרים את השירותים של חברות הנדסה ועיצוב קבלניות שתייצרנה עבורכם איזה אב-טיפוס מושך קהל; מציידים את הרכב בהנעה חשמלית שהיא גם אופנתית, גם סביבתית וגם חוסכת את כאב הראש להשיג מנוע "אמיתי"; ובונים תוכנית עסקית שבתוכה משובצות היטב מילות מפתח כמון "קישוריות לענן", "ייצור חכם" ו"הנעה אוטונומית", ויוצאים לגייס משקיעים.

אם הייתם במערב, קרוב לוודאי שהיו מראים לכם את הדלת. כולם יודעים כמה קשה לעשות כסף בתעשיית הרכב וכיצד הענף נשלט על-ידי ענקים עם יתרונות לגודל. אבל בסין, בימינו, הסיפור שונה לחלוטין. המדינה נמצאת בטירוף של השקעות בתחום ה-IT והרכב החכם, בעידוד פעיל של הממשלה. הוסיפו לכך עודף אדיר של נזילות בענפי התעשייה, המסחר וה-IT, שמחפשים אפיקי השקעה, מיליארדרים חדשים ושוחרי סטטוס ואת "אפקט טסלה", וקיבלתם בועה רצינית, שמזרימה סכומי עתק ליצרניות רכב מתחילות.

בתערוכת בייג'ין, שנערכה באפריל, צפו על פני השטח שלל חברות אלמוניות כאלה, שהצליחו לגייס בשנים האחרונות מיליארדי דולרים וכעת צריכות להציג קבלות. הנה כמה דוגמאות.

קינטאו מוטור: אקזוטיקה חשמלית ב-110 אלף דולר

המרוץ אחרי עצמאות ותהילה לא פוסח על חברות הנדסה סיניות "אפורות", שסיפקו עד היום שירותי פיתוח, עיצוב וניסוי רכב ליצרנים אחרים. אחת מהן החליטה להשיק לפני כשנתיים סטארט-אפ חדש בשם Qiantu Motor שיתמקד בפיתוח מכוניות ספורט אקזוטיות וחשמליות.

בשנתיים האחרונות הציגה החברה כמה אבות טיפוס והשנה בתערוכה היא הציגה את הדגם הסדרתי K50, שבכוונתה להתחיל לייצר באמצע השנה בסין עם מחיר התחלתי לצרכן של, נא לשבת, 110 אלף דולר ליחידה. למכונית שמזכירה קצת אאודי R8, יש שלדת אלומיניום, גוף מחומרים מרוכבים ושני מנועים חשמליים - אחד קדמי ואחד אחורי - עם הספק משולב של 408 כ"ס ומומנט של 65 קג"מ. לטענת היצרנית, היא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות ולהגיע לטווח של 300 ק"מ, אם כי החברה לא מסרה באילו סוללות מדובר. בשלב מאוחר יותר תצטרף אליה גם רודסטר וגם מכונית ספורט קומפקטית חשמלית, שתהיה נגישה יותר, יחסית.

לא בטוח כמה לקוחות יש למכוניות ספורט בתקציב כזה בסין, אבל החברה עמלה על הקמת מפעל ייצור חדש לגמרי עם תפוקה של 50 אלף מכוניות בשנה, שתצמח בתוך שנתיים ל-500 אלף בשנה.

אף שכסף לא חסר ל-WM, מייסדיה הודיעו לאחרונה על כוונות להנפיק את החברה בשוק ההון האמריקאי. הרבה אמביציות, כראוי לחברה ששמה המלא הוא Weltmeister (אלוף עולם בגרמנית) ושמו הפרטי של אחד משני המייסדים הוא נפוליאון. באמת שלא המצאנו את זה.

סינגולאוטו: מאפס ל-600 מיליון דולר ב-3 שנים

קרוב לוודאי שרוב קוראינו מעולם לא שמעו על חברת ZHICHE AUTO הסינית, או אפילו על שם המותג האנגלי והקליט שלה "SINGULAUTO". אבל היצרנית הצעירה הזו היא תוצר קלאסי של עידן הרכב-טכנולוגיה הסיני.

הסטארט-אפ הוקם יש מאין ב-2014 עם הצהרת כוונות די מעורפלת, אבל אופנתית, על פיתוח "מכוניות אינטר-מקושרות" ו"מערכות הנעה אלטרנטיביות, מערכות קישוריות לענן ומכוניות אוטונומיות ביחד עם עיצובים שמבוססים על אתרי שיתוף המונים".

החברה הציגה בעת הקמתה רק שני אבות טיפוס, ועדיין הצליחה לגייס די בזריזות 600 מיליון דולר. עם הכסף הזה בקופתה, היא שכרה את שירותיו של נשיא חברת סחר סינית ענקית למשרת מנכ"ל החברה, יצרה קשר עם חברת הנדסה יפנית שמתמחה בייצור רכבי מרוץ חשמליים ושכרה את המעצב הראשי של פיז'ו סיטרואן לשעבר בסין.

לצורך הייצור, חתמה החברה על הסכם קבלני עם יצרן סיני קיים, ששמו לא נמסר, שהתחייב להשקיע יחד איתה 1.2 מיליארד דולר כדי לייצר 200 אלף מכוניות בשנה החל מתחילת 2018. שכחנו משהו? אה, כן, המכונית. בתערוכת בייג'ין היא הציגה קרוס-אובר חשמלי עם "דלתות התאבדות" שנפתחות לצדדים.

הרכב, IS6, הוצג בתור "מתחרה לטסלה 3" עם מנוע חשמלי וטווח שיכול להגיע עד 400 ק"מ בהתאם לאופציית הסוללות. כל זה במחיר של 40-30 אלף דולר. אורכו של הרכב כ-4.9 מ', יש לו חמישה מושבים וכמובן לוח מחוונים דיגיטלי עם פיקוד משני דמוי טאבלט אנכי כמו אצל טסלה בגודל של לא פחות מ-15.6 אינץ'. יותר מזה אנחנו לא צריכים.

הייבריד קינטיק: עיצוב איטלקי, שאיפות גלובליות

חברת הייבריד קינטיק משכה לא מעט תשומת לב בתערוכת ז'נבה האחרונה כשהציגה רכב תצוגה על בסיס מכונית ספורט מרהיבה. בתערוכת בייג'ין היא כבר ניגשה לעסקים עם השקה של שני דגמים כמעט סדרתיים: מכונית ספורט-יוקרה ו-SUV גדול ויוקרתי.

לשני הדגמים יש ניחוח איטלקי, ויש מי שיאמר ישירות דמיון רב למזראטי, אולי בגלל שעל העיצוב חתום סטודיו פינינפארינה. החברה עצמה היא שלוחה של קונצרן שבסיסו בהונג קונג ועוסק, בין השאר, בפיתוח אוטובוסים חשמליים ופעיל בתחומים הנדסיים נוספים.

על המכוניות עצמן לא נמסרו הרבה פרטים פרט לכך שיהיה להן "מאריך טווח" שיאפשר להן לנוע עד 1,000 ק"מ בין טעינות וכמובן חיבור חכם לרשת האלחוטית ובמקביל אפשרות להשתמש בחשמל האגור בהן ולהזרים אותו לשימוש ביתי או לרשת הארצית. החברה עצמה נסחרת בבורסה בהונג קונג וחנכה בשנה שעברה את אבן הפינה למפעל מתקדם שאמור לייצר כ-200 אלף מכוניות בשנה. על הכוונת שלה נמצאים לא רק שוק הרכב הסיני אלא גם ארצות הברית ואירופה. נחכה ונראה.

EX5: אליפות העולם בשאפתנות (עם מובילאיי בפנים)

אם הייתם רואים ברחוב את הקרוס-אובר הסיני החדש EX5 מבית WM, ספק אם הייתם נותנים בו מבט נוסף. זהו עוד SUV ידידותי לעין עם עיצוב גנרי למדי שמזכיר שלל כלים אחרים מתוצרת יפן וקוריאה. גם המפרט שלו הוא לא מה שטרם ראינו - אורך של 4.6 מ', בסיס גלגלים של 2.7 מ', מנוע חשמלי בהספק 218 כ"ס, שמשודך למערך סוללות מודולארי שאמור לספק לו טווח של 300 עד 460 ק"מ בין הטענות שאורכות כ-10.7 שעות.

אבל החברה, שניצבת מאחורי הרכב החשמלי הזה - שהוא כרגע הדגם היחיד בליין שלה - גייסה לא פחות מ-1.2 מיליארד דולר מאז הקמתה ב-2015 כאשר ברשימת המשקיעים ניתן למצוא חברות ענק סיניות מעולם הטכנולוגיה כמו באידו ו-TENCENT לצד כמה קרנות סיניות ובינלאומיות גדולות ומכובדות.

לחברה אין עדיין רשת הפצה ובמקומה היא אימצה מודל שיווק "מהיצרן לצרכן" נוסח טסלה וטוענת שהיא תספק את כלי הרכב לביתו של הצרכן בתוך 21 יום ממתן ההזמנה במקביל לפתיחת "מרכזי שירות" חדשניים. לא חסרים לה גם גימיקים טכנולוגיים אופנתיים כמו לוח מחוונים מבוסס טאבלט עם חיבור לענן, חיישן זיהוי פנים לפתיחת הדלתות ואפשרות להשתמש בסוללת הרכב כדי לספק כוח למכשירי חשמל חיצוניים.

החברה גם השקיעה חלק מכספי ההנפקה בהקמת "פארק תעשייתי חכם" עם "ייצור חכם, לוגיסטיקה חכמה ושטח ניסויים לרכב אוטונומי" בעל קיבולת ייצור של עד כ-200 אלף כלי רכב בשנה. יש לה אפילו נקודה ישראלית: לחברה הסכם שיתוף פעולה עם מובילאיי לניסוי והטמעת הצ'יפ של החברה ברכב אוטונומי עתידי שלה.