הצעת חוק: מסלול השקעה אלטרנטיבי למוכרי דירות להשקעה

על פי נוסח הצעת חוק שתעלה לאישור ועדת השרים לחקיקה בחודש הקרוב, בעלי דירות להשקעה (דירה שניה בבעלות ומעלה) יוכל למכור הדירה ולפתוח חשבון השקעה ייחודי שיוכל ליהנות מדחיית תשלום המס על רווחי הון

רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי
רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי

הצעת חוק פרטית שהגיש יו"ר סיעת כולנו חבר הכנסת רועי פולקמן מציעה מסלול אלטרנטיבי להשקעה למי שימכור דירה שניה ומעלה שבבעלותו. מדובר בהצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת ועתידה לעלות לאישור ועדת שרים לחקיקה בחודש הקרוב.

על פי נוסח הצעת החוק, בעלי דירות להשקעה (דירה שניה בבעלות ומעלה) יוכל למכור הדירה ולפתוח חשבון השקעה ייחודי שיוכל ליהנות מדחיית תשלום המס על רווחי הון. נדגיש כי הטבה זו מוגבלת על פי הצעת החוק לסכום של עד 2.5 מיליון שקל. עוד נציין כי מכירת הדירה לא תהיה פטורה ממש שבח וחשבון ההשקעה החדש יהיה חייב במס רווחי הון בגובה 25%.

הרעיון לאפשר למשקיעי הנדל"ן אלטרנטיבה נוספת להשקעה אינו חדש. כבר במסגרת מס דירה שלישית נכלל מנגנון דומה שהציע למוכרי דירות להשקעה פתיחת קופת גמל מוטבת כדי לדרבן משקיעים למכור הדירות ולהזרימן לשוק לטובת מחוסרי הדיור. עם זאת, מס דירה שלישית, שכזכור נפסל על ידי בגצ, גם העמיד במקביל איום משמעותי על בעלי הדירות להשקעה בדמות מס משמעותי. כעת הצעת החוק מעניקה רק הטבה ללא איום בצידה שהיה מדרבן משקיעים למכור.

חבר הכנסת פולקמן אמר הבוקר (ה') בשיחה עם "גלובס" כי מדובר "באלטרנטיבה נוספת להשקעה כדי לתמרץ משקיעים למכור את הדירות. לא מדובר בקופת גמל כמו במס דירה שלישית אלא בחשבון השקעה תחרותי לשוק ההון. אומנם איום מס דירה שלישית לא קיים אבל בשנים האחרונות העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה כמו גם צעדים אחרים שאישרנו מקשים על המשקיעים ועכשיו הצעד הנוכחי יאפשר להם גם הטבה ותמריץ נוסף למכור הדירות להשקעה".

עוד הסביר ח"כ פולקמן כי הצעת החוק, "מבקשת למעשה לקבוע הסדר חלופי של "חשבון השקעה" שהוא חשבון ניירות ערך אצל חבר בורסה בישראל. החשבון יכלול מוצרי השקעה כדוגמת ניירות ערך נסחרים בבורסה, קרנות נאמנות ותעודות סל. סכום ההפקדה השנתי המרבי בחשבון ההשקעה יהיה זהה לסכום השנתי המרבי המותר להפקדה באותו פרק זמן בקופת הגמל להשקעה. הסדר זה יחול על הפקדת כספים לחשבון ההשקעה בלבד ולא על הפקדה ו/או העברה של ניירות ערך לחשבון. 

"בנוסף, החוק מבקש לקבוע כי הפעילות שתתבצע בתוך החשבון תהיה פטורה ממס. רק משיכה של כספים או ניירות ערך להשקעה מחשבון ההשקעה ושמקורם ברווחים שהופקו או שנצמחו בחשבון ההשקעה, יראו אותם כרווח הון חייב במס. כדי לוודא שחיוב המס יהיה על הרווח שנמשך בלבד, החוק יקבע שיראו משיכת כספים או ניירות ערך להשקעה כאילו נמשכו על חשבון רווח תחילה, ולאחר מכן על חשבון מרכיב הקרן. כמו כן, יראו את מועד משיכת ניירות הערך מהחשבון כיום הרכישה החדש של ניירות הערך ואת שוויים במועד המשיכה מהחשבון כמחירם המקורי החדש. יש לציין כי אם ייווצר הפסד ממשיכת כספים מהחשבון, ייחשב הפסד זה כהפסד הון ממכירת נייר ערך לעניין סעיף 92 לפקודת מס הכנסה".